Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
en zeker ook het gewicht van de camera. net als beweging zal dit ook gevolgen hebben voor recht houden.
een 450D weegt geen drol, misschien met de baterij grip er op??
a. Analyseer je foto's en kijk naar welke kant je foto's afhellen. En ga er dan op oefenen om dat te compenseren.
b.Lukt het daar niet mee of heb je geen tijd / zin om dat uit te proberen, je kunt ook de focuspunten in je zoeker gebruiken , minder accuraat dan een rasterlijn maar met een beetje oefening gaat dat wel lukken.
het zou inderdaad goed kunnen dat de afwijking steeds dezelfde richting uitgaat. ga ik eens op letten.
de denkbeeldige lijn tussen de focuspunten is ook een goeie.
Door een waterpas te gebruiken heb je ook de minste lens vervorming al zal die er altijd zijn met een 12mm lens.
Ik heb voor mijn 17 mm (op full frame) een foto gemaakt van een raster met rechte lijnen. In photoshop heb ik deze bewerkt tot een rechte foto waarbij ik de bewerking heb opgeslagen.
Als ik nu een foto op 17 mm heb gemaakt hoef ik alleen maar ctrl f4 in te drukken en de foto is weer recht (qua tonvorming dan)
Door een waterpas te gebruiken heb je ook de minste lens vervorming al zal die er altijd zijn met een 12mm lens.
Ik heb voor mijn 17 mm (op full frame) een foto gemaakt van een raster met rechte lijnen. In photoshop heb ik deze bewerkt tot een rechte foto waarbij ik de bewerking heb opgeslagen.
Als ik nu een foto op 17 mm heb gemaakt hoef ik alleen maar ctrl f4 in te drukken en de foto is weer recht (qua tonvorming dan).
DxO doet dat op alle brandpuntsafstanden geheel automatisch.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Dat hebben Nikon en Canon ook in diverse DSLRs en dat schakelt nog automatisch over van landschap naar portet. Bij Nikon netjes zichtbaar in de zoeker.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
enkel een raster is nog niet zaligmakend
je moet er vooral ook op letten dat je bij 't afdrukken geen neerwaartse beweging maakt langs de afdrukknopkant
en zoals al eerder gezegd is da beter te vermijden met een zwaarder toestel
De Pentax K-7 kan ingesteld worden dat hij de sensor kantelt om je horizon recht te houden. Dat in combinatie met een waterpas in de zoeker en waarschuwing als je hellingsgraad te groot wordt voor de mogelijke maximum compensatie.
In principe zou iedere camera met een sensor op losse schroeven (lees camera met mogelijkheid tot in-body stabilisatie) dit kunnen verwezenlijken, maar voor zover ik begrijp doet enkel de K-7 dit. Mogelijk ook omdat Pentax de enige is bij wie sensor-rotatie mogelijk is in hun stabilisatie-systeem?
De goedkoopste oplossing blijft een echte waterpas op de flitsschoen te zetten (Hama verkoop dergelijke speeltjes), maar die in 't oog houden terwijl je door de zoeker kijkt is natuurlijk niet echt praktisch doenbaar...
Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Als ik nu een foto op 17 mm heb gemaakt hoef ik alleen maar ctrl f4 in te drukken en de foto is weer recht (qua tonvorming dan)
misschien een goede tip.
Hier was ik al hééééél lang naar op zoek! Awesome tip. Bedankt!
Ik gebruik al jaar en dag de zeeziekte pillen van mijn apotheker en deze werken écht tig maal beter dan bovenstaande. Geen vermoeidheid/slaperigheid, ... Pilletje voor vertrek, en de reis kan niet meer stuk! Ik vermoed dat je ze ook online kan bestellen, maar neem zelf maar contact. Meer info: zeeziekte
Comment