Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[vraagje] Invulflits bij daglicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [vraagje] Invulflits bij daglicht

    Ik ben wa aan't experimenteren met invulflitsen bij daglicht.
    Volgens wat ik begrepen heb doe je dit met de Highspeed fucntie van je flits.
    Zodoende dat je ook kan flitsen bij een sluitertijd die sneller is dan de synchrosnelheid van je toestel. (20D 1/250)
    Graag had ik wat meer info hierover, ik werk 90% van de tijd in A mode (diafragmavoorkeuze)

    Stel: je werkt met een model in daglicht, zon staat aan de rechterkant van je model. Om de harde schaduw wat de verzachten wil je inflitsen...
    bvb diafragma F4 op laat ons zeggen 150mm (om een wazig effect te krijgen op je achtergrond).

    - werk ik met de High Sync mode van de flits? Andere manieren?
    - Welke lichtmeting ga je gebruiken, spot - center weighted - matrix?
    licht ergens anders meten dan je model? vergrendelen?
    - Hoe weet de flits hoeveel ze moet inflitsen om je model juist te belichten?
    (en bvb niet de fel verlichte achtergrond?)

    De bedoeling is dus zoals ik al zei.. bvb de achtergrond toch vrij correct te belichten en niet te overbelichten (wat wel zou gebeuren zonder flits en met spotmeting of center weighted meting op je model, aangezien er vele stops verschil zijn tussen je model en de achtergrond). En als tweede de harde schaduw in bvb het gezicht wat afzwakken door in te flitsen..

    Hopelijk is mijn vraag zo duidelijk genoeg

    Alvast bedankt!

    Stijn
    My Portfolio (like!)
    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

  • #2
    Re: [vraagje] Invulflits bij daglicht

    Ik denk idd dat wanneer je over niet te veel scherptediepte wil beschikken, dus wanneer je je diafragma niet te veel wil toedraaien, high-speed oplossing kan brengen.

    Er zijn uiteraard ook nadelen aan verbonden, je flitskracht neemt af, en het vergt veel energie van je batterijen, maar dat is niet onoverkomelijk.

    Lichtmeting doe je dan best op matrix dacht ik.

    Onlangs was hier een gelijkaardige topic, waarin volgende links naar relevante artikels hierover werden opgegeven. Met dank aan Kevlar )


    http://www.photozone.de/3Technology/flashtec5.htm


    http://photonotes.org/articles/eos-flash/#fp

    Mvg,

    Comment

    Working...
    X