Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeeziek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeeziek

    Ondanks dat ik me ervan bewust ben, blijf ik veel foto's trekken die scheef staan. Vooral wanneer ik staande beelden schiet. Ik kan geen raster in de zoeker laten verschijnen en probeer me te baseren op allerhande lijnen in mijn beeld (horizon, muur). Iemand tips om foto's te trekken waarvan je niet zeeziek wordt?

    Van de dag dat er een camera wordt uitgevonden met een waterpas in de zoeker, koop ik hem meteen (of bestaat dat al ).
    -----------------
    www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

  • #2
    Re: Zeeziek

    Goh, ik trek ook steeds scheve horizons
    En als ik ze dan probeer recht te zetten in photoshop " met raster" , krijg ik de foto ook niet écht recht voor mijn oog zeker met focuslengte 12 mm, is het een probleem en moet ik lenscorrectie doen.
    En zelfs met mijn statief mét waterpas heb ik scheve horizons
    Ik heb daar al mee leren leven en zet alles gewoon recht ( volgens mijn oog) in het een of ander program.
    Grts Maddy.
    zero

    Comment


    • #3
      Re: Zeeziek

      Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht

      Van de dag dat er een camera wordt uitgevonden met een waterpas in de zoeker, koop ik hem meteen (of bestaat dat al ).
      Dat bestaat inderdaad al lang

      LINKJE (Nikon D700)

      Volledig artikel
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Zeeziek

        haha, klein probleempje, het is een canon gebruiker, dus dat word een duur zaakje

        ik heb het zelfde probleem, maar zet de foto's ook recht in photoshop
        450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

        Comment


        • #5
          Re: Zeeziek

          Oorspronkelijk geplaatst door JohanL Bekijk bericht
          Ik kan geen raster in de zoeker laten verschijnen
          nikon camera's kunnen een raster in de zoeker laten verschijnen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Zeeziek

            @ TS

            Wat voor een camera heb je precies? Voor verschillende Canon DSLR's zijn matglazen met raster verkrijgbaar, zoals deze bijvoorbeeld.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Zeeziek

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              nikon camera's kunnen een raster in de zoeker laten verschijnen...
              Nen D50 zal die optie wel nog niet gehad hebben zeker?
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Zeeziek

                kan de nikon D300 dat?
                nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                Comment


                • #9
                  Re: Zeeziek

                  De laatste modellen van Canon hebben allemaal een raster in liveview.De 7D heeft zelfs een waterpas in het lcd of kijker die zowel in horizontale als verticale stand 2 assen weergeeft.
                  Een gewoon waterpasje wat je in de flitsschoen plaatst van Hama of Manfrotto werkt ook erg goed.
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 6 maart 2010, 09:02.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeeziek

                    De Pentax K-7 heeft ook een vergelijkbare functie, dus zou ik denken dat een D300(S) zoiets ook wel aan boord zal hebben, zeker ?
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeeziek

                      intussen gevonden dat de D300 die functie ook heeft. weer bijgeleerd
                      nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                      http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeeziek

                        Ik heb inderdaad een canon 450D, dus dat focussingscreen behoort niet tot de mogelijkheden (40 en 50D begrijp ik).
                        Die grid in de zoeker ken ik wel van een maat met een nikon, maar ik had eigenlijk dat wat in de 7D of D700 zit in gedachten. Dat is voor mij de nagel op de kop Schitterend dat dat al bestaat.

                        Een grid op live-view heb ik ook, maar ik gebruik voorlopig die live-view niet.

                        Dat waterpasje in de flitsschoen ga ik zeker eens verder bekijken. Leuke tip! Op mijn statief heb ik inderdaad ook een waterpasje.

                        Dus voorlopig voldoende blijven oefenen en sparen totdat de aankoop van een 7D verantwoord en haalbaar wordt

                        Allemaal bedankt voor de reacties

                        Grtz
                        Johan
                        -----------------
                        www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeeziek

                          Een gewoon waterpasje wat je in de flitsschoen plaatst van Hama of Manfrotto werkt ook erg goed.
                          Dat zal wel werken als je camera op een statief staat maar niet als je uit de hand fotografeert. Op het moment dat je je blik van de waterpas naar de zoeker verplaatst is je camerastand al veranderd. Dit heeft met techniek te maken. (bijna) Iedereen heeft een afwijking.

                          a. Analyseer je foto's en kijk naar welke kant je foto's afhellen. En ga er dan op oefenen om dat te compenseren.

                          b.Lukt het daar niet mee of heb je geen tijd / zin om dat uit te proberen, je kunt ook de focuspunten in je zoeker gebruiken , minder accuraat dan een rasterlijn maar met een beetje oefening gaat dat wel lukken.

                          Gr. X.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeeziek

                            Door een waterpas te gebruiken heb je ook de minste lens vervorming al zal die er altijd zijn met een 12mm lens.
                            Ik heb voor mijn 17 mm (op full frame) een foto gemaakt van een raster met rechte lijnen. In photoshop heb ik deze bewerkt tot een rechte foto waarbij ik de bewerking heb opgeslagen.
                            Als ik nu een foto op 17 mm heb gemaakt hoef ik alleen maar ctrl f4 in te drukken en de foto is weer recht (qua tonvorming dan)

                            misschien een goede tip.
                            van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeeziek

                              Het kan ook de camera liggen bij mij staan de foto's van de ene camera veel vaker schuin dan met de andere.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X