Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    heel veel fotografen klagen steen en been over te weinig DR, goede fotografen zorgen dat hun foto binnen het bereik van hun camera past.
    Heel juist.
    Maar de trend is te geloven dat de moderne technologie alles mogelijk maakt. Met teleurstelling tot gevolg. En vertwijfeling: kan ik het niet? Is dit dan toch niet de beste camera? Of heb ik weer pech gehad? (Omdat ik dit in de volle zon heb geschoten, te lui/te ongeduldig om vroeg op te staan of langer te wachten...)
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #32
      Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

      Wel, de trend is dat de technologie niet stil staat, het gaat veel sneller dan we ons kunnen voorstellen, wie zou 2jaar terug kunnen geloven dat een FF 36Mpix in het bereik van de amateur zou kunnen komen, maar we moeten inderdaad leren werken met wat we hebben en daar het max uit halen vooraleer naar de volgende technology stap te willen overstappen.
      Hoeveel van de fotografen zouden de handleiding van hun camera reeds volledig gelezen hebben, het is nochtans heel interessante lectuur, je valt van de ene verbazing in de andere, één keer lezen in niet voldoende.
      Sommigen willen altijd het laatste snufje en gebruiken misschien 10% van de mogelijkheden, maar het vraagt discipline en oefening, het wordt er ook niet eenvoudiger op, de handleiding van D90 was 278blz, die van de D800 :446blz
      ook de software vraagt heel wat studie, ik kan mij goed voorstellen dat velen de bomen door het bos niet meer zien.
      Nochtans is al die technologie maar een hulpmiddel, de foto wordt "gemaakt" op het moment van het afdrukken van de ontspanknop, met welke technologie is dan niet belangrijk, maar het is wel handig als je de apparatuur die je gebruikt ook beheerst, dat je daar, op moment dat je de knop indrukt niet hoeft over na te denken.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #33
        Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

        Juist een tip: Een goed stuk software om zwart/wit digitaal te bewerken is Silver Effex Pro.

        Nu kan je de hele reeks Nik software kopen voor minder dan €100. Info hier.

        Comment


        • #34
          Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

          Silver effex pro kan ik ook aanbevelen. Na die omzetting maak ik dan een nieuwe laag aan (photoshop) en vul die met 50% gijs. Dan op "overlay" plaatsen en gebruik dan de dodge en burn tool. Het voordeel is ook dat je non-destructief tewerk gaat zo. Met die tool kan je eigenlijk het zwarte donkerder maken en het witte klaarder en héél lokaal te werk gaan met een zachte borstel. Ik doe dit nog niet zo lang maar ik vind de resultaten bevredigend.
          Hoop dat deze tip bruikbaar is en succes ermee.
          Nikon d7100 & d3100 & Fujifilm x100 & Nikon P900
          www.flickr.com/photos/stevensquid

          Comment


          • #35
            Re: iemand raad,tips over zwart-wit fotografie

            Ikzelf ben ook liefhebber van zw/w foto's maar heb toch steeds de neiging om mijn toestel in zw/w modus te zetten ipv achteraf om te zetten...naar mijn gevoel zijn de foto's op één of andere manier "levendiger"...
            Canon 1DX mk II - Canon 5D mk II Canon 7D Mk II - Canon L 24-70 f2.8 - Canon L 70-200 f2.8

            Comment

            Working...
            X