Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

    Dat staat nog te bezien.
    Het electronische systeem van de camera gebruiken kan je bezwaarlijk manueel focussen noemen en je bent dan nog steeds afhankelijk van dat systeem.
    En wie beweert dat AF er nooit naast zit?
    Zoiets is het paard achter de wagen, je hebt een motortje, maar gebruikt je hand, what's the difference?

    Comment


    • #17
      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

      Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
      Je kan wel degelijk een scherpstelpunt kiezen bij handmatig scherpstellen.

      Je kiest gewoon het scherpstelpunt dat jij wil gebruiken, ....je zet het schakelaartje op je lens op MF, .....je houdt de onspanknop lichtjes ingedrukt alsof je autofocust en draait aan de scherpstelring van de lens.

      Als nu het punt, waar je met het gekozen scherpstelpunt op richt, in focus is gaat het groene lampje branden en hoor je een piepje.

      Een betere indicatie ga je niet krijgen, zelfs niet met een ander matglas.
      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Dat staat nog te bezien.
      Het electronische systeem van de camera gebruiken kan je bezwaarlijk manueel focussen noemen en je bent dan nog steeds afhankelijk van dat systeem.
      En wie beweert dat AF er nooit naast zit?
      Zoiets is het paard achter de wagen, je hebt een motortje, maar gebruikt je hand, what's the difference?
      Ik ga het eens proberen op die manier, zo had ik het alleszins nog niet gedaan, zal wel zien wat het resultaat dan is, bedankt!
      Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

      Comment


      • #18
        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

        Putor

        Ik maak vooral voor portretten vaak gebruik van manueel focus, zodat de camera niet in de achtergrond scherpte gaat zoeken als ik herkadreer. MF is even precies als AF en als je lenzen hebt die gemakkelijk gaan hunten is het nog sneller ook.
        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht


        Geheel onlogisch! Als je met het middelste punt focust en herkadert, gewoon niet mneer scherpstellen na herkaderen of gewoon het juiste scherpstelpunt gebruiken.

        Jo99841
        En wat is er mis om de scherpstelblokkering onder het * knopje te plaatsen zodat je met je duim, na het scherpstellen, de focuslock kan bedienen.

        Scherpstellen met je wijsvinger, dan met je duim het * knopje inhouden, herkaderen en afdrukken.

        Als je van scherpstelpunt wisselt kan je lichtmeting meegaan met je focuspunt, afhankelijk van hoe je camera is ingesteld, .........soms willen we dit en soms niet.

        Het is een manier van werken natuurlijk......
        In beide gevallen die jullie aanraden mag ik mijn vinger ofwel niet van de ontspanknop halen of niet van de AF-lock knop. Ik zet bij portretten mijn AF uit omdat de afstand nauwelijks verandert en ik met mijn draagbare studio al snel aan f/8 zit dus er is wel wat marge. Dat is voor mij de eenvoudigste en meest ontspannen manier van portretten maken. Af en toe focus eens controleren en klik klik klik, zonder knoppen te moeten blijven indrukken, zonder focuspunten in de gaten te moeten houden. Gewoon met de aandacht bij het onderwerp, waar die hoort.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          In beide gevallen die jullie aanraden mag ik mijn vinger ofwel niet van de ontspanknop halen of niet van de AF-lock knop. Ik zet bij portretten mijn AF uit omdat de afstand nauwelijks verandert en ik met mijn draagbare studio al snel aan f/8 zit dus er is wel wat marge. Dat is voor mij de eenvoudigste en meest ontspannen manier van portretten maken. Af en toe focus eens controleren en klik klik klik, zonder knoppen te moeten blijven indrukken, zonder focuspunten in de gaten te moeten houden. Gewoon met de aandacht bij het onderwerp, waar die hoort.
          Nu maak je het nog onlogischer. Dit is gewoon vragen om foto's die op het verkeerde punt scherp zijn!!!
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #20
            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Nu maak je het nog onlogischer. Dit is gewoon vragen om foto's die op het verkeerde punt scherp zijn!!!
            hoe kan ik op het verkeerde punt scherpstellen als ik op het juiste punt (ogen in de meeste gevallen) focus en dan overal afblijf en me enkel met cadrage bezig hou. Afstand camera-onderwerp verandert niet meer dus focus blijft goed. Camera gaat nergens focus zoeken, want AF staat af, dus focus blijft goed.

            Dat is gewoon met modern materiaal portretten maken zoals men dat al 80 jaar doet. AF uitzetten, doet exact hetzelfde als AF-lock ingedrukt houden. Een andere optie zou zijn om de AF niet op de ontspanknop maar op de AF-on te zetten. Dan kan ik ook focussen, cadreren en afdrukken zonder risico dat de AF dingen doet die ik niet wil.
            Last edited by putor; 3 juli 2011, 10:00.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #21
              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              hoe kan ik op het verkeerde punt scherpstellen als ik op het juiste punt (ogen in de meeste gevallen) focus en dan overal afblijf en me enkel met cadrage bezig hou. Afstand camera-onderwerp verandert niet meer dus focus blijft goed. Camera gaat nergens focus zoeken, want AF staat af, dus focus blijft goed.

              Dat is gewoon met modern materiaal portretten maken zoals men dat al 80 jaar doet.
              kweet niet hoor, maar ik heb altijd levende modellen , die niet altijd stil blijven staan. Dus afstand verandert altijd. Dan heb je weinig tot niets aan jouw methode
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #22
                Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tigor Bekijk bericht
                .......... Ik lees dikwijls dat vele "juweeltjes" van bijvoorbeeld landschapsfoto's handmatig scherpgesteld zijn omdat dit nog preciezer zou zijn dan automatisch scherpstellen.......
                ben het daar niet mee eens.
                hangt helemaal van de gebruikte lens af.
                en een 18-200 is nou niet echt een lens om handmatig mee te gaan.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  kweet niet hoor, maar ik heb altijd levende modellen , die niet altijd stil blijven staan. Dus afstand verandert altijd. Dan heb je weinig tot niets aan jouw methode
                  gebruik dan gewoon de jouwe
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    ben het daar niet mee eens.
                    hangt helemaal van de gebruikte lens af.
                    en een 18-200 is nou niet echt een lens om handmatig mee te gaan.
                    grt,bouk.
                    Dit is wat ik hier vooral moet onthouden denk ik, dat een 18-200 lens niet echt een lens is om mee handmatig scherp te stellen, zeker niet als je het nog moet leren. Zal het voorlopig op de AF houden en sparen...
                    Geniet van het leven, want dood zijn we altijd en leven doen we maar even...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      en een 18-200 is nou niet echt een lens om handmatig mee te gaan.
                      grt,bouk.
                      Gewoon uit interesse, maar waarom?
                      Ik zie het verband niet met de lens, tenzij de gevoeligheid van de scherpstelring eventueel.

                      Lijkt mij eerder dat de zoeker van de camera belangrijk is.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        In beide gevallen die jullie aanraden mag ik mijn vinger ofwel niet van de ontspanknop halen of niet van de AF-lock knop. Ik zet bij portretten mijn AF uit omdat de afstand nauwelijks verandert en ik met mijn draagbare studio al snel aan f/8 zit dus er is wel wat marge. Dat is voor mij de eenvoudigste en meest ontspannen manier van portretten maken. Af en toe focus eens controleren en klik klik klik, zonder knoppen te moeten blijven indrukken, zonder focuspunten in de gaten te moeten houden. Gewoon met de aandacht bij het onderwerp, waar die hoort.
                        Een andere mogelijkheid is om AF-On op "Meter & Af start" te zetten en de ontspanner enkel op "Metering start".

                        Dan kun je AF-On gebruiken om automatisch scherp te stellen en daarna foto's trekken met de ontspanner zonder dat de scherpstelafstand verandert.

                        Niet naar u gericht, want zoals je zelf aanhaalde, je moet de methode gebruiken die je persoonlijk het beste ligt. Maar is eventueel interessant voor iemand die niet graag (of moeilijk kan) scherpstellen, maar met vaste afstand tussen camera en onderwerpt werkt en niet wil dat er continu scherpgesteld wordt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                          Eerlijk gezegd, toen ik pas begon te fotograferen gebruikte ik uitsluitend AF. Waarom? Handig, snel, efficiënt (in 90% vd gevallen). Nu, zoveel jaren later, gebruik ik nog steeds en uitsluitend AF in bepaalde gevallen, en in sommige gevallen enkel en alleen MF.

                          Wanneer ik op statief werk bv. en dat is nogal veel moet ik eerlijk zeggen, stel ik steeds manueel scherp.
                          Ik neem meer de tijd, kijk zeer nauwkeurig door mijn zoeker, en hoef dan niet te herkadreren na scherpstelling. Ik bepaal met andere woorden eerst mijn kader en uitsnede wat ik wens te fotograferen en stel dan scherp op wat ik zelf bepaal. Ook bij het maken van panoramafoto's stel ik steeds manueel scherp (eigenlijk alles manueel).
                          Macrofotografie van stationaire onderwerpen ... manueel scherpstellen.

                          Voorwaarde is dat je over een degelijke zoeker dient te beschikken, en dit laatste laat nogal te wensen over bij vele croptoestellen. Maw. veel te klein, donker, geen 100%dekking ivm ff-dslr's. Of over lifeview met zoomfie, dit werkt ook zeer efficient.
                          Ook moet je objectief het toelaten om nauwkeurig manueel scherp te stellen. Denk hierbij aan grootte van scherpstelring, gebruiksgemak, enz.
                          Autofocus is vaak heel efficiënt, vb bij sportfotografie, vliegtuigen, portretten, enz eigenlijk in de meeste gevallen, maar toch vind ik manuele focus een niet te missen iets.
                          Mvg, Tin_tin
                          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                            Gewoon uit interesse, maar waarom?
                            Ik zie het verband niet met de lens, tenzij de gevoeligheid van de scherpstelring eventueel.
                            Lijkt mij eerder dat de zoeker van de camera belangrijk is.
                            De zoeker speelt een belangrijke rol : groter is duidelijker. Verder is de matheid van het matglas zeer belangrijk : die bepaalt de verhouding waarin je een reëel beeld en een luchtbeeld ziet. Het matglas kan verder nog verbeterd worden door een instelwig en/of microprisma's.

                            Afgezien daarvan speelt de lichtsterkte (diafragmaopening) van het objectief ook een belangrijke rol. Zo'n 18-200 zoomlens is niet lichtsterk : je zit al snel tussen F4.0 en 5.6.
                            Je hebt dan niet alleen een minder lichtsterk beeld - ook de scherptediepte is al ietsje te groot om visueel vast te stellen wanneer precies een of ander detail waarop je scherpstelt, het scherpst is.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              In beide gevallen die jullie aanraden mag ik mijn vinger ofwel niet van de ontspanknop halen of niet van de AF-lock knop. Ik zet bij portretten mijn AF uit omdat de afstand nauwelijks verandert en ik met mijn draagbare studio al snel aan f/8 zit dus er is wel wat marge. Dat is voor mij de eenvoudigste en meest ontspannen manier van portretten maken. Af en toe focus eens controleren en klik klik klik, zonder knoppen te moeten blijven indrukken, zonder focuspunten in de gaten te moeten houden. Gewoon met de aandacht bij het onderwerp, waar die hoort.
                              De meest praktische methode die ik gebruik is gewoon: AF-ON knop indrukken om scherp te stellen, AF-ON knop los en kadrage kiezen. Hetzelfde nog eens als herkadrage te extreem is of ik/het model van positie verander.

                              Lijkt in mijn ogen de efficientste methode. Gebruik ik ook als ik rondloop op evenementen en trouwfeesten - AF staat dan op Continue, want als ik de AF-ON knop loslaat, stopt het continue scherpstellen eenvoudigweg. Bij gewone AF (niet continue) moet je heel de tijd de AF-ON knop in & uitdrukken als er iemand sterk beweegt.

                              Ik kan perfect kiezen op welk punt ik scherpstel én die scherpte blijft daar. In het begin "sukkelde" ik ook met alles op de sluiterknop en op MF zetten, maar zou nu niet meer zonder deze techniek kunnen. Als ik van de AF-ON knop blijf en gewoon foto's neem, staat mijn camera in principe ook op "MF".

                              Comment


                              • #30
                                Re: Handmatig scherpstellen / automatisch scherptellen

                                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                                De meest praktische methode die ik gebruik is gewoon: AF-ON knop indrukken om scherp te stellen, AF-ON knop los en kadrage kiezen. Hetzelfde nog eens als herkadrage te extreem is of ik/het model van positie verander.

                                Lijkt in mijn ogen de efficientste methode. Gebruik ik ook als ik rondloop op evenementen en trouwfeesten - AF staat dan op Continue, want als ik de AF-ON knop loslaat, stopt het continue scherpstellen eenvoudigweg. Bij gewone AF (niet continue) moet je heel de tijd de AF-ON knop in & uitdrukken als er iemand sterk beweegt.

                                Ik kan perfect kiezen op welk punt ik scherpstel én die scherpte blijft daar. In het begin "sukkelde" ik ook met alles op de sluiterknop en op MF zetten, maar zou nu niet meer zonder deze techniek kunnen. Als ik van de AF-ON knop blijf en gewoon foto's neem, staat mijn camera in principe ook op "MF".
                                heb ik een tijdje gebruikt. Idd heel efficiente en eenvoudige methode om te focussen wanneer je wil en niet wanneer je camera wil. Misschien eens terug zo zetten?
                                The Knight That Says Ni...kon

                                Comment

                                Working...
                                X