Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: macro en statief?

    Ik heb nog even een bedenking i.v.m. macrofotografie.
    Men spreekt eigenlijk over macrofotografie vanaf een vergroting van 1:1. Hetgeen wil zeggen dat 1cm in het echt ook 1cm op 35-mm film bedraagt. Alle vergrotingen kleiner dan 1:1 is eigenlijk close-up fotografie, alles tss 1:1 en 10:1 behoort tot de macrofotografie, en groter dan 10:1 valt onder de microfotografie.
    Er wordt dus vaak ten onrechte over macro-fotografie gesproken, terwijl de term close-up fotografie hier beter zou passen.

    Nu dit zijn enkel termen en veel theorie.

    Wat ik het moeilijke vind is het scherpstellen op het uiterste van wat je objectief aankan. Vele macro-objectieven vergroten net 1:1 en wil je met ff deze vergroting bereiken zonder te croppen, dien je dus zo kort mogelijk bij je onderwerp te begeven. Zodanig dat je objectief nog net kan scherpstellen. Probeer dit echter maar eens uit de hand, zonder statief.

    Met statief is sowieso al zeer moeilijk en je moet haast over een macro-instel-slede beschikken om dit te kunnen, oftewel over zeer veel geduld.

    Zelfde spinnetje als hoger, maar naar de 2:1 vergroting toe:


    Wat ik eigenlijk wil aantonen is dat wanneer je verder wil in de macro-fotografie en vergrotingen wil van meer dan 1:1 die echt scherp zijn zonder te croppen, ik persoonlijk toch niet graag mijn statief zou willen thuislaten. Ik durf er nog niet aan te beginnen.
    Kijk maar eens door je oculair wanneer je manueel scherp stelt hoezeer je toestel dan al beweegt, om nog maar over de wind te zwijgen.

    Hieronder zie je hetzelfde spinnetje als hoger getoond maar dan een vergroting van ong. 2:1:

    Last edited by Tin_tin; 19 april 2011, 22:35.
    Mvg, Tin_tin
    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

    Comment


    • #47
      Re: macro en statief?

      Met een statief gebruik ik steeds de zelfontspanner ipv een afstandsbediening.
      Deze zet ik dan op 2 sec.
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

      Comment


      • #48
        Re: macro en statief?

        Ik heb het gisteren nog eens geprobeerd met statief... maar in combinatie met mijn 60mm macrolens is het voor mij echt niet te doen, tenzij het bloemen of dode insecten zijn
        Ik zal dus maar gewoon blijven verder doen uit de hand (en ondertussen een meer hanteerbare oplossing zoeken).
        Jean Pierre.

        Comment

        Working...
        X