Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding fotografie volgen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

    haha dat zou je niet zeggen als je die tekst leest haha ^^
    D90 picture's my fantasy

    Comment


    • #17
      Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
      ...
      bijkomend stel ik vast als je wat opzoek werk doet dat de lesgevers op de scholen er al helemaal niks van bakken, huilen met de pet op als je hun werk ziet, en daarbij een beetje fotograaf gaat niet op een school lesgeven he die heeft al werk genoeg met zijn eigen fotografieopdrachten.....

      .
      Ik vind dit toch wel kort door de bocht hoor... Er zijn ook heel wat gepassioneerd fotografen "die er wel wat van bakken" EN lesgeven gewoon omdat ze dat graag doen.
      Last edited by LesC; 31 mei 2012, 15:46. Reden: Quote verbeterd
      lidnummer: BD1995BE

      Comment


      • #18
        Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

        ja , die zullen zeker ook wel bestaan ergens.....
        http://www.jvs-photography.be/

        Comment


        • #19
          Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door cversieren Bekijk bericht
          Ik vind dit toch wel kort door de bocht hoor... Er zijn ook heel wat gepassioneerd fotografen "die er wel wat van bakken" EN lesgeven gewoon omdat ze dat graag doen.
          Hier ben ik volledig mee akkoord,
          je kan niet zomaar elke lesgevende fotograaf over éénzelfde kam gaan scheren.
          Zelf volg ik les, en ook al kan ik fotografen niet 100% beoordelen, ik vind de resultaten van onze lesgever toch indrukwekkend hoor.

          verder: als je via zelfstudie de techniek onder de knie krijgt,
          dan lijkt les volgen voor fotografie "a waste of time".
          ikzelf volg les, en moet eerlijk zeggen, in mijn zelfstudie heb ik verre van zoveel bijgeleerd,
          maar dat is een persoonlijk iets natuurlijk...

          Als je zelfzeker staat, en lezend wat je allemaal al aanvangt, lijkt het mij best mogelijk om in bijberoep iets op te starten (als je verder voldoet aan de eisen qua diploma's).
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #20
            Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Zelf volg ik les, en ook al kan ik fotografen niet 100% beoordelen, ik vind de resultaten van onze lesgever toch indrukwekkend hoor.
            Ik bewonder oprecht je openhartigheid en oprechtheid, want 95% percent van dit forum heeft er geen probleem mee om gelijk wie de grond in te boren, terecht of niet.
            Tegenwoordig is het blijkbaar verkeerd om een passie te delen met iemand anders, een passie hoor je uit te buiten. Nee dus.
            Een opleiding samen met exploratie en experimenteren zal goeie resultaten afwerpen, ik wou dan ook dat ik de tijd had om zoiets te volgen (of het geduld of de volharding, ik maak er mij van af ).

            Comment


            • #21
              Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

              Ik zou een opleiding zeker aanbevelen. Ik ben nu al veel langer bezig met fotografie dan wat je zelf aangeeft (TS), en toch leer ik in de opleiding die ik nu volg (KISP) heel veel bij. Je kan op een jaar tijd dan wel al een aantal mooie foto's gemaakt hebben, als je voor klanten werkt heb je ineens veel meer kennis nodig om elke keer mooi resultaat te kunnen voorleggen.
              Ik doe ook opdrachten voor klanten, en soms gaat het nog met wat bloed zweet en tranen, maar ik weet dat ik zonder de al gevolgde modules nog veel meer problemen zou tegen het lijf gelopen hebben. Dat heb je liever niet met een klant die ook keuze heeft uit talloze andere fotografen.

              Voor alles wat met papieren te maken heeft, daar heb je boekhouders voor, en jezelf op de markt aanbieden, dat leer je niet in een opleiding fotografie.

              my2ct

              Charlemagne
              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

              Comment


              • #22
                Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                misschien even ter overweging: Carl De Keyser, magnumfotograaf, gaf destijds ook les in Gent. Ik denk niet dat hij zo'n slechte fotograaf is.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #23
                  Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Ik bewonder oprecht je openhartigheid en oprechtheid, want 95% percent van dit forum heeft er geen probleem mee om gelijk wie de grond in te boren, terecht of niet.
                  Tegenwoordig is het blijkbaar verkeerd om een passie te delen met iemand anders, een passie hoor je uit te buiten. Nee dus.
                  Een opleiding samen met exploratie en experimenteren zal goeie resultaten afwerpen, ik wou dan ook dat ik de tijd had om zoiets te volgen (of het geduld of de volharding, ik maak er mij van af ).
                  Ik ben het volledig met u eens , ik ben niet lang op het forum en heb de indruk dat er velen een hobby van gemaakt hebben anderen de grond in te boren zonder ook maar enig werk of wat dan ook van betreffende persoon te kennen .

                  Een foto posten op dit forum doe ik al helemaal niet want er komt kritiek van mensen die enkel het groene knopje kennen op hun toestel.

                  Dan word er regelmatig totaal verkeerde info gegeven door sommigen ook in dit topic.
                  Je kan niet zomaar als zelfstandige beginnen ook niet in bij beroep.
                  Bedrijfsbeheer heb je gewoon nodig om te kunnen starten zo simpel is het

                  Comment


                  • #24
                    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                    ten tweede, stel ik vast dat de meeste fotografen MET een opleiding er niet veel van bakken, veel theorie maar alst puntje bij paaltje komt......noppes
                    je kan zelf rondzoeken op het internet en ja....zelfs hier, kijk welke fotografen mooi en degelijk werk afleveren, en kijk eens hoeveel er daar een gedegen opleiding voor gehad hebben of een diploma hebben?
                    bijkomend stel ik vast als je wat opzoek werk doet dat de lesgevers op de scholen er al helemaal niks van bakken, huilen met de pet op als je hun werk ziet, en daarbij een beetje fotograaf gaat niet op een school lesgeven he die heeft al werk genoeg met zijn eigen fotografieopdrachten

                    hoe aan klanten te komen , hmmm daar hoef je eigenlijk weinig moeite voor te doen geloof me, kwaliteit verkoopt zichzelf,


                    just my 2 cents ...
                    U moet toch wel heel erg goed zijn om tekunnen stellen dat de lesgevers er niets van bakken?
                    Wie weet huilen zij ook met u werk ??
                    Afbreken mensen de grond in boren is wel heel makkelijk op een forum.
                    Op bouwende kritiek afleveren of een onderbouwde mening met feiten geven daarentegen is precies wel moeilijk.
                    Het lijkt commentaar uit een ouderwets fotoclubje waar de voorzitter de ondervoorzitter en de penningmeester alleen de waarheid in pacht hebben en de rest van de leden moet zwijgen en de drie wijzen moet volgen

                    Ga cursussen volgen zoveel als je kan ,je bent telkens een ervaring rijker en ik weet zeker dat je een en ander leert waar je zo nooit achter komt.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                      ......... ik ben niet lang op het forum en heb de indruk dat er velen een hobby van gemaakt hebben anderen de grond in te boren........

                      Een foto posten op dit forum doe ik al helemaal niet want er komt kritiek van mensen die enkel het groene knopje kennen op hun toestel.
                      Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                      .......
                      Afbreken mensen de grond in boren is wel heel makkelijk op een forum.
                      tja...dat kan ook.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                        Ik fotografeer al 35 jaar; heel vroeger ook als bijberoep. Ik heb een tijdje (5 jaar) stil gelegen en ben in 2005 opnieuw begonnen. (sinds 2 jaar werk ik in bijberoep met alle officiele regeltjes die daarbij horen)
                        Gebruik nou eens gewoon je gezond verstand:
                        Alles alleen doen kan werken; er zijn inderdaad geslaagde fotografen die nooit een cursus gevold hebben maar alles zelf gedaan hebben (zogenaamde autodidacten) maar dat zijn er niet zoveel en vraag die mensen maar eens hoelang ze erover gedaan hebben. Komt nog bij dat die meestal heel strak in 1 tak van de fotografie werken.
                        Een cursus (en dat moet geen jaar dagopleiding zijn) geeft je toch op zijn minst een basis waarmee je snel op weg kunt. Die basis is dan ook weer goed voor je zelfvertrouwen. Je leert op een cursus niet alleen van de lesgever maar ook van je medestudenten.
                        Ik ben in 2005 "opnieuw" begonnen met een cursus digitale fotografie bij Syntra. Alles bij elkaar 3 modules van ieder 6 of 8 avonden. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Als je bekijkt hoeveel ik in die 75 uur geleerd heb ..... daar had ik zonder hulp een veelvoud van die uren voor nodig gehad.
                        De wel heel erg zwart / wit meningen die sommigen er hier op na houden getuigen niet van veel inzicht in de materie, niet van veel mensenkennis maar wel van heel veel grenzeloos vertrouwen in hun eigen kunnen. Als je ook zo overtuigd bent van jezelf hoef je geen cursus te volgen maar dan had je hier deze vraag ook niet gesteld.
                        Kortom; gewoon doen (die cursus). Workshops zijn er voor deelgebieden in de fotografie maar nooit om een algemene kennis te vergaren.

                        Succes,

                        Bert
                        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                        www.bertofotografie.be

                        Comment


                        • #27
                          Aangezien ik werk in een ploegensysteem, is het voor mij onmogelijk om een cursus ergens te gaan volgen. Wel ben ik aan het twijfelen om een thuiscursus fotografie te volgen zoals bij nha.
                          Wat denken jullie? Doen of niet?

                          Groeten,
                          Sven

                          Comment


                          • #28
                            Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                            Sorry dat ik het moet melden, maar ik heb 2 curusussen gedaan met nha en ik vond deze allemaal nogal verouderd. ik zou ergens anders kijken voor een cursus of een goed boek kopen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sven Brys Bekijk bericht
                            Aangezien ik werk in een ploegensysteem, is het voor mij onmogelijk om een cursus ergens te gaan volgen. Wel ben ik aan het twijfelen om een thuiscursus fotografie te volgen zoals bij nha.
                            Wat denken jullie? Doen of niet?

                            Groeten,
                            Sven
                            Groetjes Rudy
                            Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                            Comment


                            • #29
                              Oke merci om het te vermelden.

                              Comment


                              • #30
                                Kan er iemand me een thuiscursus aanraden?

                                Comment

                                Working...
                                X