Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speciale sfeer in urban-foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Speciale sfeer in urban-foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Wel, als ik jou was, zou ik toch die actie downloaden en uitproberen. Je kunt nog een en ander naar je hand zetten, hoor, maar je kunt ook, telkens naar jouw tussenkomst gevraagd wordt, gewoon op <OK> klikken en je actie laten vervolgen.
    In die actie worden namelijk een heel aantal 'filters' (zoals je terugvindt onder het Filter-menu) toegepast, in combinatie met elkaar, maar welke precies gebruikt worden, kan ik niet zeggen.

    Heb even snel in PS CS3 de actie geïnstalleerd, een foto genomen (verbouwing van onze keuken) en Urban Acid, zonder zelf bepaalde parameters aan te passen. Ik laat je hier het resultaat zien, zodat je kunt nagaan of dit iets voor jou is of niet. Originele foto is links, Urban Acid effect is rechts.

    Is inderdaad een heel verschil, maar zal ook van foto tot foto verschillen. Ik heb UrbanAcid ondertussen gedownload, maar zoals ik al eerder zei ben ik een leek met pc's en heb ik absoluut geen idee hoe ik dat programma nu in photoshop moet zetten
    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

    Comment


    • #17
      Re: Speciale sfeer in urban-foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
      Ik ga ook uit van: probeer een foto te nemen waar achteraf zo min mogelijk nabewerking nodig is.
      MAAR.. fotografie valt voor mij onder de kunst. Het is kunst. Dus waarom niet een picasso worden in fotografie? Niks mis mee voor mij! Als dat je stijl is..! Maar ik ga zeker niet zeggen dat het zò of zo moet.. En jij beknopt iemand dan wel in zijn vrije loop..
      Niets moet. Maar er is wel een grens: als je het originele beeld (bewust) verloochent, dan ben je bezig met fotobewerking en dan is fotografie niet meer de hoofdzaak. Daar is niets mis mee, deze man bijv. is daar heel goed in: http://1x.com/#!/artist/11099

      Acties zoals die van LesC zijn zeker leuk om je foto's wat extra kracht bij te zetten, maar het creëert (imho) geen extra sfeer; cfr. het voorbeeldje. Die foto is niet opeens beter geworden. Die acties zijn vooral gevaarlijk als je ze op reeksen gebruikt: op een gegeven moment zien al je foto's er hetzelfde uit (en dan nog eens hetzelfde als iedereen die dergelijke acties gebruikt!)...
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #18
        Re: Speciale sfeer in urban-foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Niets moet. Maar er is wel een grens: als je het originele beeld (bewust) verloochent, dan ben je bezig met fotobewerking en dan is fotografie niet meer de hoofdzaak. Daar is niets mis mee, deze man bijv. is daar heel goed in: http://1x.com/#!/artist/11099

        Acties zoals die van LesC zijn zeker leuk om je foto's wat extra kracht bij te zetten, maar het creëert (imho) geen extra sfeer; cfr. het voorbeeldje. Die foto is niet opeens beter geworden. Die acties zijn vooral gevaarlijk als je ze op reeksen gebruikt: op een gegeven moment zien al je foto's er hetzelfde uit (en dan nog eens hetzelfde als iedereen die dergelijke acties gebruikt!)...
        Second this. Ofwel doe je aan fotografie of wel doe je aan imaging en creer je digitale werelden.

        YMMV Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #19
          Re: Speciale sfeer in urban-foto's

          Vind lang niet alle bewerkingen even mooi, maar heb net even die site bekeken van die Ben Goossens....pffff
          Ik zou toch dol graag willen dat ik een tiende van zijn foto bewerkingen zou kunnen en vooral zijn creatieve gedachtes had om zoiets te kunnen maken.
          Ik mag dat wel graag zien, vind dit vallen onder fotografische kunst.
          Daar zitten dingen tussen die ik liever aan de muur zou hangen dan mijn eigen nog lang niet beste foto's

          Hdr gebruik ik ook wel eens, maar niet overdreven.
          Goede foto's maken die mensen boeit vind ik al moeilijk, dat het bewerken dan toch wat mee kan helpen in deze tijden is dan toch mooi ?
          Vooral de donkere schaduw zaken wat meer structuur te kunnen geven vind ik mooie aan HDR en bracketing.
          Ze zorgen dat mijn foto's over komen zoals je het in het echt ook ziet, dat krijg ik het anders niet goed op de foto zichtbaar.
          Ook het eventuele ruis wat weg werken met software vind ik een uitkomst.(maar dat kan ik nog niet zo goed)
          Of dat ook een gebrek aan kennis en kunde is tijdens het maken van die foto's ? vast....
          Of dat voor een deel een tekortkoming is van mij niet zo peperdure camera ? misschien...
          Of ik daardoor (het gebruik maken van die bewerkingen) minder snel meer direct goede fotos ga maken....dat zou kunnen.
          Maar voorlopig hoef ik minder foto's in de prullenbak te gooien door dit soort software omdat ik het nu wel achteraf ook nog een beetje toonbaar kan maken en voor mezelf ! mooi genoeg kan maken om te bewaren.
          IK ben blij dat het bestaat ...en daarom maak ik er dan ook dankbaar gebruik van.
          Nah... mijn mening dan toch en die mogen verschillen

          Terug on topic:
          Tigor,

          De bestanden zijn ingepakt als je ze download zo heb ik net even bekeken.
          Dit is een .zip bestand en moet je eerst even uitpakken met een programma als winrar of 7zip (die laatste gebruik ik zelf het liefst) te vinden op Inet.
          Plaats ze (uitgepakt) in een map die je terug kan vinden...

          Zoek na het uitpakken de map op waar je ze net in hebt gezet.
          De filters die je hebt uitgepakt kan je daarna in een speciaal daarvoor bedoelde map zetten waar je je foto programma ook hebt geïnstalleerd.
          Ik heb geen CS 3 maar had cs 4 maar denk dat het niet veel zal verschillen.

          Een voorbeeld....ik denk bij een standaard installatie:
          "C:\Program Files\adobe\Adobe Photoshop CS4\plugins\filters
          In die filters map zet je dan die uitgepakte bestanden.
          Een volgende keer als je het photoshop programma start zullen ze dan wel zichtbaar zijn denk ik.

          Om exact te weten waar je die cs 3 hebt gezet kan je op het icoontje met je rechtermuisknop klikken.
          Dan ga je onderin naar eigenschappen en daar zie je dan de plek waar het programma staat.
          Om daar naar toe te gaan ga je naar je startknop links onder in de balk, dan naar deze pc , dan naar de schijf en map waar je het programma hebt staan.
          Hopelijk heb je wat aan deze uitleg.

          Succes, ook met het bewerken
          Last edited by Nick Altena; 7 juli 2011, 00:19.
          Nikon D5000 en wat lenzen.

          Comment


          • #20
            Re: Speciale sfeer in urban-foto's

            Amai, klinkt ingewikkeld, maar ga het zeker en vast straks eens proberen... wordt vervolgd
            Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

            Comment


            • #21
              Ik hou ook niet zo van die overdreven HDR-effecten die voor velen een must zijn voor een "goede" urbex foto.
              Met alle respect voor iedereen, maar ik doe er niet aan mee.

              Ik hou ervan de werkelijkheid natuurgetrouw weer te geven, net zoals ik mijn landschapsfoto's niet bewerk.

              Bij urbex heb je vaak heel mooie lichtinvallen, en dat en combinatie met "oude" vervallen onderwerpen, oog voor detail en compositie, geeft dit voor mij bevredigende resultaten.

              Op mijn site www.damafoto.be staan er een paar urbex albums. Neem eens een kijkje, en laat me weten of je heb HDR effect gemist hebt ;-)
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #22
                Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                Een voorbeeld....ik denk bij een standaard installatie:
                "C:\Program Files\adobe\Adobe Photoshop CS4\plugins\filters
                In die filters map zet je dan die uitgepakte bestanden.
                Een volgende keer als je het photoshop programma start zullen ze dan wel zichtbaar zijn denk ik.

                Om exact te weten waar je die cs 3 hebt gezet kan je op het icoontje met je rechtermuisknop klikken.
                Dan ga je onderin naar eigenschappen en daar zie je dan de plek waar het programma staat.
                Om daar naar toe te gaan ga je naar je startknop links onder in de balk, dan naar deze pc , dan naar de schijf en map waar je het programma hebt staan.
                Bedankt.
                Ik heb die tears.ATN daar gezet (in CS3), terug opgstart, maar vind niks terug in het filter menu.
                In Window/Action staat ie wel aangevinkt met een rood icoontje.
                Omdat de hier genoemde Topaz rechtstreeks onder de plug-ins staat heb ik ook eens geprobeerd om die tears daar te zetten. Zonder resultaat.
                Ik blijf zoeken en proberen.
                Last edited by Poza; 7 juli 2011, 22:06. Reden: typo

                Comment


                • #23
                  Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                  In principe kan een ATN staan waar je wil. Je moet het laden door het te dubbelklikken. Dan weet PS de exacte locatie, en vind je de actie ook terug in het Actions pallet.
                  Omwille van backup redenen heb ik mijn acties wel ondergebracht op de volgende locatie (Mac): /Applications/Adobe Photoshop CS4/Presets/Actions
                  Om diezelfde action in andere versie van PS te kunnen gebruiken (ik heb nog steeds CS3, CS4 en CS5 naast elkaar staan), plaats ik gewoon een alias van dat bestand in de andere CSx map, en start ik op, niet door te dubbelklikken, maar door Open in application... rechts te klikken en dan het gewenste programma aan te duiden. Nadien is de actie in die specifieke CS versie beschikbaar.
                  Last edited by LesC; 7 juli 2011, 08:25.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht

                    Op mijn site www.damafoto.be staan er een paar urbex albums. Neem eens een kijkje, en laat me weten of je heb HDR effect gemist hebt ;-)

                    Hey Dama,

                    Gemist niet! Maar.. sommige kunnen wel net een tikje meer sfeer krijgen met subtiele HDR. Maar mooie foto's!
                    Canon 5D2 en wat glas

                    Comment


                    • #25
                      Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      .

                      Niets mis met stevige bewerking, maar als alle sfeer van de bewerking moet komen dan bedrieg je de kijker een beetje, en dan gaat het ook niet meer om de fotografie.

                      .
                      Daar wik ik toch een stevig potje over discussiëren hoor. Voor mij is een foto , een beeld , een muurschildering een object op zich , dat geen verantwoording hoeft af te leggen hoe het tot stand gekomen is.
                      ( We laten hier begrijpelijkerwijs architectuurfotografie , medische fotogr.,oorlogsfotogr. buiten beschouwing , hoewel , in dat laatste wordt flink met de werkelijkheis gesold )
                      Maar de "artistieke" fotografie , die moet mijn inziens mijjjjjlen ver weg blijven van morele principes hoor.Het gaat helemaal niet om bedriegen , maar om iets nieus creëren , iets dat er daarvoor nog niet was .

                      Walter
                      D850

                      Comment


                      • #26
                        Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        In principe kan een ATN staan waar je wil. Je moet het laden door het te dubbelklikken. Dan weet PS de exacte locatie, en vind je de actie ook terug in het Actions pallet.
                        Omwille van backup redenen heb ik mijn acties wel ondergebracht op de volgende locatie (Mac): /Applications/Adobe Photoshop CS4/Presets/Actions
                        Om diezelfde action in andere versie van PS te kunnen gebruiken (ik heb nog steeds CS3, CS4 en CS5 naast elkaar staan), plaats ik gewoon een alias van dat bestand in de andere CSx map, en start ik op, niet door te dubbelklikken, maar door Open in application... rechts te klikken en dan het gewenste programma aan te duiden. Nadien is de actie in die specifieke CS versie beschikbaar.
                        Dat dubbelklikken heb ik geprobeerd. Deze keer met de eerste ATN uit de genoemde lijst,... na de file onder filters te hebben ondergebracht.
                        Dat opent cs3, maar verder niks.
                        .... Alles Afgesloten, en opnieuw geopend: niks.
                        Ik heb geen MAC, en ook geen "Open in application', voor zover ik de menus heb afgechuimd, na een TIF te hebben geladen.
                        Toch bedankt.
                        ---
                        Ah, in de verkenner "Openen met"! Nee, dat hielp ook niet.
                        Last edited by Poza; 7 juli 2011, 09:35.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                          Staan er in de eerder genoemde map al andere ATN bestanden , of bestanden met een andere naam aan het eind ?

                          Is deze plugin wel geschikt voor CS3 ?

                          Dan nog een mogelijke oorzaak....kan het bestand zelf ook nog beschadigd zijn....een keer opnieuw binnen halen of ander plugin proberen om dit te controleren.

                          Zal vanmiddag zelf ook eens proberen, al heb ik CS 4 dus niet op punt 2 vergelijkbaar.

                          Edit:
                          Mijn fout...
                          Toch nog even snel gezocht in die CS4
                          Je moet even zoeken naar een map die ook die ATN bestanden heeft,
                          Ik wist in eerste bericht dat ik schreef gisteren nog niet om welk bestandvorm het ging vandaar...
                          Hier even gekeken en dit soort bestanden zitten in de Program Files----adobe----adobe Photoshop CS4----Presets--- Actions map
                          Ik kan het niet testen helaas.
                          De schijf waar photoshop op staat is defect, kan wel van lezen en het programma gebruiken, maar niets meer op de schijf (laten) schrijven/opslaan.
                          Ik heb (nog) geen andere fotosjop op andere schijven waar ik dit mee kan proberen.

                          Mmm...edit 2:
                          Omdat er ook mensen zijn die niet zo thuis zijn op een pc....en de windows verkenner dit vaak standaard niet laat zien....

                          Mocht je nu niet kunnen zien welke bestand-vorm een bestandje heeft ...bijvoorbeeld omdat je die kleine plaatjes ziet zonder tekst in die verkenner...
                          Klik dan links boven in de balk van verkenner even op het woordje beeld....
                          Daar kan je kiezen hoe je de bestandjes wil laten zien op je scherm.
                          Klik daar dan op details , dan staat de bestand-vorm er wel achter.
                          Later kan je dat weer terug zetten natuurlijk (staat meestal op tegels of zo)

                          Nogmaals succes
                          Last edited by Nick Altena; 7 juli 2011, 10:47.
                          Nikon D5000 en wat lenzen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
                            Staan er in de eerder genoemde map al andere ATN bestanden , of bestanden met een andere naam aan het eind ?

                            Is deze plugin wel geschikt voor CS3 ?

                            Dan nog een mogelijke oorzaak....kan het bestand zelf ook nog beschadigd zijn....een keer opnieuw binnen halen of ander plugin proberen om dit te controleren.

                            Zal vanmiddag zelf ook eens proberen, al heb ik CS 4 dus niet op punt 2 vergelijkbaar.
                            Er staat behalve de defaults, 1 atn (de tweede uit de voorgestelde lijst) in /plugins en -toen deze niet werkte- 1 (de eerste uit de voorgestelde lijst) in plugins/filters. In /plugins stond al Topaz, maar die heeft een andere extentie.Topaz werkt.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                              Dat dubbelklikken heb ik geprobeerd. Deze keer met de eerste ATN uit de genoemde lijst,... na de file onder filters te hebben ondergebracht.
                              Dat opent cs3, maar verder niks.
                              .... Alles Afgesloten, en opnieuw geopend: niks.
                              Ik heb geen MAC, en ook geen "Open in application', voor zover ik de menus heb afgechuimd, na een TIF te hebben geladen.
                              Toch bedankt.
                              ---
                              Ah, in de verkenner "Openen met"! Nee, dat hielp ook niet.
                              Je bent waarschijnlijk één ding vergeten: namelijk (na dubbelklikken en nadat CS3 is opengegaan) het Actions pallet zichtbaar maken en op zoek gaan naar Urban Acid (gesteld natuurlijk dat wij het nog steeds over dezelfde ATN hebben )



                              (eerste rode cirkel: mijn Actions pallet is zichtbaar en actief; tweede rode cirkel Urban Action foldertje met daarin Acidify - deze moet je selecteren vooraleer je op het pijltje van de derde rode cirkel klikt; zorg natuurlijk wel eerst dat je een geschikte foto hebt openstaan).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Speciale sfeer in urban-foto's

                                Je kunt ook, met het Actions pallet actief, klikken op wat ik hier rood omcirkeld heb, en dan kiezen voor Load Actions... Rest je enkel om dan op je harde schijf op zoek te gaan naar de opgeslagen Actions (in het NL: Handelingen).
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X