Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te donkere foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Te donkere foto

Hallo,

op de cyclocross te Rudderdervoorde heb ik een paar foto's die erg donker zijn. Heb de foto's genomen met de 18-55mm (kitlens) + 550 EX flash.
    Kan mij iemand een tip geven wat er fout is gegaan?

Das een link van zo'n foto foto's zijn genomen in TV stand.

1/200
    F13
    ISO 200
    Flash on (deze heeft gewerkt te zien aan de helm)
    Last edited by Diego_eos300D; 18 oktober 2004, 10:16.

Re: Te donkere foto

Wat je eens kunt proberen is om je iso instelingen wat hoger te zetten...bv op 400.
    Ook al eens een fotooke getrokken zonder de flitser? Soms zijn ze zonder flitser lichter als met.

Probeer maar eens met een een keer zonder je flits te schieten op
    dezelfde plaats, succes.
    Een dag niet geschoten is altijd mis...zeker op een scooter!!!!

Comment

Ik denk dat je een verkeerde belichtigsmethode hebt gekozen. Voor dergelijke foto's zou ik spotmeting kiezen.

Comment

Inderdaad, hier moet je tenminste de center-weighted belichtingsmeting gebruiken, vanwege het te grote contrast tussen de lucht en het onderwerp.

De voornaamste reden waarom de foto te donker is heeft volgens mij echter te maken met de flits. Hoe ver stond je van het onderwerp af? De automatische belichtingsinstelling van de camera heeft misschien rekening gehouden met een intense flits die het onderwerp sterk zou verlichten. Maar omdat je te ver weg stond bleef deze verlichting uit en is de foto dus te donker.
        Gijs
        Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Ik kan wel begrijpen waarom je graag een klein diafragma gebruikt, maar ik zou toch eens proberen met een grotere opening en een ISO setting op 400.

Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Re: Te donkere foto->beter

Hi,

Deze foto leent zich tot een techniek die uitgelegd staat in BD
            (in de tutorials met die donkere muur, hervedelen van de tonaliteit)

Ook bekend als contrast - masking.

Is dit niet beter ? (Geen brightness, contrast etc aangeraakt)

DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

DPaul
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Je kunt ook de schaduw-functie gebruiken in Photoshop CS.

Groeten, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                  Inderdaad, hier moet je tenminste de center-weighted belichtingsmeting gebruiken, vanwege het te grote contrast tussen de lucht en het onderwerp.

De voornaamste reden waarom de foto te donker is heeft volgens mij echter te maken met de flits. Hoe ver stond je van het onderwerp af?.
                  Ik stond denk ik ca. 6m van het onderwerp. Wat bedoel je met center-weighted belichtingsmeting gebruiken?

Comment

je hebt 3 belichtingsmethodes. evaluative, center weigthed en partial. Persoonlijk als je de renner goed wou is dit een uitstekend moment om partial te gebruiken.

-Evaluative gaat een gemiddelde maken van het hele beeld (verdeeld in 35 zones) om zijn belichting te meten. Gaat wel iets meer belang hechten aan focuspunten. Als je meerdere focuspunten op de renner had gehad was ie ook juist belicht geweest. Nu had je er misschien 1 en zodoende had de lucht nog heel veel belang in de berekening en werd de renner te donker.

- center weigthed: hier wordt een berekening gemaakt over het hele beeld en hoe meer naar het midden hoe meer belang in de berekening. Had hier dus eventueel het gewenste resultaat kunnen geven.

- Partial : Hier gaat de belichting gemeten worden op alles wat zich in de binnenste cirkel in je viewfinder zit. Gewoon dit op de renner houden bij belichting en de rennet is perfect belicht. Zou hier perfect gewerkt hebben denk ik. Misschien dat de lucht op wat plekken uitgebrand zou zijn maar je moet kiezen he je kan niet alles hebben.

Nog een methode zou kunnen zijn om dat uitbranden te vermijden maar wel omslachtiger. In raw trekken met partial en ev iets onderbelichten 2/3 bijvoorbeeld. Zodoende ga je de lucht niet uitbranden en kan je in raw 2 files maken 1 met de lucht en omgeving correct belicht en 1 met de renner perfect belicht. Deze 2 dan mergen in photoshop en wissen wat niet past. Is natuurlijk wel omslachtiger.

Comment

Kan ik Partial op de 300D gebuiken en hoe gebruik ik dat?

Comment

kort en goe: invulflits
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diego_eos300D
                          Ja maar ik heb geen 300D dus ik weet niet hoe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diego_eos300D
                            Een typisch geval van RTFM (Read the f**king manual) . Staat misschien onder 'metering modes' of iets dergelijks? De 300D is hier zeker toe in staat.
                            Gijs
                            Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Ik heb wel een 300D. Kan iemand uitleggen hoe je het makkelijkst tussen die verschillende lichtmethodes kan schakelen? Kan dat alleen via de creative modes of is daar nog een andere manier voor???

Robbert
                              EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

Comment

Working...
                              X