Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

    Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
    Als ik het goed begrijp Tigor, dan kan je nu wel handmatig het scherpstelpunt bepalen en visueel en hoorbaar controleren of je die ook scherp hebt.
    Bij macro zeker vaak nodig omdat je zelf bijvoorbeeld de minder contrasterende delen kan scherp zetten waar je camera misschien een heel ander punt pakt ( bijv. De rand van een bloemblad terwijl je camera de stampers scherp zet waardoor die bladrand dan net buiten de dof vallen omdat die stampers wat dieper liggen of ver uitsteken.
    Door die knop dan half ingedrukt te houden kan je nog wel herkaderen terwijl het gekozen punt scherp blijft. ( althans zo begrijp ik het)
    Ja, inderdaad, dat lukt me nu ondertussen en het is misschien zoals je zegt enkel echt nuttiger dan AF bij macro. Als ik mij ooit een macrolens aanschaf zal ik dat zeker eens uittesten. Misschien is het ook wel handig om dieren doorheen tralies te fotograferen?
    Ben alvast blij dat ik dit ondertussen bijgeleerd heb!
    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

    Comment


    • #47
      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

      AF afzetten en aan de lens draaien tot het lichtje brandt heeft idd geen meerwaarde. Pas als de automatische standen (en dat geld evengoed voor belichting) het niet doen, ga je naar manueel (mijn mening toch).
      In mijn geval zou de meerwaarde zijn dat ik in MF met handig lichtje de AF niet meer hoeft af te zetten nadat ik de focus heb vastgelegd. Dat lichtje geeft bruikbare informatie, maar verplaatst de focus niet onverhoopt. Mijn AF staat namelijk op AL SERVO, voor wanneer de vogel gaat vliegen. Enkel in de ONE SHOTmode kan ik met de fabrieksinstellingen de focus vasthouden met de sluiterknop.
      Ik kan daar niet blindelings met één knopdruk tussen schakelen omdat mijn klein wieltje de voorselectie van de belichtingscompensatie nodig heeft.
      Of dat lichtje nu ook werkt bij sluitertijdvoorkeuze weet ik niet, want ik heb dat muziekje en geflikker gedeactiveerd.
      Last edited by Poza; 6 juli 2011, 14:29.

      Comment

      Working...
      X