Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

    Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
    Je kiest gewoon het scherpstelpunt dat jij wil gebruiken, ....je zet het schakelaartje op je lens op MF, .....je houdt de onspanknop lichtjes ingedrukt alsof je autofocust en draait aan de scherpstelring van de lens.
    Misschien een rare vraag , maar als je handmatig scherp stelt , waarom moet je dan die ontspanknop licht ingedrukt houden ?
    Nikon D5000 en wat lenzen.

    Comment


    • #32
      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

      Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
      Misschien een rare vraag , maar als je handmatig scherp stelt , waarom moet je dan die ontspanknop licht ingedrukt houden ?
      Als je hem licht indrukt en handmatig scherpstelt focust en licht hij op waar jij hem scherp wilt. Als je de onstpanner niet indrukt zie je niet op wat je aan het scherp stellen bent.
      Zo zit het toch met mijn Canon
      Bigger aint always better........ Unless you're me!

      Comment


      • #33
        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

        Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
        Misschien een rare vraag , maar als je handmatig scherp stelt , waarom moet je dan die ontspanknop licht ingedrukt houden ?
        Als je de onspanknop lichtjes indrukt terwijl je handmatig scherpstelt krijg je een focusbevestiging doordat het groene lampje gaat branden én je een geluidsignaal hoort.

        Hou je de onspanknop niet lichtjes ingedrukt dan moet je vertrouwen op je ogen....is het wel scherp of is het net niet scherp?

        Als je onderwerp dichtbij staat kun je het redelijk goed zien.

        Maar staat je onderwerp verder weg ga je dit toch minder goed kunnen waarnemen en moet je vertrouwen op het electronische lampje/tuutje, je ogen of moet je een ander matglas laten steken.

        Voor de weinige keren dat ik handmatig scherpstel gebruik ik het lampje/tuutje. Kost niks.
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #34
          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

          Mmm, het lijkt me een handige functie die dan blijkbaar op mijn camera ontbreekt ?
          Kan er zo snel niets van vinden in het boek, ook niet op de camera.
          Bij handmatig scherpstellen (ongeacht welke lens ik er op zet, maar ik heb er maar een (kitlens) die automatisch scherp kan stellen ) geen piepje en of lichtje, alleen bij autofocus zijn beide te horen en zien.
          Last edited by Nick Altena; 4 juli 2011, 23:22.
          Nikon D5000 en wat lenzen.

          Comment


          • #35
            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

            Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
            Mmm, het lijkt me een handige functie die dan blijkbaar op mijn camera ontbreekt ?
            Zou mij verbazen als een D5000 dat niet zou hebben. Al mijn vorige dslrs hadden dit (all the way back tot de D50 van 6jaar geleden).

            Je zet toch de camera op manueel en niet de lens?

            Je houdt de knop waarmee je de camera laat focussen (meestal de sluiterknop) halverwege ingedrukt en je kiest gewoon een focuspunt. Je focust dan manueel, tot dat het lichtje in je zoeker helemaal rechts niet meer flikkert of pijltjes toont. Dit betekent dat onder je gekozen scherpstelpunt, het beeld scherp is (=gefocust).

            Zie:

            Comment


            • #36
              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              Als je de onspanknop lichtjes indrukt terwijl je handmatig scherpstelt krijg je een focusbevestiging doordat het groene lampje gaat branden én je een geluidsignaal hoort.

              Hou je de onspanknop niet lichtjes ingedrukt dan moet je vertrouwen op je ogen....is het wel scherp of is het net niet scherp?

              Als je onderwerp dichtbij staat kun je het redelijk goed zien.

              Maar staat je onderwerp verder weg ga je dit toch minder goed kunnen waarnemen en moet je vertrouwen op het electronische lampje/tuutje, je ogen of moet je een ander matglas laten steken.

              Voor de weinige keren dat ik handmatig scherpstel gebruik ik het lampje/tuutje. Kost niks.
              Weer iets bijgeleerd, maar heb hier wel een bedenking bij en ik denk dat die hier ook al de revue gepasseerd is; wat is dan nog het verschil met AF? Het eindresultaat is toch weer de camera die zegt wanneer het scherp is?
              Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

              Comment


              • #37
                Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                Als ik het goed begrijp Tigor, dan kan je nu wel handmatig het scherpstelpunt bepalen en visueel en hoorbaar controleren of je die ook scherp hebt.
                Bij macro zeker vaak nodig omdat je zelf bijvoorbeeld de minder contrasterende delen kan scherp zetten waar je camera misschien een heel ander punt pakt ( bijv. De rand van een bloemblad terwijl je camera de stampers scherp zet waardoor die bladrand dan net buiten de dof vallen omdat die stampers wat dieper liggen of ver uitsteken.
                Door die knop dan half ingedrukt te houden kan je nog wel herkaderen terwijl het gekozen punt scherp blijft. ( althans zo begrijp ik het)
                Nikon D5000 en wat lenzen.

                Comment


                • #38
                  Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                  Zou mij verbazen als een D5000 dat niet zou hebben. Al mijn vorige dslrs hadden dit (all the way back tot de D50 van 6jaar geleden).

                  Je zet toch de camera op manueel en niet de lens?
                  Zoals eerder geschreven heb ik maar een lens die automatisch scherp kán stellen , de VR AF-S nikkor 18-55 mm kitlens die er bij zat (maar die ik zelden gebruik, want daarmee kan ik geen macro maken).
                  De camera staat eigenlijk bijna nooit in autostand, (hoofdzakelijk de M stand) de lens ook niet dus.
                  Bij het testen van dit uiteraard beide dan ook in M stand, want in de AF stand op de lens kan ik niet handmatig scherpstellen (blokkeerd dan) (VR is ook uitgeschakeld)
                  Alle andere lenzen die ik heb moet ik sowieso handmatig scherpstellen (dit zijn oudere lenzen van mijn d70)

                  Toch maar eens even in het dikke boek na gekeken....
                  Alleen als ik een maximaal diafragma van F5/6 of hoger heb kan ik de scherpstelaanduiding gebruiken in de zoeker om te controleren of het onderwerp scherp is, zo staat er op pagina 61 te lezen.
                  Maar dan kan er toch een probleem ontstaan.
                  Ik zie inderdaad links in de zoeker een heel klein groen lampje af en toe op lichten, dat het scherpstel-aanduidngs-lampje moet wezen, maar het tijdstip waarop dit aan gaat schijnt wel behoorlijk willekeurig te zijn.
                  Hij licht op als het onderwerp zichtbaar niet eens scherp staat zo heb ik net getest.
                  Op de ogen van de hond eens gaan scherp stellen... gaat dat lampje al regelmatig aan/uit als de hele kop nog niet eens scherp staat, dus eigenlijk nog niets scherp is.

                  En dat staat ook vermeld.....
                  Bij onderwerpen vermeld op pagina 55 wordt de scherpstel aanduiding soms ook weergegeven wanneer het onderwerp niet scherp is....

                  Dit zijn dus ...weinig contrast verschil, sterk verschillend helderheid, meerdere voorwerpen op verschillende afstanden van de camera ? (als voorbeeld hier een tijger achter tralies), voorwerpen op de achtergrond groter dan onderwerp, onderwerpen bestaande uit geometrische patronen(vensters in flatgebouw) of als het onderwerp veel fijne details heeft (klein of weinig variatie in helderheid).

                  Als alternatief wordt dan geschreven een ander onderwerp op de zelfde afstand te kiezen om op scherp te stellen en dan te herkaderen.

                  Tja...dan wordt het voor een beginner toch wel een beetje lastig op dat lampje af te gaan ?
                  Over het geluid , dat staat wel aan maar is alleen in AF te horen hier.
                  Nikon D5000 en wat lenzen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                    Je richt je scherpstelpunt op het onderwerp, druk de ontspanner half in of af-on in, en dan ga je aam de lens draaien tot het lampje opgelicht. Wat is het hogere doel hiervan? Je haalt een klein deel uit het AF-proces, de lens aandrijving, en je vertrouwt toch gewoon op het meetgedeelte, dus waarom dan toch niet het gehele systeem gebruiken.

                    Met bv een Tamron 17-50 is de slag zo kort, dat het bijna onmogelijk is om die handmatig te gebruiken.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Je richt je scherpstelpunt op het onderwerp, druk de ontspanner half in of af-on in, en dan ga je aam de lens draaien tot het lampje opgelicht. Wat is het hogere doel hiervan? Je haalt een klein deel uit het AF-proces, de lens aandrijving, en je vertrouwt toch gewoon op het meetgedeelte, dus waarom dan toch niet het gehele systeem gebruiken.

                      Met bv een Tamron 17-50 is de slag zo kort, dat het bijna onmogelijk is om die handmatig te gebruiken.
                      zoals je het daar voorstelt heeft manueel focussen absoluut geen hoger doel. Manueel werken heeft enkel zin als de AF niet doet wat je wil bereiken. Ik zou bvb niet weten hoe ik automatisch zou kunnen focussen tussen twee onderwerpen om beide met minimale scherptediepte scherp te hebben. Manueel is dat helemaal niet moeilijk.

                      Het lichtje dat focusbevestiging geeft is wel een prachtig hulpmiddel als je lenzen zonder AF gebruikt.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #41
                        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        zoals je het daar voorstelt heeft manueel focussen absoluut geen hoger doel. Manueel werken heeft enkel zin als de AF niet doet wat je wil bereiken. Ik zou bvb niet weten hoe ik automatisch zou kunnen focussen tussen twee onderwerpen om beide met minimale scherptediepte scherp te hebben. Manueel is dat helemaal niet moeilijk.

                        Het lichtje dat focusbevestiging geeft is wel een prachtig hulpmiddel als je lenzen zonder AF gebruikt.
                        Als je het lichtje in MF kan gebruiken, kan dat ook in AF, maak jezelf niks wijs.

                        Als ik tussen 2 personnen de focus moet zetten: meet 1, meet 2 en zet hem handmatig ertussen, dus als er werkelijk niks is om te focussen, als iemand zo vriendelijk is geweest om een paaltje in het midden te zetten, gebruik ik dat.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Als je het lichtje in MF kan gebruiken, kan dat ook in AF, maak jezelf niks wijs.

                          Als ik tussen 2 personnen de focus moet zetten: meet 1, meet 2 en zet hem handmatig ertussen, dus als er werkelijk niks is om te focussen, als iemand zo vriendelijk is geweest om een paaltje in het midden te zetten, gebruik ik dat.
                          met lenzen zonder AF bedoel ik echt lenzen waar je zelf aan moet draaien om te focussen. Ik heb zo een Nikkor Ai-s 135 f/2.8. Heel goede lens, als je manueel wil/kan focussen.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #43
                            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            met lenzen zonder AF bedoel ik echt lenzen waar je zelf aan moet draaien om te focussen.
                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Manueel werken heeft enkel zin als de AF niet doet wat je wil bereiken.
                            Wat bedoel je nu? Af niet doet wat je wil of geen AF.....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Wat bedoel je nu? Af niet doet wat je wil of geen AF.....
                              er zijn bij mij 2 dingen in het spel in het AF/MF gedeelte.

                              1) oude lenzen zonder AF efficient gebruiken

                              2) de camera temmen zodat zijn AF op geen enkel moment tegen werkt.

                              AF afzetten en aan de lens draaien tot het lichtje brandt heeft idd geen meerwaarde. Pas als de automatische standen (en dat geld evengoed voor belichting) het niet doen, ga je naar manueel (mijn mening toch).
                              Last edited by putor; 5 juli 2011, 17:08.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #45
                                Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                AF afzetten en aan de lens draaien tot het lichtje brandt heeft idd geen meerwaarde. Pas als de automatische standen (en dat geld evengoed voor belichting) het niet doen, ga je naar manueel (mijn mening toch).
                                Dat is idd deoplossing...
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X