Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: macro en statief?

    Met wat oefenen heb ik er toch al enkele scherpe zonder statief .
    Morgenavond kan ik binnen en met statief oefenen, eens ondervinden hoe dat meevalt.
    En dan, tenzij ik echt een wow gevoel heb, gewoon verder oefenen en als er echt geen vooruitgang in zit toch een statief.
    Overigens: ik fotografeer meestal voor 10 of na 16 uur en ik haal takjes ed weg of bind ze met zacht tuintouw even uit de weg zodat ik ze zonder beschadiging na de foto terug op hun plaats kan laten.

    Comment


    • #32
      Re: macro en statief?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Hogere Iso is not done bij macrofotografie.
      Heb me echt geamuseerd bij het lezen van reacties als deze !
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #33
        Re: macro en statief?

        Onder andere om toch nog redelijk snel en soms al een beetje scherp op het juiste punt een macro-foto vanuit een nieuwe positie te maken als bijvoorbeeld een diertje een onverwachte wending neemt heb ik een goedkoop heup tasje gekocht die ik heb gevuld met van die piepschuim bolletjes.
        Ik gebruik dat eigenlijk zeer veel en dus niet alleen bij macro.

        Dit ding weegt niets , een rijst of bonen zak vind ik ook best zwaar (denk hierbij aan vakantie/vliegtuig beperkingen....).
        Dit ding is dus overal zonder probleem mee naar toe te nemen.... en het mooiste/makkelijkst vind ik ...
        Door het (klik)bandje wat daar aan vast zit kan ik dit ding ook aan de lens vast maken door het bandje er simpelweg om heen te draaien en vast te klikken.
        Een strookje klitteband daarop vast naaien in plaats van de originele kliksluiting te gebruiken kan eventueel ook nog en dat zal nog sneller werken met het wisselen van lenzen.
        Neerleggen...en altijd meteen klaar om op een toch redelijk stevige ondergrond zonder dat mijn toestel nat (door de dauwdruppels bijv. )of vies wordt een onbewogen foto te maken, macro, landschap maakt niet uit voor wat.
        Alleen in de portret-stand moet je hem even verdraaien en is het wat lastiger neer leggen.

        Dat mensen zonder statief zo uit het handje een scherpe macro kunnen maken op het bedoelde focuspunt met slechts enkele mm in ruimte is voor mij echt een wonder.... ik kan het niet en heb toch echt die steun wel nodig.
        Ik beweeg daarvoor zelf al te veel (het gewicht speelt hier ook in mee met de gebruikte spullen, nikon d5000, sigma 70 mm f2.8 , + eventueel nog de balg en/of de rail en zelfs de draadloze afstand bediening blijkt voor mij noodzakelijk.... ongeacht hoeveel licht er voorhanden is.
        Maar ik heb ook geen echt professionele spullen , misschien dat dat daar ook door komt ?
        Last edited by Nick Altena; 16 april 2011, 23:38.
        Nikon D5000 en wat lenzen.

        Comment


        • #34
          Re: macro en statief?

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Hogere Iso is not done bij macrofotografie.
          Ik ben een beginner en lees enorm veel .
          Sowieso om zoveel mogelijk te leren, maar vaak ook om te kunnen begrijpen wat de meer gevorderde fotograaf allemaal aan uitspraken doet en wat daarmee dan bedoeld wordt.

          Indien ik iets niet snap zal ik dat dan ook vragen, want ik wil het dan toch wel degelijk weten.
          Ik weet dat ik nog veel te leren heb ondanks al dat lezen.
          Maar ik vind mezelf nu oerdom als ik dit zo lees...en zo zal mijn vraag dan ook vast overkomen...
          Ik stel hem toch maar want ik snap niets van deze uitspraak.(ben hem ook nog nergens tegen gekomen)

          Kan je me uitleggen waarom een hogere iso niet kan bij macro ?
          Nikon D5000 en wat lenzen.

          Comment


          • #35
            Re: macro en statief?

            Zal mij even laten verleiden om even te posten .. macro "zonder" statief .. (AI servo)
            een "bewoner" van een Zantedeschia bloem





            een beetje cropped

            Comment


            • #36
              Re: macro en statief?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nick Altena Bekijk bericht
              Kan je me uitleggen waarom een hogere iso niet kan bij macro ?
              Johan heeft daarin gelijk: hoge ISO bij macrofotografie kun je maar beter vermijden omdat je dan gaat inboeten aan scherpte, je verliest gewoon details terwijl het in macrofotografie vaak net om de details en scherpte gaat. Verder ga je sneller korrel/ruis krijgen in de onscherpe delen (hoewel dit redelijk goed weg te werken valt), je verliest dynamisch bereik en je kleuren zijn een stuk minder mooi.

              Natuurlijk kan een D3s iets hoger in de ISO's dan een D90, maar in het algemeen is het gewoon beter om op lage ISO te werken. Ook met op professioneel toestel is ISO200 beter van kwaliteit dan een ISO3200.

              Als je op statief werkt openen zich mogelijkheden die je anders nooit hebt zoals bijvoorbeeld dit vlindertje: link (verkleind naar 1200px). Zo'n detail in zo'n zacht licht aan 1/30 van een seconde op 180mm kun je nooit uit de hand reproduceren. Jamais. Anderzijds, als je genoeg licht hebt is het perfect mogelijk om scherpe foto's uit de hand te nemen; ik heb hier een full-sized voorbeeldje (groot bestand!). Let wel, bij de eerste foto heb ik slechts een 4-tal foto's moeten nemen om tot het goede resultaat te komen, bij de 2e heb ik een 20-tal foto's moeten nemen voor er een goede tussen zat.

              Op statief werken lijkt meer werk, maar als je het op de juiste momenten doet gaat je rendement drastisch omhoog.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #37
                Re: macro en statief?

                Amai, Thierry, knappe vlinderfoto's. Ik hoop dat ik ooit zo'n niveau benader...

                Nog eens simpel uitgelegd voor de topicstarter :

                Stel, je wil een insect fotograferen uit de hand (zonder statief). Je gebruikt Iso 200 en je haalt een sluitertijd van 1/100 e sec. Dat is ms te lang als je een macrolens zonder stabilisatie hebt. Dan lijkt het een gemakkelijke oplossing om je Iso te verdubbelen naar Iso 400 en zodoende een sluitertijd van 1/200e sec te halen, waardoor het beestje scherper is.

                Dat klopt wel, maar je krijgt dan idd ruis.

                Op mijn Canon 500D vind ik Iso 400 het maximum voor macrofotografie.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #38
                  Re: macro en statief?

                  Zelf ga ik ook nooit boven ISO400, op D90. ISO800 enkel als het niet anders kan. Je hebt dan ook minder foutmarge in je belichting.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #39
                    Re: macro en statief?

                    Nog tips voor insecten :

                    - insecten zijn koudbloedig, dus op het midden van de dag het aktiefst, dus moeilijker te fotograferen
                    - midden op de dag is er meestal ook meer wind dan s morgens of s avonds (ook door de temperatuur), dus bloemen of grashalmen waar de beestjes op zitten bewegen meer
                    - middaglicht zorgt voor uitgebrande delen, harde schaduwen, en reflekties op schilden en vleugels van insecten


                    Ik ben maar een prutser, maar ik ben blij dat het insectenseizoen terug begonnen is en ik terug kan oefenen.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #40
                      Re: macro en statief?

                      Qua kennis zit het toch goed Johan
                      Dat komt wel in orde!
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #41
                        Re: macro en statief?

                        En natuurlijk moet je je onderwerp kennen, maar dat geldt voor elke tak van de fotografie.

                        Weten welke insecten op welke struiken zitten, wanneer ze uitkomen...

                        Wanneer welke bloemen bloeien...

                        Of eerst eens gebieden te voet verkennen zonder camera.

                        In een park heb je veel uitheemse planten, daar zie je ms minder insecten en word je gestoord door recreanten of loslopende honden...
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #42
                          Re: macro en statief?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Johan heeft daarin gelijk: hoge ISO bij macrofotografie kun je maar beter vermijden omdat je dan gaat inboeten aan scherpte, je verliest gewoon details snip.
                          Kan je dat even met enige technische documenten onderbouwen ?

                          Comment


                          • #43
                            Re: macro en statief?

                            Hoge Iso = meer ruis.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #44
                              Re: macro en statief?

                              Goed, de intrinsieke scherpte blijft natuurlijk gelijk.
                              Waar ik op doelde is dat je een duidelijk verschil in detail ziet tussen dit en dit. De technische achtergrond erachter kan me weinig schelen, het verschil in beeldkwaliteit is overduidelijk.
                              En dan heb je nog niet gedaan hé, want die ruis moet nog weg.

                              Ik zie trouwens behoorlijk wat ruis in die vlieg op je laatste foto...
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment


                              • #45
                                Re: macro en statief?

                                Bedankt allen voor de duidelijke uitleg wat de hoge iso betreft.
                                Heb ik toch wat onthouden van alle uitleg op dit forum zo blijkt (als ik het tenminste nu goed begrijp).
                                Want ik zat inderdaad zelf ook na het lezen van die uitspraak toch al in de juiste richting te denken dat de ruis het probleem zou gaan geven en het niet echt aan de scherpte zou gaan liggen.
                                Maar ik ben dan te onzeker om daar zeker van te zijn dus ik wil het dan graag even zeker weten
                                Kwam eigenlijk ook wel door de opmerking die er achter aan kwam waardoor ik ging twijfelen of ik wel in de juiste richting dacht.
                                Last edited by Nick Altena; 18 april 2011, 23:43.
                                Nikon D5000 en wat lenzen.

                                Comment

                                Working...
                                X