Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro en statief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: macro en statief?

    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Ik wordt altijd kregelig als ik dergelijke ondoordachte reacties als hierboven lees: een statief is écht wel handig in situaties met weinig licht. Ik maak scherpe foto's aan sluitertijden tegen de seconde; je mag nog zo'n stabiele handjes hebben, dat lukt je niet.
    Hmmm het is toch niet zo handig als je rond een oever tussen het riet libellen (of andere insecten) aan 't volgen bent. Voor een bloem of paddenstoel kan ik het nog aannemen als vind ik het een heel gesukkel alvorens het statief eindelijk goed staat (misschien dat een monopod dan beter is). Bij weinig licht en stilstaande onderwerpen (en GEEN wind)... ja anders niet.
    En het is niet dat ik geen statief heb hé, maar het is wat de ervaring mij geleerd heeft.

    Jean Pierre
    Jean Pierre.

    Comment


    • #17
      Re: macro en statief?

      Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
      Die zelfontspanner is een goede tip!
      Als ik het bloempje in de zoeker al zie bewegen (omdat ik, liggend plat op de buik en al, blijkbaar niet stil genoeg lig, ook al houd ik mijn adem in) dan denk ik inderdaad niet dat die foto haarscherp wordt. Zeker niet als ik wat diafragmeer.
      Lukt wel als ik op f5 zit, maar dan heb ik wel erg weinig DOF met de macrolens.
      Ben nu mijn foto's van vandaag aan het bekijken, er zitten er maar een paar min of meer goede bij en niks waar ik echt helemaal tevreden over ben.

      Ik vind het ook supermoeilijk om juist scherp te stellen, dat scherpstelpunt lijkt ineens zo groot in de zoeker en beweegt zo'n beetje... gelukkig zat het oefenspinnetje goed stil, maar misschien moet ik een grotere spin zoeken om te oefenen met mikken...
      Maak het jezelf niet te moeilijk in het begin... veel beginnende macro fotografen zijn heel snel ontgoocheld door het 'mindere' resultaat. Je moet bedenken dat iedere vorm van beweging voor onscherpte zorgt bij macro en je moet wat ervaring opdoen om dat resultaat te verbeteren.
      Kies niet te kleine (of bewegelijke) onderwerpen om te beginnen.
      Oefen veel binnenshuis zo sluit je al wind uit als bewegingsfactor.
      En hou vooral je adem niet in, maar adem rustig en druk af net na het uitademen.

      Jean Pierre
      Jean Pierre.

      Comment


      • #18
        Re: macro en statief?

        Nee hoor, niet altijd. Ik werk bijna nooit met een statief, zeker op een zonnige dag niet, gewoon iso iets hoger, lekker korte sluitertijd en oefenen.

        Comment


        • #19
          Re: macro en statief?

          Eerlijk gezegd, vind ik een degelijk statief de meest onderschatte aankoop. Ikzelf gebruik een statief dat mij evenveel heeft gekost met alle toebehoren als een L-type objectief, ok een pijnlijke aderlating, maar meer dan zijn geld waard.

          Wanneer je dan nog eens met beperkte DOF gaat werken, en meer dan 1/1 wil bereiken wordt het al helemaal complex, zelfs met statief, omdat het scherpte vlak op enkele mm's ligt. Probeer dat maar eens uit de hand te doen?? Gegarandeerd zit je er dan naast!

          Ik wil nu niet beweren dat iedereen een duur statief dient te kopen, ook een degelijk goedkoop kan al wonderen doen. En het duurt even vooraleer je al je handelingen met een statief automatisch uitvoert zonder er veel bij te hoeven nadenken.
          Ook leidt een statief meestal (bijna altijd) tot een betere compositie, doordachter te werk gaan, enz.

          Tot zover mijn ervaring, ik kan niet meer zonder!
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #20
            Re: macro en statief?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
            Ook leidt een statief meestal (bijna altijd) tot een betere compositie, doordachter te werk gaan, enz.

            Tot zover mijn ervaring, ik kan niet meer zonder!
            Het zal aan mij liggen, maar ik snap niet wat een statief te maken heeft met de compositie... het is jouw oog dat door de zoeker kijkt en niet dat van het statief!

            Jean Pierre
            Jean Pierre.

            Comment


            • #21
              Re: macro en statief?

              Absoluut waar Jean Pierre, maar door het gebruik van een statief neem je vanzelfsprekend meer de tijd om je compositie te verzorgen.
              Eventueel storende artefacten die je op je foto ziet kan je verwijderen bv. takjes, blaadjes, ed. en toch je compositie behouden.
              Je kan bij steeds dezelfde compositie je belichting corrigeren, eventueel bijlichten waar nodig.
              Mvg, Tin_tin
              Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

              Comment


              • #22
                Re: macro en statief?

                Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                Hmmm het is toch niet zo handig als je rond een oever tussen het riet libellen (of andere insecten) aan 't volgen bent.
                Tja, de meeste mensen fotograferen libellen op het slechtst mogelijke moment van de dag. Onderstaande foto is gemaakt op statief aan 1/20 zonder enige storende reflecties op de libel (iets wat op het midden van de dag quasi onmogelijk is om te vermijden).


                Het is maar hoe je't wil aanpakken hé. Ik versta hoegenaamd niet dat mensen in het lelijkste, hardste licht van de dag hyperactieve insecten zitten achterna te lopen. Efficiënt werken is dat in ieder geval niet. En de resultaten zijn meestal navenant (imho). 's Morgens rond zonsopgang en in de uurtjes voor zonsondergang zijn insecten veel kalmer en dan kun je perfect op statief werken. Deze ochtend nog foto's gemaakt van een bladwesp aan sluitertijden van 1,6" die perfect scherp waren. Op statief werken is gewoon enorm efficient, als je het goed aanpakt.

                En zoals Tin_tin correct aanhaalt: door op statief te werken kun je veel meer nadenken over compositie en kadrage: je kunt enkele mm's verschuiven of draaien om een betere achtergrond te bekomen, dat is precisie die je uit de hand toch niet hebt.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #23
                  Re: macro en statief?

                  Ik volg aangaande het nut van een goed statief voor macro.
                  Heb me wel de 100mm L IS versie aangeschaft om meer uit de hand te kunnen fotograferen, maar voor echt goede resultaten van kleine beestjes is een statief dikwijls onmisbaar.
                  En ja, het wandelt niet zo makkelijk, soms moeilijk op te stellen daar waar je het net wil en er kruipt wat meer tijd in. Maar als je gericht werkt zoals Thierry aanhaalt zijn de resultaten de extra moeite waard. En neem zeker geen te licht statief om de kost te drukken. Eéntje waarvan de middenkolom ook horizontaal kan gebruikt worden is het best om tot vlak bij de grond te kunnen werken.

                  Grtz,
                  Kurt
                  Last edited by Kurrrt; 26 maart 2011, 08:42.

                  Comment


                  • #24
                    Re: macro en statief?

                    mijn macro werk steeds met benbo trekker mk3 met macrorail
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #25
                      Re: macro en statief?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Tja, de meeste mensen fotograferen libellen op het slechtst mogelijke moment van de dag.
                      Het is maar hoe je't wil aanpakken hé. Ik versta hoegenaamd niet dat mensen in het lelijkste, hardste licht van de dag hyperactieve insecten zitten achterna te lopen. Efficiënt werken is dat in ieder geval niet. En de resultaten zijn meestal navenant (imho).
                      Iedereen zal zowel zijn eigen werkwijze hebben zeker... en zijn eigen resultaten.
                      Niet iedereen heeft de mogelijkheid om bij zonsopgang present te zijn. Ik heb echter nog nooit een insect achterna gelopen... als je ze even 'bestudeert' dan zie heel vaak een terugkerend patroon en dan heb je de locatie maar te kiezen om ze op te wachten. Er achteraan hollen gaat ze enkel maar verjagen en lijkt mij iets dat een enthousiaste beginner doet

                      Voor dat harde licht zijn er meerdere oplossingen...

                      Maar zoals ik zei, iedereen zijn voorkeur... als je een statief handig vindt dan waarom niet, zelf ben ik in de natuur iets te onhandig om er vlot mee om te gaan

                      Jean Pierre
                      Jean Pierre.

                      Comment


                      • #26
                        Re: macro en statief?

                        Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                        Nee hoor, niet altijd. Ik werk bijna nooit met een statief, zeker op een zonnige dag niet, gewoon iso iets hoger, lekker korte sluitertijd en oefenen.
                        Hogere Iso is not done bij macrofotografie.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #27
                          Re: macro en statief?

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Hogere Iso is not done bij macrofotografie.
                          Wat vind jij hoog? Met mijn 5DII schiet ik probleemloos macro's op iso 800 en soms zelfs nog wel hoger. Dan nog de 100L macro erop met IS, en je komt al een heel eind, fotograferend uit de hand. Maar toegegeven, als de mogelijkheid tot het werken met een statief er is, dan heeft dat wel mijn voorkeur.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #28
                            Re: macro en statief?

                            Ik gebruik voor macro enkel mijn 500D en Iso 400 vind ik toch wel het maximum voor dat toestel.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #29
                              Re: macro en statief?

                              Voor laag bij de grond macro heb ik een statief waarbij de middenzuil ondersteboven kan.
                              Dat is mooi, maar is een loodzwaar ding en voor mij niet geschikt overal mee heen te slepen.

                              Als alternatief kan ik een bonen of rijst zak kopen natuurlijk, maar ik vind die dingen eigenlijk best prijzig (en ook zwaar).
                              Nu is met een naaimachine omgaan om zoiets zelf te maken ook niet mijn aller sterkste kant, dus heb een alternatief bedacht.

                              In de winkels kan je voor erg weinig een heuptasje kopen met een rits.
                              In de (handwerk/hobby) winkel kan je ook een zakje kopen met van die piepschuim balletjes.
                              Ping....
                              Makkelijk mee nemen om je heup , weegt geen dr*l, is stabiel genoeg en je toestel is ook nog eens in diverse standen neer te leggen als je een wat schuin aflopend model kiest

                              Het is alleen even zoeken hoeveel van die piepschuimballetjes je er in moet stoppen , niet te veel... niet te weinig.. maar verder spotgoedkoop en ik heb er veel gemak van.
                              Niet alleen voor macro, je kan het overal op leggen om zo snel toch een steuntje te hebben.
                              Last edited by Nick Altena; 26 maart 2011, 23:31.
                              Nikon D5000 en wat lenzen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: macro en statief?

                                Dank u voor deze tip !
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                                Comment

                                Working...
                                X