Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlekje op de foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vlekje op de foto

Hallo,
    weet iemand raad ik heb het volgende voor een vlekje rechts telkens op de foto. Het is niet de lens omdat ik er een andere opgestoken heb en de positie van het vlekje is dezelfde. Waarschijnlijk zal dat de spiegel zijn met wat moet ik dat best reiningen. Is het gemakelijk heb dat nog nooit gedaan?

das de link waarover het gaat: http://users.pandora.be/diego.be/vlekje.jpg

Is gewoon stof op de sensor. Je kunt eens proberen dat weg te blazen, maar eigenlijk moet je 'm even goed reinigen. Daar heb je wel speciaal spul voor nodig (sensorswabs + vloeistof). Uitgebreide handleiding vindt je hier.

Op je spiegel kan het nooit zitten natuurlijk, want die klapt weg op het moment dat je een foto maakt

Comment

klopt had ik ook sensor schoongeblazen en probleem opgelost

Comment

Yep een joekel van een stofdeeltje, misschien ie ie weg met het wegblazen, anders zal je uw sensor moeten laten kuisen of beter nog het zelf doen.

Onderwerp is hier op BD veelvuldig aan bod gekomen, doe eens een search en je bent vertrokken..

Comment

Als dit het enige stofdeeltje is ...
          als je een beetje bang bent van het reinigenen van de CMOS ...

kan je het vuiltje verwijderen via de stempel tool in PS.

Ik zou pas mijn sensor reinigen als je meerdere stofdeeltjes hebt.

Ikzelf probeer wel na iedere shooting het stof van de sensor weg te
          blazen via een speciale blaasbalg "Rocket" genoemd. Meestal geeft dit
          een goed resultaat. Hoe langer je het stof op je sensor laat hoe meer statisch geladen de deeltjes worden en hoe moeilijker te verwijderen via de "Rocket". Daarom op regelmatige bassis doen.

Mvg
          www.wildlifepixs.com

Comment

Zal het eens proberen weg te blazen. Dacht eerst dat het een zweetdruppel of zo was omdat het niet op een stofje lijkte.
            Zal mij een blaasbuisje aanschaffen en eens proberen weg te blazen. voorlopig zal ik het vlekje weg stempelen in photoschop.
            Later zal ik eens een poging doen om mijn sensor te reiningen. Omdat de winkel waar ik hem gekocht heb het niet zelf doet. Ze sturen hem op naar Canon. En dan ben ik mijn toestel voor 2 weken kwijt.

Comment

Originally posted by Diego_eos300D

Later zal ik eens een poging doen om mijn sensor te reiningen. Omdat de winkel waar ik hem gekocht heb het niet zelf doet. Ze sturen hem op naar Canon. En dan ben ik mijn toestel voor 2 weken kwijt.
              Als dat 3-4 keer per jaar gebeurd, ben je uw toestel wel héél lang kwijt!

Zelf kuisen dus, is op 3 min gedaan, trouwens als je regelmatig de lenzen verwisseld heb je natuurlijk ook meer stof; niks aan te doen het hoort er nu eenmaal bij...

Eens je het eenmaal hebt gezien hoe je het JUIST moet doen, is er eigentlijk "niks" aan.

Comment

Diego,

een gewoon blaasbalgje is niet voldoende.

je MOET de rocket gebruiken anders is er niet genoeg luchtverplaatsing.

Ik heb de mijne in Nederland gekocht.
                www.wildlifepixs.com

Comment

Originally posted by teddy-bear
                  Eens je het eenmaal hebt gezien hoe je het JUIST moet doen, is er eigentlijk "niks" aan.
                  En wie wil mij daar dan eens een demonstratie van geven? Want ik zit zelf ook met enkele stofjes op m'n sensor, ik heb gisteren met lucht geprobeerd en de grootste zijn er af, maar ik zit nog met enkele stipjes die er niet afraken.... maar om nu zelf direct aan het "echte" werk te beginnen zonder ervaring....
                  Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Na een SD b.v., als we al een paar glazen uithebben

[ernstig] Ik heb het geleerd met "zelf studie", gewoon de instuctie's letterlijk volgen, 't is eigentlijk een "piece of cake".

Zeer belangrijk is dat je wel werkt met de juiste materialen en grondstoffen!!!

De eerste keer zweet je wel water en bloed

Comment

Originally posted by Plette
                      Diego,

Bij Bartok in Hasselt hebben ze die gewoon op voorraad...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Diego,

Ik heb de mijne proberen proper te blazen met m'n compressor van de airbrush, met 6 of 7 bar.... ik neem aan dat zo'n "rocket" niet beter doet ?

Ik zal dus eens op zoek moeten gaan naar "het juiste" materiaal, product en pecpads of hoe heten die beesten?
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Originally posted by Aragorn
                          Diego,

Ik heb de mijne proberen proper te blazen met m'n compressor van de airbrush, met 6 of 7 bar.... ik neem aan dat zo'n "rocket" niet beter doet ?

Ik zal dus eens op zoek moeten gaan naar "het juiste" materiaal, product en pecpads of hoe heten die beesten?

DIT is dus een DOODZONDE, lucht uit een compressor is nooit zuiver, als hij minuscul deeltjes water of nog erger OLIE op uwe ccd spuit, zijn er ERG zware kosten aan, zeg maar een nieuwe ccd + geen garantie.

Zelfs lucht uit (speciale)spuitbussen is gevaarlijk i.v.m. mogelijke bevriezing + harde straal!

Comment

Oeps

Na ja ik ben er vrij gerust in, het is een kleine compressor, werkt zonder olie, en er zit een speciale stuk tussen om het vocht (en ev. andere rommel) op te vangen, heb laatst nog eens test gedaan, en een half uur aan een stuk lucht aan het blazen geweest op een zakdoek om te kijken of er sporen van vuil/water/vocht/ed inzitten, maar de zakdoek in maagdelijk proper en droog gebleven. Het is zeker geen "grote industriele" compressor zoals ze bij den brico verkopen, het is een compressor speciaal voor gebruik in "burea-omgeving" speciaal voor modelbouw, wat zowieso al zeer precies en fijn werk is.

Alleen nu opletten dat ik het juiste kuisproduct koop, en niet iets dat vegen of kringen maakt op de sensor!

Comment

Originally posted by Aragorn

Alleen nu opletten dat ik het juiste kuisproduct koop, en niet iets dat vegen of kringen maakt op de sensor!

"DASH" zou nogal goed zijn, heb ik horen zeggen...

Comment

Working...
                              X