Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

    Ken Rockwell introductie in de Nikon D70 voor beginners en gevorderden.
    Je zal zien dat het allemaal niet zo moeilijk is om goede foto's te maken.
    Voor die, die toch al goede foto's maken en zich zelf gevorderde noemen, lees zijn verhalen toch maar, en je zal zien dat het veel makkelijker kan als je al zelf altijd gedaan had.
    Lees alles van Ken Rockwell en je zal betere foto's maken (alleen in het engels).
    Je zal zien dat RAW tijdsverspilling is en door fotografen gebruikt wordt die hun fouten moeten herstellen met software, verschillende profs gebruiken alleen jpg.
    De meeste hier, zullen Ken Rockwell wel kennen...maar voor die hem niet kennen...lees alles van hem...en je zal fotografie en je camera veel beter begrijpen.
    Nikon D70 Test Review and Users Guide + tips
    How to Make Great Photographs
    The Megapixel Myth
    The Importance of Flash Sync Speed
    The Seven Levels of Photographers
    JPG vs RAW vs TIFF: Get it Right the First Time

    Mvg
    DigiJos
    "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

  • #2
    Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

    Thx voor de tip Jos!

    Interessant om lezen, maar dan altijd met de nodige nuchterheid en korreltjes NaCl....

    Amaai, er zullen er hier anders zijn die dat niet graag gaan lezen!?

    To RAW or not to RAW, that's the 7M€ question

    BTW, diene Ken is nu ook niet het Orakel van Delphi hé.....

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

      Ken rockwell is een fantast waarvan vele argumenten gewoonweg geen steek houden.

      Voor goeie nikon info zie eerder hier:

      mirrorless, DSLR, and compact camera and photography articles, by Thom Hogan

      Howdy! Come on in and explore the world of Moose's visual storytelling through his adventures with a camera!

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Ken rockwell is een fantast waarvan vele argumenten gewoonweg geen steek houden.

        Voor goeie nikon info zie eerder hier:

        mirrorless, DSLR, and compact camera and photography articles, by Thom Hogan

        www.moosepeterson.com
        Dat is misschien sterk uitgedrukt, maar het zit zeker in de goede richting. Zo worden bijvoorbeeld sigma lenzen als brol beschouwd....
        Langs de andere kant zijn er wel een aantal mooie artikelen en het leest vlot. In alle geval de moeite om te lezen, maar inderdaad kritisch blijven. Het blijft de visie van Ken himself en daarom niet noodzakelijk de visie van de meerderheid der nokianen. Wel chappeau dat hij alles blijft online zetten, maar ik vermoed dat de populariteit van zijn site hem ook geen windeieren legt
        natwork.be

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

          Ik ben zeer en zeer nieuwsgierig naar wat ze allemaal schrijven over de D70, vooral wat betreft de instellingen.
          Daarom baal ik er zo van dat het altijd in het engels is.
          Mijn engels is gewoon belabberd, laat staan technisch engels.
          Is er nu niemand die de moeite ooit heeft genomen om zoiets in het nederlands uit te brengen?
          Mijn verlangen hiernaar is erg groot omdat ik toch zeer leergierig ben wat beterfd fotografie.

          Gr S
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Ken rockwell is een fantast waarvan vele argumenten gewoonweg geen steek houden.

            Voor goeie nikon info zie eerder hier:

            mirrorless, DSLR, and compact camera and photography articles, by Thom Hogan

            www.moosepeterson.com
            Is zij ook een fantast...?

            no rules... non-photography ...nitsa

            en hij ... de non RAW man

            Karl Grobl

            vreemd dat deze mensen allemaal zoveel beter zijn als wij door te fantaseren

            doe de test...
            gebruik Ken rockwell zijn instellingen eens op je D70...
            automatische witbalans en al de rest..ook zijn kleur instelling niet vergeten
            gewoon heel de bazaar van de fantast lezen...het is bizar...maar ik heb het getest met een nikon 18-70...en ja hoor...fantastische resultaten...
            zijn instellingen en tips zitten tussen zijn teksten als
            voorbeeld van wat hij gebruikt
            maak een paar foto's...
            en kijk dan eens wat je krijgt

            wij moeten geen foto's maken die beter zijn als de grote fotografen der aarde
            wij moeten geen foto's maken die scherper zijn als de grote fotografen der aarde


            Als het maar scherp is, is hier altijd de boodschap...
            gebruik zijn instellingen en je krijgt dat vieze digitale scherp in je foto
            scherp scherp scherp... vettig scherp ... glans scherp
            niet moeilijk om scherpe foto's te maken hé als je digitaal werkt
            Wat USM ... en ze snijden het scherm...
            is dit fotografie?

            Kijk eens naar deze foto's...ze zijn helemaal niet mes scherp
            maar ze behoren wel tot de top
            James Nachtwey
            steve mccurry


            er zijn er hier veel die denken dat ze in een wedstrijd zitten om de scherpste foto te maken van onderwerpen die in de wetenschap thuis horen

            er zijn er hier veel die denken dat ze voor een wetenschappelijk instituut werken om de zuiverste en beste lens te zoeken zodat ze de nobel prijs gaan winnen

            allemaal regels...wie kan er hier een mooie foto maken zonder de bekende technische regels van de fotografie

            Fotografie...
            spelen met licht....
            kunst....
            een boodschap...
            een foto die spreekt...
            laat een foto praten...
            laat de kijker fantaseren...
            laat hem zoeken naar wat je wil laten zien...


            Ken rockwell is een fantast zoals ik...
            BD is over fotografie...
            en toch is BD een wetenschappelijk test forum aan het worden voor mensen
            die op zoek zijn naar die meest geschikte lens om de meest perfekte messcherpe wetenschappelijke foto mee te maken

            mensen toch....fantaseer een beetje meer
            maak geen wedstrijd van de fotografie hier op BD
            laat je fantasie werken...
            geniet ervan...
            maak fotokunst
            schrijf met beelden
            zorg dat er een verhaal in je foto zit
            een foto is een zelfweerspiegeling van jouw eigen gedachten..
            probeer je gevoel te uiten met beelden

            tot slot

            geniet van fotokunst

            Mvg
            DigiJos
            Last edited by DigiJos; 20 juni 2005, 21:50.
            "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

              Dit is hetzelfde gezeik als wat ik vroeger altijd moest aanhoren van mensen die met kleinbeeld werkten terwijl ik beroepsmatig met 6x6 werkte. Als je met kleinbeeld wilt werken moet je gewoon lekker met kleinbeeld werken, maar ga dan niet zitten zeuren over de kletskoek dat 6x6 nergens voor nodig is.

              Hier ook: werk lekker met JPEG als dat goed in je workflow past, maar ga niet zitten zeuren dat RAW nergens voor nodig zou zijn.

              Trouwens, DigiJos... heb jij je zelf al een oordeel gevormd over JPEG en RAW? Of praat je alleen maar anderen na? Ik wil niet opscheppen, maar ik ken JPEG als mijn broekzak en de laatste tijd heb ik ook heel veel onderzoek naar het RAW-formaat gedaan. Ik heb de voor- en nadelen van beide formaten afgewogen en voor MIJ is de keuze gevallen op RAW. Maar dat wil niet zeggen dat JPEG minder goed is. Aleen is het voor mij beter om met RAW te werken.

              Wat betreft de door jou genoemde mensen ben ik graag bereid ze te geloven indien ze in staat zijn mij uit te leggen wat discrete cosinus transformatie is. Als ze dat niet kunnen uitleggen kunnen ze onmogelijk voldoende inzicht in de nadelen van het JPEG-formaat hebben om de afweging honderd procent nauwkeurig te maken. Dan verzandt de discussie in "ik denk" en "ik geloof" of zelfs in "ik zie geen verschil". Maar er is een wereld van verschil. Het feit dat veel mensen de opleiding niet hebben gehad die nodig is om dat verschil onder woorden te brengen of te begrijpen, wil niet zeggen dat het verschil niet belangrijk is.

              Groeten, Miriam

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                Dit is hetzelfde gezeik als wat ik vroeger altijd moest aanhoren van mensen die met kleinbeeld werkten terwijl ik beroepsmatig met 6x6 werkte. Als je met kleinbeeld wilt werken moet je gewoon lekker met kleinbeeld werken, maar ga dan niet zitten zeuren over de kletskoek dat 6x6 nergens voor nodig is.

                Hier ook: werk lekker met JPEG als dat goed in je workflow past, maar ga niet zitten zeuren dat RAW nergens voor nodig zou zijn.

                Trouwens, DigiJos... heb jij je zelf al een oordeel gevormd over JPEG en RAW? Of praat je alleen maar anderen na? Ik wil niet opscheppen, maar ik ken JPEG als mijn broekzak en de laatste tijd heb ik ook heel veel onderzoek naar het RAW-formaat gedaan. Ik heb de voor- en nadelen van beide formaten afgewogen en voor MIJ is de keuze gevallen op RAW. Maar dat wil niet zeggen dat JPEG minder goed is. Aleen is het voor mij beter om met RAW te werken.

                Wat betreft de door jou genoemde mensen ben ik graag bereid ze te geloven indien ze in staat zijn mij uit te leggen wat discrete cosinus transformatie is. Als ze dat niet kunnen uitleggen kunnen ze onmogelijk voldoende inzicht in de nadelen van het JPEG-formaat hebben om de afweging honderd procent nauwkeurig te maken. Dan verzandt de discussie in "ik denk" en "ik geloof" of zelfs in "ik zie geen verschil". Maar er is een wereld van verschil. Het feit dat veel mensen de opleiding niet hebben gehad die nodig is om dat verschil onder woorden te brengen of te begrijpen, wil niet zeggen dat het verschil niet belangrijk is.

                Groeten, Miriam
                de wereld van verschil , is de wereld van manipulatie
                en de kennis van beeldbewerking en niet van fotografie

                ----
                de grote fotografen ...de bekenste fotografen...gebruiken meestal .jpeg
                RAW is tijdsverspilling volgens hen
                verklaar dat dan eens?
                sommige belgische fotojournalisten met een perskaart doen het ook niet in RAW...verklaar dat eens?
                sommige Amerikaanse fotojournalisten in irak en kuwait deden en doen het ook niet in RAW...verklaar dat eens?

                en dit is niet van "ik denk" of "ik geloof" nee ...
                dit is van "ik heb gezien" en met hen gesproken

                wetenschappelijk zal het allemaal wel net dat 1/1000 deel verschil uit maken
                waardoor net dat 1/1000 deel verbetering kan aangebracht worden door de beelbewerker

                maak de foto goed...een kleine retouche in PS...en je zit goed

                in de reclamewereld is het allemaal anders...hoe meer manipulatie hoe beter

                wat een wetenschappelijk geleuter toch, door die ,die denken dat ze een opleiding hebben gehad

                bij een foto is wat je ziet belangrijk...en niet de kennis om het gene wat je ziet onder woorden te brengen
                "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                  Ga je nu nog mijn vraag beantwoorden of blijf je er omheen draaien? Wat is jouw argument (dus niet het argument van een ander) om met JPEG te werken?

                  Groeten, Miriam

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                    Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                    Ga je nu nog mijn vraag beantwoorden of blijf je er omheen draaien? Wat is jouw argument (dus niet het argument van een ander) om met JPEG te werken?

                    Groeten, Miriam

                    Voor de liefhebbers


                    En als ik me mag inmengen: ik doe JPEG omdat het snel en gemakkelijk is.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                      Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                      Ga je nu nog mijn vraag beantwoorden of blijf je er omheen draaien? Wat is jouw argument (dus niet het argument van een ander) om met JPEG te werken?

                      Groeten, Miriam

                      het is net of ik mij moet verantwoorden waarom ik JPEG gebruik Miriam

                      ik gebruik JPEG om de volgende reden:

                      tijdsbesparing

                      als je zeker bent dat je de juiste belichting en witbalans hebt en de juiste camera instellingen dan kan je high quality JPEG gebruiken
                      deze high quality JPEG geeft de zelfde afdruk ( ja zelfs op poster formaat)
                      als een geconverteerde RAW

                      Als je wil prutsen dan kan je beter in RAW schieten...maar voor die , die hun camera kennen , kunnen het net zo goed in JPEG doen....

                      becouse time is money and money is pleasure

                      waarom gebruik jij RAW?

                      ik maak fotokunst in JPEG...

                      mijn tread ben ik begonnen als tip voor de lezers
                      alles wat op internet staat is niet zoals het is
                      het is zoals de lezer wil dat het is


                      maar ik ga toch even uitleggen wat Discrete Cosinus Transformatie (DCT) is..want niet iedereen is zo goed opgeleid als jou en kent zijn JPEG misschien niet zo goed als zijn broekzak zoals jij ( Miriam ).


                      Bij vrijwel alle compressiesystemen maakt men gebruik van Discrete Cosinus Transformatie.

                      Dit is een proces waarbij een tweedimensionaal continu amplitudes verloop omgezet kan worden in een ruimtelijk discreet frequentiespectrum. Dit geldt zowel voor helderheid als voor kleurinformatie.

                      Voor de DCT-transformatie wordt de beelddata onderverdeeld in macroblokken van 8 bij 8 pixels. De helderheidswaarde kan voorgesteld worden als een matrix met 64 cellen, waarbij iedere cel de helderheidswaarde van het betreffende pixel bevat. Dat is een getal tussen 000 en 255.

                      Deze waarde kan ook ruimtelijk voorgesteld worden. Men zou een staafdiagram van 8 bij 8 kunnen tekenen, waarbij de hoogte van de staven dan een glooiend patroon vormen. Deze stellen het verloop van het helderheidssignaal voor in het macroblok. De DCT zet de waarde van deze 8 bij 8 pixels om in 8 bij 8 coëfficiënten. Deze coëfficiënten geven de amplitude weer van de frequenties van het blok. Het gevolg is dat er een nieuwe matrix ontstaat met nog steeds 64 getallen.

                      De getallen, die dus ieder de grootte van een harmonische frequentie geven, worden volgens een zigzag-schema in de matrix geschreven. De waarde links boven geeft de gemiddelde waarde (DC) van het blok, rechts daarnaast de amplitude van de eerste harmonische. Dat gaat al zigzaggend zo verder tot in de rechterbenedenhoek de amplitude van de hoogste harmonisch wordt genoteerd.

                      Het toepassen van de DCT heeft als voordeel dat het systeem minder gevoelig is voor fouten in de decodering. Een foutieve codering levert geen felle flits in het helderheidssignaal op, maar slechts een helderheidsverandering in het macroblok. Dit valt veel minder op. Een tweede voordeel van DCT is dat er veel hogere harmonisch zijn met een heel kleine amplitude. Dat is logisch, want de waarden in een blok van 8 bij 8 pixels zullen waarschijnlijk niet erg variëren. Het amplitude verloop is dus vrij vlak. In feite zit de belangrijkste informatie nu alleen in de linker bovenhoek van de matrix. Als al deze kleine amplitudes van de hogere harmonische op nul worden gesteld, zal dat nauwelijks gevolgen hebben voor het verloop van de helderheid in het macroblok.

                      De volgende bewerking die plaatsvindt, is de kwantisering van de DCT-matrix. Bij deze wiskundige bewerking worden grote getallen omgezet in kleine getallen, door ze te delen met een bepaalde factor. Kleine getallen worden door deze deling gereduceerd tot nul. Als men deze gegevens uit een DCT-matrix kwantiseert, dan zullen er heel veel nullen ontstaan. DCT-waarden die tot nul worden gereduceerd kunnen niet meer worden teruggewonnen.

                      Door het kwantiseren gaan dus gegevens verloren en wordt de kwaliteit van het beeld aangetast. Het zal duidelijk zijn dat de compressie factor bepaald wordt door de mate van kwantificeren. Na kwantisering van de helderheid- en kleurenmatrixen van alle macroblokken worden deze opgenomen in de totale bitstroom. De gegevens worden zigzaggend uit de macroblokken uitgelezen, zodat een seriële datastroom ontstaat.


                      Discrete Cosinus Transformatie ...klinkt net als een enge ziekte, maar het is zeer belangrijk voor Miriam

                      en nu ga ik nog wat Discrete Cosinus Transformatie kunst maken...

                      Mvg
                      DigiJos
                      Last edited by DigiJos; 21 juni 2005, 00:58.
                      "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                        Wel om te beginnen Digijos wanneer ik zeg dat onze Rockwelleke ne fantast is dan gaat dat over veel meer dan enkel over jpeg of Raw en scherp of niet scherp. Hij heeft verschillende standpunten die als je er eens deftig over nadenkt gewoon niet stand houden. En als je hem mag geloven lijkt het wel of enkel flash sync belangrijk is in een camera. Hmmm Geloof dat gerust hoor. En de rest van zijn argumenten houden meestal ook geen stand. Hij schrijft artikels om iets te bewijzen niet objectief maar gewoon subjectief om iets te bewijzen. Daar heb je mijn inziens weinig aan

                        En je hebt het over de artistieke kwaliteiten van de foto's alsof die gaan beter worden door de settings van rockwell over te nemen. Eigenlijk blijven jouw argumenten hier ook al niet rechtstaan. Van de ene kant kom je zeggen dat er meer is in fotografie dan scherpte enz maar alvorens je dat zegt kom je zeggen dat je de settings van onze fantast moet nemen om prachtige foto's te krijgen.
                        Settings en camera maken geen goeie foto's helemaal akkoord. En daar gaan rockwellekes settings dan ook niets aan veranderen hoor. Indien wel is dat eigenlijk een pleidooi voor RAW.

                        Raw versus jpeg: Tja ik ben een overtuigde RAW fanaat en ik zou je wel kunnen uitleggen waarom maar ik ben akkoord met Myriam dat moet je zelf maar uitmaken. Maar je begint ook te fantaseren als je zegt dat de goeie bekende fotografen enkel in jpeg werken. Heb je ergens statistieken of zo? Natuurlijk niet, er zijn er die in jpeg werken en anderen die in RAW werken. Ik vermoed zelfs veel meer in raw. Maar zij hebben allemaal zelf de beslissing genomen naargelang hun workflow en eisen. Niet aan de hand van wat onze fantast je vertelt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiJos
                          Ken rockwell is een fantast zoals ik...
                          BD is over fotografie...
                          en toch is BD een wetenschappelijk test forum aan het worden voor mensen
                          die op zoek zijn naar die meest geschikte lens om de meest perfekte messcherpe wetenschappelijke foto mee te maken

                          mensen toch....fantaseer een beetje meer
                          maak geen wedstrijd van de fotografie hier op BD
                          laat je fantasie werken...
                          geniet ervan...
                          maak fotokunst
                          schrijf met beelden
                          zorg dat er een verhaal in je foto zit
                          een foto is een zelfweerspiegeling van jouw eigen gedachten..
                          probeer je gevoel te uiten met beelden

                          tot slot

                          geniet van fotokunst

                          Mvg
                          DigiJos
                          Ik moet DigiJos hierin volgen. Mijn laatste foto-post was zeker niet de technische perfectie, maar volgens mij een foto vol met verhaal. 0 replies. Zero. Ook niet van DigiJos trouwens
                          natwork.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                            ik werk zowel in JPG als in RAW
                            maar als ik kan, zal ik toch in RAW schieten zenne
                            heb ondertussen IN DE PRAKTIJK ondervonden dat je er voordeel kan uithalen
                            maar soms schiet ik dus ook in JPG (reden: plaatsgebrek)

                            JPG is mss iets sneller qua workflow
                            maar ondertussen heb ik een goeie workflow gevonden voor RAW
                            ben content van de combinatie NC4.3 en PS2 met NoiseNinja-plugin

                            dring gewoon JOUW manier van doen niet op aan anderen

                            ieder doet zijn ding
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips voor de Nikon D70 eigenaars.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jijsambalbij
                              Ik ben zeer en zeer nieuwsgierig naar wat ze allemaal schrijven over de D70, vooral wat betreft de instellingen.
                              Daarom baal ik er zo van dat het altijd in het engels is.
                              Mijn engels is gewoon belabberd, laat staan technisch engels.
                              Is er nu niemand die de moeite ooit heeft genomen om zoiets in het nederlands uit te brengen?
                              Mijn verlangen hiernaar is erg groot omdat ik toch zeer leergierig ben wat beterfd fotografie.

                              Gr S

                              Ik heb de indruk dat je het probleem omdraaid, het meest logische lijkt me dat je zelf een studie van het Engels aanvat, in plaats van van de rest te verlangen dat ze het in het Nederlands zouden uitbrengen. Zeker als je zelf komt te zeggen dat je leergierig bent zou dit geen probleem mogen vormen.

                              My2cents
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X