Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opleiding fotografie volgen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sven Brys Bekijk bericht
    Kan er iemand me een thuiscursus aanraden?
    in een aantal cvo's kan je ook op zaterdag cursus volgen, niet?

    verder nog dit over opleidingen, workshops enzovoort.

    Ik heb al meerdere workshops gevolgd, sommige goed, sommige niet zo denderend. Voor de prijs van één workshop heb je een opleiding van 5 maand aan een cvo.
    Deze laatste zal je ook verplichten om je eigen ding te doen, daar waar een workshop dat veel minder toelaat, omdat je dan gestuurd wordt door diegene die de workshop geeft, én omdat de tijd veel korter is. Zelfs al heb je een docent die er niks van bakt (wat ik nog maar weinig heb meegemaakt) dan nog kan je het voor jezelf interessant maken door de opdrachten die je krijgt zo doordacht mogelijk uit te voeren. Je zal een pak zaken voorgeschoteld krijgen die je anders nooit zou aangepakt hebben uit eigen beweging, en dat maakt het zo interessant. Thinking out of the box.

    Een workshop vind ik vooral interessant als je over één thema/techniek wil bijleren op korte tijd. Het kost wat meer, maar als ze goed voorbereid/gegeven zijn, het geld dubbel en dik waard.



    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #32
      Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sven Brys Bekijk bericht
      Kan er iemand me een thuiscursus aanraden?
      dat vergt een goede zelfdiscipline hoor.
      denk dat hier op BD en andere fora genoeg info over fotografie te vinden is.
      een workshop zou wel aan te raden zijn.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #33
        Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        tja...dat kan ook.
        grt,bouk.


        Ik dacht precies hetzelfde Bouk...


        PS...mijn camera heeft geen groen knopje :P

        PPS...in NL heb je geen diploma (meer) nodig om een eigen bedrijf te beginnen.

        PPPS...Stefan...ondanks dat je best een puntje hebt...is jouw post te scharen onder stemmingmakerij, wat eigenlijk nog erger is als mensen "de grond in boren".


        Verder interessant topic...
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #34
          Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

          Zelf volg ik tot grote tevredenheid cursus aan het CVO (Centrum voor Volwassenonderwijs) 3 Hofsteden (Tielt, Menen, Kortrijk).

          Het gevolgde traject tot nu toe: basis (instellingen toestel, uitvoerige oefeningen daarop) => gevorderden (meer flits enz, werken met kleurfilters enz...) => oriëntering (werk bekijken, bespreken van bekende fotografen + beginselen studio) => Lightroom => Portretfotografie (morgen examen ) => in september Doka 2 (Photoshop voor fotografen)... om waarschijnlijk te eindigen met Reportage (waarbij o.a. huwelijk moet gefotografeerd worden).

          Wat vind ik positief aan dergelijke opleiding:

          - Leraars van diverse pluimage: mensen die meer 'kunstgericht' zijn, die soms minder geven om de toegepaste techniek maar meer kijken naar beeld, kadrage, sfeer e.d.m. worden afgewisseld met mensen die zeer sterk technisch voor de dag komen en bijv. programma's als Lightroom & Photoshop dagdagelijks professioneel gebruiken
          - Je krijgt veel opdrachten mee naar huis (zeker in de eerste modules is het ieder weekend nadenken over je opdracht en veel uitproberen)
          - Je bespreekt je werk en dat van je collega's in groep, erg leerrijk om zo ook ervaringen, tips uit te wisselen, veel opbouwende kritiek
          - Het is goedkoop (ongeveer 100 euro voor 15 à 16 weken les, 3,5 uur per week)

          Ik ben alvast tevreden over mijn traject dat ik momenteel aan het volgen ben.

          Bij CVO is er bij mijn weten idd ook op zaterdag cursus (wordt ingericht voor mensen die in ploegensystemen werken) en op bepaalde dagen bijv in de voor- of namiddag als ik mij niet vergis

          Mvg

          D

          Comment


          • #35
            Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

            mm ik zou niet zo zeer weten waar je het beste cursus digitale fotografie kan volgen. wat ik wel weet is dat er een thuiscursus digitale fotografie bestaat, en wel bij vele aanbieders en die kun je dus vanuit je home omgeving volgen, bespaart reiskosten en ook tijd. of de kwaliteit hetzelfde is vraag ik me sterk af. je mist misschien toch klasgenoten om ervaringen uit te wisselen?

            Comment


            • #36
              Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door miss_bubbles Bekijk bericht
              wanneer ben je klaar om je als fotograaf in bijberoep te profileren en moet je een opleiding gevolgd hebben indien je je wil laten betalen voor je fotowerk?
              Als mensen je fotografie kopen en je kan er continue inkomsten mee genereren; inkomsten die je iets opbrengen tov de lasten die je betaalt als zelfstandige, dan kan je je desnoods als pro in de markt gooien. In bijberoep wordt het 'en masse' gedaan, 'full time' pro is iets lastiger vanwege de extra sociale lasten die je draagt. Maar 'au fond' heeft het niks te maken met je technische beheersing van fotografie, of hoe goed je bent... Commerciële pro fotografie is hoofdzakelijk verkoop, sales, toch zeker tot er een bepaald niveau is bereikt...

              Cheers,
              F.

              Comment


              • #37
                Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door markmarksson Bekijk bericht
                mm ik zou niet zo zeer weten waar je het beste cursus digitale fotografie kan volgen.....
                bij een ervaren (hobby) fotograaf.
                een paar uurtjes mee lopen en hem/haar het hemd van het lijf vragen.
                scheelt je een hoop geld en je leert wat.
                je hoeft geen automonteur te zijn om je rijbewijs te halen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #38
                  Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door markmarksson Bekijk bericht
                  je mist misschien toch klasgenoten om ervaringen uit te wisselen?
                  Heel goed punt.
                  Een goeie reden om het te doen, je leert altijd wel nieuwe mensen kennen.

                  Datzelfde geldt voor eender welke cursus die je in groep volgt: kookcursussen, avondschool Italiaans,...
                  Mensen doen het niet altijd om uit te blinken in de keuken, maar ook eens een avond niet alleen thuis te zitten, zo ken ik er genoeg. Of mensen die op hun pensioen zijn, of de kinderen zijn het huis uit,... plots tijd te veel: ik ga eens een nieuwe taal leren. Ik ga eens fotografie leren;... ik ga in de bierproeversclub,... Noem maar op.
                  Sociaal contact is zeker een punt.

                  + met een cursus volgen ga je heel wat bijleren dat je uit zelfstudie of online niet meteen te weten komt, maar soms zie je ook heel wat herhaling of dingen die je al wist en wil overslaan, in het begin is een cursus vaak minder leuk als je er al wat basis van hebt, tot het wat geavanceerder wordt. Doorbijten dus

                  Comment


                  • #39
                    Re: Opleiding fotografie volgen of niet?

                    Leuk topic, 7 maanden geleden vroeg ik mij hetzelfde af "Cursus volgen of niet" ik ben er gewoon aan begonnen toen, en heb nu bijna mijn eerste module af en heb er nog geen spijt van gehad.
                    Zoals hierboven al veel gezegd er zijn veel goede fotografen die nooit cursus gevolgd hebben, maar de dingen die ik in dat half jaar al geleerd heb zijn super.. in het begin is het allemaal heel technisch maar dat hoort er ook bij en je leert daar heel veel uit. Als een foto mislukt is dat je kan weten waaraan het ligt, op het CVO krijgen wij ook bijna elk weekend een opdracht mee dat vin ik persoonlijk wel vervelend die huiswerkjes want mijn werk word niet veel goedgekeurd (Mag niet flitsen, geen filters gebruiken niet croppen niet bewerken etc.) maar voor de rest ik zou zeggen zeker doen je zal er geen spijt van hebben hoor !

                    groetjes !
                    www.wndrlnd.be
                    A world full of graphic and webdesign

                    Comment

                    Working...
                    X