Na verschillende reportages, heel veel foto's, maar heel weinig tijd voor mezelf en de familie, toch een paar keer gevraagd... wanneer gaan we eens foto's maken voor Kerstmis. En 't kwam er niet van...
Heel 't jaar door heel veel foto's gemaakt, en dan is er de laatste minuut... gisteren dus, 5 minuutjes fotograferen, 20 minuutjes photoshop... een simpel kaartje.
Het voorbije jaar heb ik hier, in de beginnershoek, heel veel tijd versleten (vooral met vervelende en te strenge commentaren)... Ik hoef hier niet direct commentaar op ('t mag altijd, maar weet, dat ik er zelf niet te hoog mee oploop, met dit kaartje), maar de wensen zijn gemeend, daarom post ik hem hier.
Heel 't jaar door heel veel foto's gemaakt, en dan is er de laatste minuut... gisteren dus, 5 minuutjes fotograferen, 20 minuutjes photoshop... een simpel kaartje.
Het voorbije jaar heb ik hier, in de beginnershoek, heel veel tijd versleten (vooral met vervelende en te strenge commentaren)... Ik hoef hier niet direct commentaar op ('t mag altijd, maar weet, dat ik er zelf niet te hoog mee oploop, met dit kaartje), maar de wensen zijn gemeend, daarom post ik hem hier.
Mvg
Chris
PS - Deze kaart is een samenstelling van vijf foto's... één van ieder gezinslid, en één van een stuk van de kerstboom. Deze laatste foto heb ik als achtergrond gebruikt, gedupliceerd en de tweede laag 30 pixels gaussiaans vervaagd, met een dekking van 50%. Al deze foto's zijn gemaakt op diafragmavoorkeuze (A), diafragma F2 op ISO 400, bij een te lange sluitertijd (om uit de hand te fotograferen), en zijn ingeflitst met de interne flash van de D80 die ingesteld stond op -2 stops en in de stand "normaal", met sluitertijd 1/15de. De sluitertijd zonder flash sluimerde rond de 1/15de. Normaal zet ik ze op tweede gordijn, maar dat zorgt dan voor een klein voorflitsje, waardoor de ogen vaak dicht zijn wanneer de foto gemaakt wordt, zeker bij tragere sluitertijden en te weinig omgevingslicht.
Dit is speciaal gedaan om de sfeer te bewaren en het geheel te zien zoals men het in 't echt ziet... Het zachtjes inflitsen, waarbij je dus met de sluitertijd van het flitsen rond de reële sluitertijd zit, geeft dat de schaduwen op de gezichten weg zijn en er pretlichtjes in de ogen zitten. 't is simpele huis-, tuin- en keukenfotografie, maar zo'n fotografie doe ik wel graag
Comment