Re: Verschil in scherptediepte.
Afgaande op uw antwoord mag ik er dan vanuit gaan dat U iedere keer (dus bij het maken van iedere foto) reeds weet op welk formaat deze zal afgedrukt worden en wat de kijkafstand zal zijn (en ook indien U dit doet hoeveel van de oorspronkelijke foto zal gebruikt worden (crop)).
Ik weet niet over welke getallen U het hier heeft maar als het slaat op de eerste getallen
dan pleit ik inderdaad schuldig maar dit is/was meer uit luiheid dan wat anders (computer maakt een mens toch soms lui).
Als U het hebt over de tweede serie cijfers
deze komen geenzins van dofmaster ofzo maar zijn een simpele berekening met de stelling van pythagoras en aan de hand van de gegevens van Nikon sensors.
Daarom ook mijn vraag indien ik een fout maak gelieve mij daarop te wijzen en mij dan ook de juiste piste te tonen.
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder
Bekijk bericht
Bekijk bericht
18 mm f5.6 1m afstand zal ongeveer een 75cm opleveren in acceptable scherpte (25cm voor het object en een halve meter verder)
105 mm f5.6 1m afstand zal ongeveer 2cm acceptable scherpte geven (1cm voor en 1 cm na het object)
105mm f5.6 5m afstand zal ongeveer een 50cm scherpte geven (25 vor en 25 na het object)
105mm f22 5m afstand zal ongeveer 2 meter scherpte geven (80cm voor 1,2m na het object)
op 105mm f22 en een afstand van 25m zal alles scherp lijken vanaf 12,5m tot op oneindig....
op 18mm en f22 zal op een afstand van 75cm alles scherp lijken vanaf 37.5cm tot op oneindig....
105 mm f5.6 1m afstand zal ongeveer 2cm acceptable scherpte geven (1cm voor en 1 cm na het object)
105mm f5.6 5m afstand zal ongeveer een 50cm scherpte geven (25 vor en 25 na het object)
105mm f22 5m afstand zal ongeveer 2 meter scherpte geven (80cm voor 1,2m na het object)
op 105mm f22 en een afstand van 25m zal alles scherp lijken vanaf 12,5m tot op oneindig....
op 18mm en f22 zal op een afstand van 75cm alles scherp lijken vanaf 37.5cm tot op oneindig....
Als U het hebt over de tweede serie cijfers
uitgaande dat op een kijkafstand van 25cm een goed ziend mens ongeveer 5 lijnparen kan zien, en een mens op 25cm ongeveer een beeld van 30cm diagonaal kan zien) uit gaat van een verstrooingscirkel van 0.2mm/vergroting die nodig is om een beelddiagonaal van 30cm te bereiken. (Bijvb. bij 36*24, fullframe dus, 0.2/7 = 0.03mm verstrooingscirkel, want 43mm*7 is ongeveer 30cm en bij crop camera's 0.2/10.5 = 0.019mm verstrooingscirkel want 28.4 * 10.5 = ongeveer 30cm).
Bekijk bericht
Comment