Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

    Ik ben nog maar een 2 - tal weken bezig met de Nikon D70, alles wat uitgeprobeerd, en wat goeie uitleg gekregen van immage hier op het forum.

    Als je op de M - stand werkt kan je dus alles manueel instellen, wat ik eigenlijk het liefste doe, ik weet wel dat de keuze van de F - waarde ook te maken heeft met het DOF, maar op welke F - waarde fotografeer je dus het beste, heeft iedere lens ergens een range tusen bepaalde waarden waar ze het best presteert? Voor macro's gebruik je best een hogere F- waarde. De belichting kan ik ook aanpassen met verschillende ISO waarden te gebruiken.

    Gaan bepaalde lenzen op verschillende F -waarden betere of slechtere scherpstelling vertonen? Zo ja, hoe bepaal je dan de ideale F -waarde voor elke lens?

    Misschien is het antwoord simpel en logisch, maar een beginneling mag al eens rare vragen stellen he?
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

    De meeste lenzen hebben een f-waarde 'sweet spot' van 5.6 of 8 (het verschilt van lens tot lens) lager of hoger presteren ze minder. Naargelang de kwaliteit van de lens zal dat een beetje minder zijn of merkbaar slechter zonder al teveel pixelpeeping.

    F-waarde beinvloed het scherpstellen niet. Je diafragma is helemaal open tijdens het scherpstellen. Daarvoor is er ook een een depth of field preview schakelaar op de betere toestellen. Dit laat toe het diafragma te sluiten terwijl je door je objectief kijkt om een idee te krijgen van de scherptediepte.

    Ik hoop dat het helpt.
    Ricoh Caplio GX100

    http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

    Comment


    • #3
      Re: Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

      De ideale F-waarde is afhankelijk van de lens die je gebruikt.
      Bij je 70-300 is deze heel anders dan bij bv de nikon afs 28-70/2.8.
      Bij bijna elke lens is het zo dat hij op de grootste diafragmaopening minder scherp tekent en last heeft van bv lichtafval.
      Over het algemeen kun je denk ik stellen dat bij de meeste lenzen het sweet spot ligt op zo'n 1/2 tot 1 1/2 stop na de maximale opening.
      Bij een 5.6 lens dus op ongeveer F8 en bij een 2.8 lens rond de F4.
      Zelf fotografeer ik bijna altijd in de diafragmavoorkeuzestand en met behulp van de belichtingscompensatieknoppen voltooi ik de belichting. Maar dat is mijn persoonlijke keuze.
      Dat je met een macrolens een zeer klein diafragma kiest heeft niet zoveel met het sweet spot van zo'n lens te maken maar puur met de dieptescherpte.
      Welke F-waarden je het beste kan instellen hangt dus af van je lens en van het beoogde doel wat dieptescherpte aangaat...
      Edwin
      Mijn Foto's

      Comment


      • #4
        Re: Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

        De 'beste' f-waarde hangt gewoon af van de foto die je wilt nemen, of van de lichtomstandigheden op het moment dat je de foto wilt nemen.

        Als f8 de beste waarde is voor je lens en het is te donker of f8 geeft je te veel scherpte diepte voor het beeld dat je wilt bereiken, ga je toch het diafragma moeten openen (of vernauwen indien te licht of meer scherptediepte gewenst).

        Welk effect welke f waarde geeft leer je alleen maar door te experimenteren.
        Gelukkig is dat vrij gemakkelijk (en goedkoop) met digitale toestellen.

        Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Wat is eigenlijk de beste F-waarde?

          @Edwin

          Wat jij zegt gaat op voor kwaliteitslenzen. Bij een 24-85 kan je gerust f 16 instellen om nog aanvaardbaare hoeken te krijgen op 24mm, zelfs op een dslr met crop 1.5.
          Over het algemeen ligt de sweet spot rond de f/8

          Bij iedere lens spelen exemplarische afwijkingen een grote rol. De ene 1.4 is open erg zacht, terwijl de andere nog redelijk scherp is. Dit heeft meestal meer te maken met de montage van het objectief dan met det glas.
          Testen met je eigen objectieven en objectief/camera-combinantie is dus de enige manier om er achter te komen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X