Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's hier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto's hier

Hey iedereen, ben nieuw hier en ben beginner op vlak van fotografie.
    Ongeveer twee maanden bezig, en wil nu toch eens weten of mijn foto's of zijn. Daarom hier deze pics, ik weet dat er beetje ruis opzit bij de libellen maar weet niet hoe dat te verwijderen.
    Alvast bedankt voor de reacties.

exif
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 190,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
    Shutter Speed: 1/500 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 220
    Compensation: EV 0/6

exif
    Lens Focal Length: 200,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
    Shutter Speed: 1/160 sec
    F-Number: F8,0
    ISO: 100

exif
    Lens Focal Length: 200,00 mm (55-200 mm F4,0-F5,6)
    Shutter Speed: 1/250 sec
    F-Number: F8,0
    ISO: 100
    Nikon D60, AF-S VR DX Nikkor 18-55 f 3.5-5.6 G en 55-200 f4-5.6 G, Sigma DG 120-400 f4.5-5.6 OS HSM NAF, Nikkor 105 f2.8 VR ED Micro, SB-800, Manfrotto 190 XB Tripod en Manfrotto 560B Monopod

Re: Eerste foto's hier

Hoi, ik ben zelf ook nog maar net begonnen met fotograferen maar dit is wat ik dacht.

De 1ste foto vind ik wel goed, hij lijkt me goed scherp en de kat is duidelijk het onderwerp van de foto. De compositie lijkt me goed alleen zou ik zelf iets meer kat laten zien en ook de voorpoten met een cm'ke ondergrond. Mooi is de poot die opgetrokken is. Wat wel wat moeilijker is om op te lossen, de linkerbovenhoek is vrij donker tegenover het linkeroor. Hoe je dit oplost weet ik zelf nog niet. Die streep onder de kin zal vast niet bedoeld zijn.

De 2e foto is best gelukt, het is vast niet gemakkelijk een libelle in beweging te trekken, laat staan 2. De waas komt o.a. omdat je mee beweegd en dit misschien niet mooi synchroon met de beestjes. Ook gebruik je 200mm als brandpunt afstand met een 200mm lens, dit is het uiterste van de lens en kan ook wat onscherpte geven. Daar bestaat ook een term voor.. Een nog snellere sluitertijd lost misschien het probleem op maar dan moet je uitkijken voor je belichting, mss iso 200 of groter diafragma?

De 3e foto, is ook goed. Je gebruikt hier ook 200mm maar de foto lijkt me nog redelijk scherp op de sprieten na mss.

Belichting vind ik voor alle 3 foto's goed.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

1ste foto vind ik een tegenvaller.
      Poten ontbreken en het lijf geeft de indruk van veel groter te zijn dan het is.
      Ook net iets teveel lichtreflectie op het hoofd.
      Bovendien mist het lichaam (vooral de linkervoorpoot) vrij veel scherpte waardoor het niet bij het geheel hoort.

2de is misschien een beetje onscherp maar deze vind ik hier toch aanvaardbaar. (Sluitertijd is te laag volgens lensopening om uit de hand te trekken.)
      Deze foto heeft iets dromerigs waarbij de kleuren elkaar mooi aanvullen.
      Is misschien geen perfect beeld qua scherpte maar juist door de combinatie van het geheel vind ik dit als 'sfeerbeeld' een volle

3de foto is een plaatje welk onmiddellijk in de Macro/Closeup Showcase zou mogen.
      Dit is weer eens 1 van die foto's die aantoont dat je niet altijd met een macro lens aan de slag moet gaan om mooie foto's te maken.
      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Nja...

Ik vind de eerste toch een goeie, behalve dat hij me fel verscherpt lijkt (maar 't kan ook mijn monitor zijn) Scherpstelling zit wel goed, compo vind ik eigenlijk helemaal niet slecht.

Voor de tweede sluit ik me aan bij decapix... zeker niet makkelijk en ik vind hem goed gedaan. De ruimte achter de libellen had er misschien beter ietwat voor gezeten, maar nu ben 'k aan 't muggenziften.

De derde is een hele goeie, maar zet hem eens gespeiegeld op zijn kop, dan is hij m.i. nog beter.

Comment

mooie eerste foto
          spijtig dat de 2de niet zo scherp is
          Heeft u de foto omgekeerd getrokken?

Comment

Ik had ook dat gedachtn hoe houd die nu zijn camera? die libellen zijn maar raar getrokken..
            Kwa compo vind ik er niets speciaals aan, bij die kat ergert die witte streep vind ik.. maar is wss moeilijk weg te shoppen
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
              Ik had ook dat gedachtn hoe houd die nu zijn camera? die libellen zijn maar raar getrokken..
              Kwa compo vind ik er niets speciaals aan, bij die kat ergert die witte streep vind ik.. maar is wss moeilijk weg te shoppen
              Wat is er nu raar aan die libellen?
              Die staan er 100% correct op.

@FestinaLente: Ondertussen op mijn andere monitor merk ik ook dat het mogelijks met een verscherping te maken heeft. je ziet de pixels verspringen op de snorharen.. De onscherpe voorpoot vind ik echter nog steeds een jammer feit.
              Ik volg voor de rotate/mirror op de 3de.

@Kuikske: De onscherpte in de 2de is echt wel aanvaardbaar. Het is typisch aan beginners dat ze enkel en alleen het technisch aspect bekijken.
              Op artistiek vlak is dit echter een prachtbeeld.
              Vele mensen zullen deze bekijken, aanschouwen, nakijken, onderzoeken en vooral ... bewonderen. (en misschien ook zeggen dat hij onscherp is )
              Last edited by Decapix; 5 september 2008, 17:57.
              .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
              ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Hey iedereen, alvast bedankt voor de reacties,
                ivm met de eerste foto die heb ik idd iets teveel verscherpt, maar het lijf en hoofd is wel degelijk zoals het moet zijn, onze kat is nu eenmaal zo .
                En die witte streep ergert mij ook wel een beetje maar heb geen verstand van fotobewerking ...

De tweede foto tja wat kan ik daarvan zeggen, het moest vlug gebeuren want die beesten zijn nogal cameraschuw lol. Nee ff seriues, die beesten zijn zo vlug dat ik geen tijd had om de instellingen te veranderen.

En de derde foto heb ik hier eens op mijn pc gedraaid en vind niet dat hij mooi uitkomt, pas op de vlinder komt prachtig uit zo omgedraaid maar het geheel trekt op niet veel meer, komt onnatuurlijk over. Allee is mijn gedacht he.

Groetjes
                Ricky

Ps indien nog reacties, steeds welkom
                Nikon D60, AF-S VR DX Nikkor 18-55 f 3.5-5.6 G en 55-200 f4-5.6 G, Sigma DG 120-400 f4.5-5.6 OS HSM NAF, Nikkor 105 f2.8 VR ED Micro, SB-800, Manfrotto 190 XB Tripod en Manfrotto 560B Monopod

Comment

Working...
                X