Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gulden Snede

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gulden Snede

    Zoals velen al zullen weten is er een 'gouden' regel in de fotografie qua compositie genoemd "De Gulden Snede" of beter gekend als "De Regel van Derden". Ik zeg nu wel fotografie maar deze regel wordt op zeer veel vlakken toegepast en bestaat ook reeds heel lang (Da Vinci, ...).

    In het kort: Verdeel je foto horizontaal en vertikaal in drie. Gebruik deze lijnen, of nog beter, de snijpunten van deze lijnen, om je onderwerp(en) te plaatsen in je compositie.
    Dit is de 'eenvoudige' uitleg.

    Hieronder zie je een uitwerking van de wiskundige uitleg van de 'Gulden Snede'. Ik heb deze dan zowel horizontaal als vertikaal gespiegeld en telkens een andere kleur gegeven. De gekleurde vierkantjes geven dus de 'sterke' punten aan in een compositie.
    In het grijs is de verdeling in derden.



    Zo zie je dat de vereenvoudigde manier kort in de buurt komt van de wiskundige uitwerking.

    PS: als je goed naar de tekening (let naar 1 kleur) kijkt zie je dat het een weerkerend patroon is dat je tot in het oneindige kunt herhalen (volg de spiraal-lijn).

    Ik hoop dat deze uitleg wat verstaanbaar is.
    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

  • #2
    Bedankt voor de nuttige tip!
    http://katrijn.fotopic.net
    Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

    Comment


    • #3
      Voor de liefhebbers nog wat uitgebreider op http://www.phys.tue.nl/TULO/info/guldensnede/index5.html .
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Ik had het niet beter kunnen uitleggen en dan te bedenken dat dit ooit in mijn grijze cellen opgeslagen is
        Lijn
        lijn
        canon eos 350d

        Comment


        • #5
          't is mss. een oude topic, maar ik wil toch even aangeven dat de primaire boodschap niet klopt: de regel van de gulden snede is niet hetzelfde als de regel van derden!
          Groeten,
          ShaoLynx

          Comment


          • #6
            Re: Gulden Snede

            Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx Bekijk bericht
            't is mss. een oude topic, maar ik wil toch even aangeven dat de primaire boodschap niet klopt: de regel van de gulden snede is niet hetzelfde als de regel van derden!
            Heel goed, maar dan kan je meteen ook beter de uitleg geven...
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Zie ook een andere thread over compositie, ik citeer mij post aldaar:
              Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx
              Over compositie kan je enorme veel posten (veel meer dan dat ikzelf weet), dus beperk ik het hier een beetje.
              Elke beperking op zich is een hint in een andere richting die uiteraard verder kan uitgewerkt worden...
              2D-compositie, regels voor harmonieuze composities, grids op een beeldvlak:
              OK, om ergens een ref. te stellen: verdeel een beeld in 3 gelijke delen, zowel horiz. als vert., dan krijg je per definitie de regel van derden.
              Men noemt die lijnen de sterke lijnen, en hun snijpunten de sterke..., juist ja.
              Nu kan je wat gaan variëren met waar precies je deze lijnen legt, en het leuke is dat je dan meteen ook een andere regel te pakken hebt, als je dat goed doet. Verdere beperking: het gaat even alleen over een eenvoudig grid van 2 horiz. en 2 vert. lijnen.
              Je kan dit als volgt samenvatten (en het maakt de onderlinge vergelijking en een verdere globale evaluatie eenvoudiger):
              - liggen de lijnen op 33% van de kantlijn => regel van derden.
              - liggen de lijnen op 38% van de kantlijn => regel van de gulden snede, of om precies te zijn: de enkelvoudige gulden snede.
              - pas je de regel van de gulden snede nu oneindig vaak recursief toe, dan liggen de lijnen op 28% van de kantlijn, men noemt dit doorgaans de gulden spiraal, en men tekent dan de spiraal zelf die dan convergeert naar 1 van de sterke punten, en er zijn dan uiteraard 4 varianten van die spiraal.
              (even tss. haakjes: je zou versteld staan hoeveel ''gulden'' dinges er allemaal bestaan: rechthoek [da's een belangrijke - komt evt. verderop in deze topic nog terug], driehoek, piramide, hoek, enz, en allemaal gerelateerd aan de 'gulden verhouding' phi, oftewel: (1+Sqrt5)/2, of dus bij benadering: 1,62. Neen: 16:9 is geen gulden verhouding, 16:10 wel, en dat laatste komt wel degelijk voor, o.a. op mijn monitor in de resolutie van 1920x1200. Je zou haast overal die gulden verhouding gaan in zien, maar da's niet altijd terecht, cfr. nautilus).
              Je ziet het dus: er is maar liefst 10% speling tss. de uiterste waarden, vandaar dat men in de literatuur stelt dat de exacte plaatsing niet zo heel erg cruciaal is. Daarenboven zou er geen statistisch bewijs zijn voor de gulden snede als compositieregel...

              Anders is het gesteld met DM, oftewel: de diagonaalmethode. Een betere benaming zou trouwens zijn: de regel van de bissectrices. Hoe je 'm construeert is eenvoudig en werd hierboven (andere posts) reeds uitgelegd: je trekt de bissectrices uit de vier hoekpunten van je beeldvlak... en klaar.
              DM zou wél statistisch bewezen zijn, en aldaar steek het wél nauw: zorg dat je onderwerp mooi op de 'diagonaal' ligt want anders gaat het effect snel verloren...

              N.B.: al deze hoger vermelde regels kan je heel eenvoudig visualiseren in LR - Lightroom via de crop tool.

              Even kort nog een meer algemene beschouwing: deze regels kan je toepassen op een positieve manier en dan leidt dit (dus) tot een harmonieuze compositie (of dat kán, althans). Pas je zo'n regel negatief toe dan introduceert dit eerder een spanningsveld (disharmonie). En ook dát kan perfect de bedoeling zijn. Punt is: wat is het verhaal / de boodschap en hoe ondersteun je deze met (in dit geval dus) compositieregels? Het 'waarom' is dus de hele waarheid. En ook dit is dus een herhaling van de boodschap in hogere posts van deze thread.

              [zelf-relativerend:]
              Allez zeg, wat ge al niet kunt vinden op wikipedia, hé? ;-)
              Groeten,
              ShaoLynx

              Comment

              Working...
              X