Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

melkwater??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• melkwater??

Hoi iedereen.
    Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar mijn bedoeling was om een beekje met enkele hoogteverschillen te fotograferen met als bedoeling een soort "melkachtig" effect te krijgen, dik, wit water.
    ik heb reeds vele soortgelijke foto's op 't web gezien, maar ben er nog niet in geslaagd.

Zelfs gisteren (een donkere dag) was elke poging steeds overbelicht.
    de sluitertijd op 1 seconde, en exposure op -2 (minder kan ik niet).

heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe ?
    verschrikkelijk bedankt!

mvg,

Als je de sluitertijd zelf instelt, dan zal je camera, in de mate van het mogelijke, het diafragma aanpassen. Als je dan overdag een sluitertijd van 1 seconde instelt, is het mogelijk dat het diafragma niet ver genoeg dicht kan (hangt van het type camera, of de gebruikte lens af), en dan is de foto overbelicht.
    De beste oplossing is dan om s'morgens heel vroeg, of s'avonds als de zon ondergaat naar die plaats gaat om foto's te maken.
    Maar vergeet dan je statief niet

Zet de iso-waarde ook zo laag mogelijk (niet op automatisch dus).
    En bij een camera waar filters opgeschroefd kunnen worden, kan je ook een filter gebruiken waardoor er minder licht binnenkomt.

De snelheid waarmee het water voorbij komt, speelt ook nog een rol.
    Ik heb deze week nog een foto gemaakt van een sluisdeur, en dan heb ik het diafragma ook zover mogelijk dichtgezet.
    f22 ; iso 100 ; 1/6sec ; 28-135IS@ 65mm, geen statief
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

de iso waarde heb ik op 80 gezet, lager kan ik niet.
      in S mode kan ik het diafragma niet bijregelen.
      die ging automatisch naar 8
      't beste lijkt me idd om bij valavond nog eens te gaan proberen!

alvast bedankt voor de tip!

Comment

kan je niet gewoon uw toestel manueel bedienen

zet uw diafragma zo nauw mogelijk ( bij mij 11 )
        zo laag mogelijke iso
        spot meting in plaats van overal te meten
        en pas uw sluitertijd aan zodat je geen overbelichte foto hebt
        probeer dit eens in een beetje ergens in een bos ( steeds donkerder dan in open lucht ) en liefst met het vallen van de avond

moet zeker lukken
        probeer ook verschillende sluitertijden want het is niet altijd nodig om die elle lange tijden te gebruiken
        bij mijn eerste experimenten probeerde ik steeds rond de 15 a 8 sec te blijven maar je kan al mooie effecten verkrijgen vanaf 1/20 sec

gewoon veel proberen en uitzoeken
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Als er teveel licht is ga je dat niet goedkrijgen, tenzij je een manier vind om minder licht door je lens te laten vallen. Een G3 heeft daarvoor een ingebouwde NDfilter, dat scheelt reeds twee stops. Je kunt ze ook kopen om voor de lens te schroeven, meestal in gradaties van 1, 2 of 3 stops.
          fredje

Comment

Working...
          X