Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

communie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: communie

In een communie heb je geen tijd om veel te veranderen aan je toestel of je licht wat je wel kon doen op je andere foto's. (snelheid is echt belangrijk bij kinderen)
    Volledig mee eens: onderschat dit niet. Een shoot van een kwartiertje maximum is geen uitzondering in mijn ervaring. Als een volwassene het beu is doet die (normaal gezien) wat moeite om toch geconcentreerd te blijven en mee te werken. Een kind dat er geen zin meer in heeft: ofwel "lang gezicht" en ontevreden, ofwel gewoon alle aandacht naar alles behalve foto's laten nemen (neus peuteren, omgeving,...). Gisteren een shoot gedaan met 3 kinderen. Na welgeteld 5 minuten had eentje er geen zin meer in en heeft zich met een computerspel in een hoekje van de studio geïnstalleerd: met geen stokken meer te bewegen (figuurlijk voor de duidelijkheid), noch door mij noch door de ouders...

Mijn advies aan de TS (indien nog niet te laat): zeker de locatie wat verkennen en kijken welk licht je hebt, achtergronden,... Zorg voor "een plan", dus dat je meteen weet wat je wil en hoe je dat wil bereiken. Je "winnende beelden" zitten in het eerste kwartier, alles wat je daarna nog wint is extra maar geen zekerheid...

Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Ik beschouw mezelf ook (nog) als een amateur. Wat ik gedaan heb bij de communie van mijn dochter is de buitenopnames (om op te nemen in een boekje) goed op tijd gaan nemen. Ik had het geluk dat ik een mooie zonnige dag had uitgekozen in een rustig park met veel bloemen(pracht). Eens thuisgekomen had ik onmiddellijk door dat ik geluk had gehad (de dag uitkiezen, goed ruim op voorhand is dus belangrijk gebleken). Vervolgens mijn Imac, via Iphoto, een eigen compositie laten maken en kaartjes en boekjes laten afprinten door Mac zelf. Eindresultaat : geslaagd.

Over instellingen wil ik me niet uitspreken. Dit is in vele gevallen trial and error. Ik heb ze allemaal genomen op de A (Aperture-stand bij Nikon) en gewoon gespeeld met scherptediepte. Ik had toen nog geen goeie portretlens (die heb ik nu wel met de 50mm 1.8), die zou ik zeker kopen als ik jou was (deze relatief goedkope lens is zijn geld dubbel en dik waard, zeker bij feestelijke gelegenheden op een binnenlocatie). Als je een buitensessie doet, breng er dan wat ludieke kiekjes tussen. Laat de communicant achter een boom laten komen kijken, laat ze eens vrolijk rondhuppelen, laat ze op een bank liggen met de het hoofd steunende op de handen, ...

Kortom, een beetje creatief zijn is belangrijker dan instellingen en misschien wel materiaal. Zoals hier gezegd, de fotograaf bepaalt voor een groot stuk het slagen of mislukken van de sessie, alhoewel ... een goed model doet ook veel
      Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        Het maakt me eigenlijk niet uit dat je denkt dat ik onvriendelijk ben, ik probeer gewoon de waarheid te zeggen en als dat je kwets dan zal er wel een zeker waarheid in zitten he. (van daar de zegswijze 'De waarheid komt hard aan")
        Ik zou gewoon niet willen dat er mensen slechtere foto's krijgen dan ze zouden kunnen krijgen, trouwens ik heb 2 huwelijken als 2de fotograaf getrokken gewoon omdat ikzelf niet wou de schuld krijgen als ik niet aan de verwachtingen kon volstaan.
        Je neemt zelfs betere foto's als je als 2de fotograaf werkt omdat je dan relaxed bent en je meer kan zoeken wat je wilt fotograferen want je weet dat er nog iemand is die de noodzakelijke foto's trekt.
        Ikzelf zou ook nog geen communie willen trekken zonder het daarvoor te hebben gedaan als 2de fotograaf, dus als er iemand mij dit zou vragen zou ik dat ook durven zeggen.
        Ik heb dan wel al huwelijken gedaan maar dat is toch nog helemaal anders (kinderen bewegen heel snel en zitten niet veel stil.
        En nu ik eens naar al je foto's heb gezien in dit forum het zijn allemaal foto's die niets met een communie te maken hebben.
        In een communie heb je geen tijd om veel te veranderen aan je toestel of je licht wat je wel kon doen op je andere foto's. (snelheid is echt belangrijk bij kinderen)
        ok mijn verontschuldigingen hier
        maar kwam inderdaad heel hard aan
        en geloof mij, met mijn (compackt toestelletje )
        heb ik al heel mooie shoots meegedaan, nooit geen verwijten gehad en het waren dan nog mensen dat ik niet ken
        dus scheelt dat voor mij ook al een pak van mijn hard dat ze mij al heeeeeeeeeeel goed kennen he,ze wouden zelf een proefkonijn zijn
        waarom niet en ze zullen mij zeker niet verwijten ( als het mislukt)
        ik maak er het beste van
        nog tips
        grts shooter

Comment

Echte tips probeer bij kinderen zeker nooit onder 1/100ste te zitten en bij de D90 kan je gemakkelijk tot iso 1600 gaan mocht dit nodig zijn, bij de 18-105mm heb je nogal veel scherptediepte dus probeer wat meer naar tele te gaan en wat afstand met een eventuele achtergrond te bewaren (ik bedoel de kinderen he), zo kan je met die lens ook wat scherptediepte creëren.
          En zorg vooral dat je ze niet te lang bezighoud na 15min laat je ze spelen of wat ze dan ook willen doen en trek dan daar foto's van, dat zijn dan vaak heel spontane foto's die ook heel mooi zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
            Echte tips probeer bij kinderen zeker nooit onder 1/100ste te zitten en bij de D90 kan je gemakkelijk tot iso 1600 gaan mocht dit nodig zijn, bij de 18-105mm heb je nogal veel scherptediepte dus probeer wat meer naar tele te gaan en wat afstand met een eventuele achtergrond te bewaren (ik bedoel de kinderen he), zo kan je met die lens ook wat scherptediepte creëren.
            En zorg vooral dat je ze niet te lang bezighoud na 15min laat je ze spelen of wat ze dan ook willen doen en trek dan daar foto's van, dat zijn dan vaak heel spontane foto's die ook heel mooi zijn.
            bedankt, zal daar proberen rekening mee te houden

Comment

Eind goed, al goed ...

Thx voor de tips, de kans is groot dat ik ook enkele communiefoto's moet nemen...

Comment

Eerlijk denk ik dat er weinig mensen een beroepsfotograaf inhuren voor communiefoto's. En mijn vrouw heeft voor een catechese ploeg gewerkt en geen enkele beroeps wou een datum in mei vastleggen voor dergelijke viering. Want ze willen die dagen dan optimaal benutten aan huwelijks reportages.

Bij een dergelijk shoot heb je portretten nodig. Dus inderdaad A-stand zou ik ook gebruiken. Dan de opening op de grootste stand (kleinste F-waarde) die de lens aankan. Je wilt een kleine scherpte-diepte (wazige achtergrond).
                Met jouw hoofdlens zal dat betekenen vaak wat afstand nemen en op de maximale tele stand 105 werken. (Draai een klein beetje terug, die lenzen zijn vaak iets slechter van kwaliteit op de uiterste standen).

Hou de sluiter in het oog. Voor mensen die poseren of rustig zijn heb je minstens 1/60s nodig. Als ze bewegen moet je eerder naar 1/125s. Dat zowat vuist regeltjes die ik hanteer. Jouw lens heeft VR dus die zorgt voor de rest.

Als de sluiter te laag wordt, dan moet de ISO omhoog. Dat kan je eventueel ook automatisch instellen op die D90.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Voor kinderen ga ik nooit (zelden) onder 1/160
                  www.fotofolio.be

Comment

Ik was gisteren foto's gaan nemen van een voetbalwedstrijd. Ik heb een 40D en had de 70-200 gebruikt. Nu had ik veel problemen met het scherpstellen.
                    Wat zijn aangeraden instellingen hiervoor, 1 scherpstelpunt of allemaal?
                    Ik stond ook in de stand Av en gebruikte een diafragma rond f4
                    cisco certification // ccie dumps // ccnp exams // ccda

Comment

Working...
                    X