Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rally Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rally Noorwegen

Onlangs een wedstrijd gewonnen waardoor ik naar de WRC Rally in Noorwegen mocht. Schitterende natuur, spannende rally, schitterende sfeer. Ik probeerde dit vast te leggen met mijn instap Nikon D40. Had nog nooit rally-foto's of foto's in de sneeuw genomen, het bleek dus een grote uitdaging.

Na lang twijfelen heb ik toch mijn top-3 online gezet. Volg deze site al een tijdje als anonieme lezer, maar wil nu toch ook eens mijn foto's door jullie laten beoordelen.

Ik heb ervoor gekozen om verschillende aspecten van de rally te belichten;

Alvast bedankt voor de reacties.
    Sfeer:

Rally:

Natuur:

Re: Rally Noorwegen

Oorspronkelijk geplaatst door stijnsamyn Bekijk bericht
    Ik heb ervoor gekozen om verschillende aspecten van de rally te belichten;
    En daar slaag je m.i. perfect in.
    Eerste is een prima plaatje dat de mens in de sfeer weergeeft. De tweede vind ik een schitterend actiebeeld, met de wagen die prima de foto inrijdt, en zo met het publiek en stof op de achterrgrond. De derde toont dan weer perfect de omgeving van het gebeuren.
    Ik vind het prima gedaan, maar ik ben natuurlijk geen echte "sportfotograaf" .

Comment

Nette foto's hoor, mooi scherp en belichting dik in orde.

Foto's horen niet echt in de beginnershoek thuis, ik heb al minder gezien in SC.

Ik zou van die 2de links nog wat afdoen, liggen nogal wat storende elementen, maar voor de rest is die prima hoor!
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Knappe reeks hoor
        In de 2e kan je Mikko gewoon herkennen
        Flickr

Comment

knap gedaan met grote voorkeur voor 2
          niks op aan te merken, kleur/scherpte/compo ok
          mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Na lang twijfelen heb ik toch mijn top-3 online gezet. Volg deze site al een tijdje als anonieme lezer, maar wil nu toch ook eens mijn foto's door jullie laten beoordelen.
            Goede keuze moet ik zeggen. Niet veel op te beoordelen he, maar dan absoluut in de positieve zin van het woord.

Ik heb bij de derde eens een crop gezet zodat die lantaarnpaal er niet meer op staat en dan komt ie iets sterker over voor mij.

OFF TOPIC : Het is waarschijnlijk gezichtsbedrog of zoiets, maar het is net alsof de auto in je derde foto kleiner is tov de rest (personen). Best wel grappig, of ben ik de enige die dat ziet ? Zou het komen omdat het publiek hoger staat ?
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Alvast bedankt voor de lovende commentaren, als ik jullie geloof moet ik mijn werk opzeggen en beroepsfotograaf worden... haha.

Zou ik deze foto's verplaatsen naar "fotobeoordeling"? Misschien wel "Showcase"? Of zijn ze daarvoor niet goed genoeg?

Ik verwachtte eigenlijk meer kritiek, waar ik meer uit kan leren. De reacties zijn natuurlijk erg lovend, maar ik leer er niets uit. En geloof me, ik moet nog erg veel leren.

gr,

Stijn.

Comment

Ga mee met mijn voorgangers.
                Heb een extra voor de middenste
                Wat ik van rally ken is niet veel maar normaal gesproken heeft zo'n wagen achterwielaandrijving. Dat is de reden dat ze bochten kunnen nemen op deze manier.
                Men zit in een slip maar door het draaien van de wielen (zie je hem komen) wordt de auto terug op het rechte pad gezet als hij de bocht uitkomt. Inderdaad ik zie hier de achterwielen niet draaien waardoor hij voor mij tot stilstand is gekomen. Er zit geen beweging in. Of je zorgt er voor dat de wielen in beweging zijn of je laat het dekor (Panning) bewegen. Voor alle duidelijkheid het is een mooi foto maar voor mij net niet een aktiefoto door het gemis aan beweging.

Ik zie ook dat de wagen kleiner is wat komt door het pertspektief van de toeschouwers.
                Het zelfde effekt heeft men bij een bomenrij die richting horizon gaat.
                Robby
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

Comment

Bedankt voor de tips Robby,

deze wagens, klasse WRC, zijn allemaal 4WD, voor deze rally uitgerust met spijkerbanden (detailfoto op aanvraag). De beweging in deze foto komt vooral tot uiting door de opspattende sneeuw. Tevens zijn de spijkers op de banden zichtbaar als gele streepjes ipv puntjes; ik denk dat het dit is dat je zoekt in actiefoto's, niet?

gr

Comment

Bedankt voor de tips Robby,

deze wagens, klasse WRC, zijn allemaal 4WD, voor deze rally uitgerust met spijkerbanden (detailfoto op aanvraag). De beweging in deze foto komt vooral tot uiting door de opspattende sneeuw. Tevens zijn de spijkers op de banden zichtbaar als gele streepjes ipv puntjes; ik denk dat het dit is dat je zoekt in actiefoto's, niet?

gr
                    Ik wist het dat ik met mijn gat ging bloot staan. Maar ergens heb ik toch gelijk dat de achterwielen worden aangedreven. De opspattende sneeuw heb je ook als een auto tot stilstand is gekomen die verdwijnd niet direkt. Dus is niet direkt een een effekt van beweging. Wat je zegt over de spijkerbanden is zo miniem dat het niet direkt opvalt. Dat moet je al weten en enige kennis hebben van rally. Wat de mensen direkt ervaren als beweging zijn draaiende wielen of een bewegend dekor. Bij deze foto kan ik mij nog en beetje voorstellen dat hij in beweging is omdat hij uit een slip komt.
                    Wat als de foto de wagen laat zie waarvan de voorwielen recht staan dan heb je draaiende wielen nodig om de beweging te simmuleren.
                    Robby

Comment

Sorry RobbyDorine, ik vind dat je aan het mierenn**ken bent. Ik volg je mening absoluut niet.
                      Ik vind dat er zeker genoeg actie in die 2de zit, heb absoluut niet het gevoel dat hij net stilstaat.

Ik vind het een steengoeie plaat!

PS: zelfs met mijn voorwielaangedreven wagen kan ik zo de bocht door geraken...maar of het nog efficient is...
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Nog iets...

Bij de 2de heb je netjes onderbelicht om de sneeuw wit te laten, waarom heb je dat bij de 3de niet gedaan (waar de sneeuw eerder grijs is)?

Comment

Bij de tweede waren de omstandigheden echt perfect. Veel zon en geen wolkje aan de lcuht, dus licht genoeg. Een kind kon daar mooie foto's nemen.

Bij de laatste begon het al wat donker te worden, zie lichten van de wagen. Ik kreeg het daar dus wat moeilijker, ook al omdat ik verder van het onderwerp stond. De omstandigheden waren dus niet echt optimaal meer; ik moest op teveel letten waardoor ik foutjes begon te maken. Foto was eigenlijk wat overbelicht, met veel witte plekken tot gevolg. Heb dat softwarematig wat naar beneden getrokken en wat meer contrast gegeven. Zou ook de reden kunnen zijn. Ik kijk even of dit beter kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Sorry RobbyDorine, ik vind dat je aan het mierenn**ken bent. Ik volg je mening absoluut niet.
                            Ik vind dat er zeker genoeg actie in die 2de zit, heb absoluut niet het gevoel dat hij net stilstaat.

Ik vind het een steengoeie plaat!

PS: zelfs met mijn voorwielaangedreven wagen kan ik zo de bocht door geraken...maar of het nog efficient is...
                            Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Voor je een woord misbruikt ( mierenn u e ken) in mijn geval, zou je eens moeten gaan kijken naar de volgende links hierboven dan weet je wat ik bedoel met beweging en snelheid in een foto.
                            Als je wilt weten wat ik bedoel zonder beweging en snelheid dan moet je eens naar deze link gaan http://forum.belgiumdigital.com/f80/...lo-250400.html en naar de foto van de onbekende nieuweling kijken.

off topic En wat je voorwielaandrijving betreft, je zult er geen wedstrijden mee winnen want het zal zijn alsof u geen snelheid hebt tegenover de echte racewagens. Eén ding zal zal wel in orde zijn op de foto's dat uw dekor zal bewegen maar dat is dan omdat je er in hangt
                            Robby
                            Nb Trouwens ik heb nergens gezegd dat het een slechte foto is

Comment

Goh... als ik nu echt eerlijk mag zijn, hier wordt echt een stukje gemierenneukt. Allez... ik zal meedoen. Bij de eerste foto, het zwarte vlakje rechts onder wegclonen. Volgende keer ook nog wat opletten met de compositie. Man best niet te centraal plaatsen, maar in casu, beter ietwat naar links, met ruimte naar de open zijde.
                              De tweede foto is genomen op 1/1000ste. Echte rallyfotografen zullen bij een dergelijke foto zelden een sluitertijd halen van meer dan 1/200ste, om de beweging die in de wielen zit, en die sneller is dan de frontale beweging, niet te bevriezen. Je werkt hier echter op 200mm, en als je dan nog een lens hebt die niet gestabiliseerd is, en zonder steun, is 1/300ste toch noodzakelijk om bewegingsonscherpte door het afdrukken te voorkomen. M.a.w. maak hem maar eens anders en scherp. Hier echter, krijg je toch nog het gevoel van beweging door de stofwolk achter de wagen. De eerdere opmerking over een stuk van de foto afdoen, mag je ZEKER NIET doen. Dit komt de compositie niet ten goede. Bovendien heb je links een afbakening van de piste nodig, en bij rally gebeurd dat in sommige gevallen door banden en de kleurrijke vlag hoort er ook bij. De auto staat sterk genoeg om meteen de aandacht te vragen.
                              Bij de derde is door mij geen gezichtsbedrog, noch een slechte belichting te detecteren. Het is gewoon schaduw. Als je door de bomen kijkt zie je dat daarachter net nog meer licht is. De boom rechts vangt trouwens veel meer licht. De mensen staan een eind voor de wagen langs de piste. De wagen staat verder weg en gaat achter hen door rijden. Ik vind die foto trouwens heel goed. De lichten van de wagen vragen de aandacht op de wagen. Er zit diepte in tussen de bomen. De man in het fluovestje brengt dan weer de aandacht op het publiek. Je hebt in die foto drie elementen die meespelen en die op hun manier de aandacht vragen. Die foto is gemaakt op 1/200ste, en dan zie je dat ook daar de wielen nog niet veel beweging vertonen.

Van mijnentwege kan je deze foto's niet veel beter maken. Ik blijf ze heel goed vinden. Men kan altijd mierenneuken en muggenziften, maar als men dit doet moet men rekening houden met de omstandigheden en de foto grondig bekijken.
                              Zoals ik eerder van de week elders al schreef... men beoordeelt momenteel strenger in de beginnershoek dan in showcase. Als dit de bedoeling is, dan gaat de beginnershoek m.i. totaal aan zijn doel voorbij. Deze foto's vind ik prachtig van tint, scherp en een heel goede weergave en van de sfeer, de rally en de omgeving. Voor mij is het een fotoverhaal in drie sterke beelden.

Tot slot, een randopmerking... als je een foto gaat veranderen, plaats hem dan hierna of zo, maar laat de originele foto's staan, zodat de commentaren die gegeven zijn, niet zinloos zijn.

Comment

Working...
                              X