Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

    Nope, raw is overbodig voor Z/W, tenzij je je lichtomstandigheden langs geen kanten onder controle krijgt. Zodus, gewoon jpg in kleur, gevolgd door omzetting in pp. En ik blijf erbij, voor leuke Z/W shots zet je een (chemische) doka op: bij het zien van je afdrukken zullen je "digitale" concullega's vol vragen (of twijfel) zitten...
    Cheers,
    F.

    Comment


    • #17
      Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
      Nope, raw is overbodig voor Z/W, tenzij je je lichtomstandigheden langs geen kanten onder controle krijgt. Zodus, gewoon jpg in kleur, gevolgd door omzetting in pp. En ik blijf erbij, voor leuke Z/W shots zet je een (chemische) doka op: bij het zien van je afdrukken zullen je "digitale" concullega's vol vragen (of twijfel) zitten...
      Cheers,
      F.
      Om Fibonacci bij te treden: RAW en JPG zijn overbodig. Een rolletje film geeft het mooiste resultaat. (Laten) ontwikkelen, scannen, niet veel pp toepassen.
      Ik heb onlangs een Petri 7S (meetzoeker met vaste lens, begin jaren '60) gekocht voor 40 euro op ebay, perfecte staat, dit is het model waarmee ik heb leren fotograferen. Ik overweeg om zelf te ontwikkelen, niet vergroten, daar heb ik geen zin in. Ik heb ook geen vergroter meer, mijn vader had 2 Dursts... Pech.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #18
        Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
        Nope, raw is overbodig voor Z/W, tenzij je je lichtomstandigheden langs geen kanten onder controle krijgt. Zodus, gewoon jpg in kleur, gevolgd door omzetting in pp. En ik blijf erbij, voor leuke Z/W shots zet je een (chemische) doka op: bij het zien van je afdrukken zullen je "digitale" concullega's vol vragen (of twijfel) zitten...
        Cheers,
        F.
        dat dacht ik ooit ook, tot ik begon met conversies te maken met foto's waarvan de witbalans eerst goed zat. Wereld van verschil.

        Zwart/wit analoog doen is heel leuk, maar veel minder flexibel dan digitaal. Digitaal kan je elk soort z/w film simuleren.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          dat dacht ik ooit ook, tot ik begon met conversies te maken met foto's waarvan de witbalans eerst goed zat. Wereld van verschil.

          Zwart/wit analoog doen is heel leuk, maar veel minder flexibel dan digitaal. Digitaal kan je elk soort z/w film simuleren.
          RAW heeft inderdaad altijd voordelen, op alle gebied. Je hebt ahw meer "reserve". Ik werk altijd in RAW+JPG Fine, voor Z/W en kleur. Merk ik dat het niet lukt met JPG of voor hoge kwaliteit, dan heb ik die RAW nog achter de hand.

          Maar analoog is niet alleen leuk, het resultaat is anders, in mijn ogen beter. Als je (erg) hoge ISO's gebruikt in Z/W ben je steeds beter met film dan digitaal, omdat korrel veel mooier is dan ruis.
          En, ja, je kunt elke film simuleren... Maar er is nog steeds een wereld van verschil met "the real thing"
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #20
            Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

            Bij analoog is de contrastdiepte ook een stuk groter.
            Maar werk je digitaal dan zou ik toch RAW fotograferen, je hebt in RAW 14bit/kleur contrastdiepte ipv 8bit in Jpg dat scheelt een pak bij het afwerken van de foto, veel meer postprocessing mogelijkheden.
            En inderdaad het zone-systeem eens bestuderen dan weet je beter waar je mee bezig bent http://nl.wikipedia.org/wiki/Zone-systeem.

            Ik zie dat je Nikon hebt. Probeer eens de omzetting naar zwart/wit in RAW met Nikon ViewNX2 (kan je gratis downloaden) , je moet met Photoshop of Lightroom al heel hard je best doen om hetzelfde resultaat te behalen.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #21
              Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

              Oké, ik ga alvast aan de slag met jullie tips! Bedankt allemaal!

              Comment


              • #22
                Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                Bij analoog is de contrastdiepte ook een stuk groter. Maar werk je digitaal dan zou ik toch RAW fotograferen, je hebt in RAW 14bit/kleur contrastdiepte ipv 8bit in Jpg dat scheelt een pak bij het afwerken van de foto, veel meer postprocessing mogelijkheden...
                Bij 'analoog' lijkt de winst op contrastdiepte, eerder gewoon detail, een serieus stuk beter in de donkere elementen. Wat dan weer highlights betreft, zie ik algemeen meestal een beter resultaat in digitaal. En dit zowel Z/W als kleur. Voor high key doeleinden lijkt digitaal me zodus meer aangewezen maar voor iets wat meer donkere elementen bevat, zoals een dramatisch donkere of grijze B/W, lijkt Z/W-film me toch beter. Doch dat terzijde (zonder empirisch wetenschappelijk voorafgaand onderzoek ).
                Anderzijds stel ik me wel de vraag waarom je voorbij een 8bits jpg-opname zou gaan wanneer je uiteindelijk het geheel toch omzet naar een 8bits Z/W-verwerking, vooral omdat de effecten naar Z/W toch worden bewerkstelligd door gebruik van digitale kleurfilters in de omzetting? En dit is dan ook een open vraag (en geen bemerking)...
                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                dat dacht ik ooit ook, tot ik begon met conversies te maken met foto's waarvan de witbalans eerst goed zat. Wereld van verschil. Zwart/wit analoog doen is heel leuk, maar veel minder flexibel dan digitaal. Digitaal kan je elk soort z/w film simuleren.
                Indien je vertrekt van een correct belichte jpg-opname voor de omzetting naar Z/W, wanneer kan dan een specifieke raw-verwerking een meerwaarde betekenen? Want uiteindelijk gebruik je toch kleurfilterbewerkingen, desnoods gradueel of lokaal, om het gewenste Z/W-resultaat te bereiken? Een 8bits resultaat dat, naar mijn huidige digitale workflow, geen extra's vangt door extra bitdiepte in kleur; doch wel de filterbewerkingen in de omzetting... Opnieuw geen bemerking, doch wel een open vraag.
                Anderzijds kan je misschien wel elk soort Z/W-film digitaal simuleren, maar het is dan ook een simulatie. En dat zegt op zich genoeg.

                Cheers,
                F.

                Comment


                • #23
                  Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                  Anderzijds stel ik me wel de vraag waarom je voorbij een 8bits jpg-opname zou gaan wanneer je uiteindelijk het geheel toch omzet naar een 8bits Z/W-verwerking, vooral omdat de effecten naar Z/W toch worden bewerkstelligd door gebruik van digitale kleurfilters in de omzetting? En dit is dan ook een open vraag (en geen bemerking)...
                  Een sensor werkt lineair,hierdoor komt de helft van de beschikbare contrast bits in de hoogste stop te zitten (max wit tot 1 stop lager), de helft van wat overblijft zit in de volgende stop, enz.
                  Een camera kan +/-8 stops aan. In de linkse donkere delen van het histogram zitten er dus relatief weinig constraststappen, zeker aan 8bit/kleur bij 14 bit is dit al een heel ander verhaal.
                  8bits =256 contrast stappen, in de donkerste stops van het histogram zitten nog 2-3 contrast stappen, bij 14bit RAW (16384 contrast stappen) zitten in de donkerste stops nog steeds 256-512 contrast stappen.
                  Door gewoon bij "de curves" een lichte S curve te maken ga je de contrasten in het grijsgebied optrekken,(voor zover die beschikbaar zijn) waardoor meer detail zichtbaar is, bij 14bit RAW heb je hier duidelijk meer mogelijkheden dan bij 8bit jpg
                  Bij een 8 bit jpg zal de minste bewerking vb aanscherpen,bij vb een zwart-wit gradient aanleiding geven tot blokvorming, geen egale overgang van zwart naar wit maar meerdere vlakken met telkens oplopende grijstinten.

                  Je kan de camera ook automatisch het kontrast in de donkere gedeeltes laten opdrijven door D-light in te schakelen.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #24
                    Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                    ik heb destijds met mijn canon 350d de instelling gewoon ingesteld op Zwart-wit met een rood-filter om mooie donkere luchten te krijgen, plus iso op 1600 (wat in huidige iso-termen wel gelijk staat met ruis zo groot als zoutkorrels lol). MAar dat gaf best wel een leuk effect.
                    Ik denk dat je met zwart-wit leert om het hoofdobject duidelijk genoeg vast te leggen, want de kleur alleen gaat je hier niet redden als je een rommelige foto maakt.
                    In de tijd van mijn eerste jaar fotografie was alles nog met zwart-wit ontwikkeling en toen moesten we AL onze foto's gewoon in zwart-wit maken. Nou dat lukt ook gewoon aardig hoor. (alhoewel ik nu het gevoel krijg dat ik er niks van weet, na vorige uitleg van posters)
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                    Comment


                    • #25
                      Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                      Ik werk altijd in RAW+JPG Fine, voor Z/W en kleur. Merk ik dat het niet lukt met JPG of voor hoge kwaliteit, dan heb ik die RAW nog achter de hand.
                      Ik gebruik alleen RAW en zet de camera op Z/W->beeldscherm is dan z/w en de foto ook, als ik die verwerk met Nikon software. Krijg ik hier geen goede z/w uit dan laadt ik de foto in LR4 en die wordt dan spontaan weer kleur en wordt dan naar Silver Efex getransporteerd.

                      Ook in de Nikonsoftware kun je z/w gewoon aan- en uitzetten met hetzelfde effect als in de camera.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht

                        Indien je vertrekt van een correct belichte jpg-opname voor de omzetting naar Z/W, wanneer kan dan een specifieke raw-verwerking een meerwaarde betekenen? Want uiteindelijk gebruik je toch kleurfilterbewerkingen, desnoods gradueel of lokaal, om het gewenste Z/W-resultaat te bereiken? Een 8bits resultaat dat, naar mijn huidige digitale workflow, geen extra's vangt door extra bitdiepte in kleur; doch wel de filterbewerkingen in de omzetting... Opnieuw geen bemerking, doch wel een open vraag.
                        Anderzijds kan je misschien wel elk soort Z/W-film digitaal simuleren, maar het is dan ook een simulatie. En dat zegt op zich genoeg.

                        Cheers,
                        F.
                        een foto kan correct belicht zijn en toch een verkeerde witbalans hebben.

                        maar op zich is heel dat proces gedoe niet zo belangrijk. Als je resultaat op basis van jpg goed is, of je wil film gebruiken, doe dat dan. Wat voor jou werkt is voor jou het beste proces.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #27
                          Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                          ik zeg analoog (ik kan niet eens zwart-wit digitaal deftig krijgen , maar dat zal wel aan mij liggen )
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #28
                            Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Een sensor werkt lineair... In de linkse donkere delen van het histogram zitten er dus relatief weinig constraststappen, zeker aan 8bit/kleur bij 14 bit is dit al een heel ander verhaal...
                            Moch... interessant. Is dat de reden waarom ik analoog steeds meer detail bekom in donkerwaardes dan op digitaal? Kan digitaal aldus, mits eventuele contrastverhoging (via bvb dan curve-aanpassing), de diepte van de donkerwaardes op standaard ontwikkelde film dan evenaren? Des te meer omdat het optrekken van donkere waardes of vlakke contrasten in digitale pp, gepaard gaat met het optrekken van noise. Weliswaar is er vanuit raw wel enige marge, maar bon. Enig idee hoe dergelijke resultaten zich dan zouden verhouden in donkere microcontrasten (gepushed vanuit raw) en ruis op digitaal tov details van eenzelfde beeld op analoog?

                            Greetz,
                            F.

                            Comment


                            • #29
                              Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                              Misschien bestaan er reeds "professionele " afdrukken die het contrast van film reeds kunnen evenaren maar de standaard afdrukken dus (nog) niet.
                              Een digitale camera haalt voor het ogenblik 8-9 stops , analoge film zonder veel moeite 10-11-zelfs 12stops.
                              Probleem is ook hoe je digitale beelden bekijkt, de meeste schermen halen ook maar 8stops, de standaard afdrukken van analoog zijn ook nog altijd superieur tov digitale afdrukken, maar stap voor stap komt daar wel verbetering in, door de steeds kleiner wordende printdots blijken inktjet printers nogal wat vooruitgang te boeken.
                              Ik heb artikels gelezen over een nieuwe sensor van 20 stops, vraag is hoe krijgen we het resultaat te zien, de monitoren en afdrukken zullen ook moeten volgen.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment


                              • #30
                                Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                                Misschien bestaan er reeds "professionele " afdrukken die het contrast van film reeds kunnen evenaren maar de standaard afdrukken dus (nog) niet.
                                Een digitale camera haalt voor het ogenblik 8-9 stops , analoge film zonder veel moeite 10-11-zelfs 12stops.
                                .
                                heel veel fotografen klagen steen en been over te weinig DR, goede fotografen zorgen dat hun foto binnen het bereik van hun camera past.
                                The Knight That Says Ni...kon

                                Comment

                                Working...
                                X