Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in scherptediepte.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in scherptediepte.

    Moet voor de fotografielessen foto's nemen met verschillende scherptedieptes.
    In de les werd gezegd dat een groot diafragma een kleine scherptediepte geeft. Mijn lens is een 18-105VR dus mijn grootste diafragma op 18 breedhoek is 3,5.

    Dit heeft echter weinig achtergrondonscherpte. Heb dan wat meer tele gegeven en het diafragma verkleind naarmate je meer tele geeft. Bij maximun tele van 105 het ik een diafragma van 5.6 en nu krijg ik veel meer achtergrondonscherpte.

    Dit komt niet echt overeen met de bewering dat hoe groter (3.5-5.6) het diafragma, hoe minder scherptediepte, dus hoe meer achtergrondonscherpte je krijgt.

    Help me aub een beetje hiermee.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

  • #2
    Re: Verschil in scherptediepte.

    ga dit topic met veel interesse volgen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in scherptediepte.

      18mm f3.6 op een afstand van 1m geeft je 43cm scherptediepte.
      105mm f5.6 op eenzelfde afstand geeft je een dof van 2cm.

      maw, je brandpunt en afstand zijn even belangrijk voor de scherptediepte.

      Depth of field and hyperfocal distance calculator
      Last edited by photome; 1 februari 2010, 12:09.

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in scherptediepte.

        Misschien er ook bij zetten dat je je diafragma kunt instellen op je toestel.

        De waardes die op je lens staan zijn de grenzen van je lens. 't Is te zeggen het grootste diafragma bij 18mm is 3.6, het grootste bij 105mm is 5.6.

        Niets belet je om bij 18mm een diafragma van 8 te kiezen net zoals je dat zou kunnen kiezen bij 105mm.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Verschil in scherptediepte.

          Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
          Moet voor de fotografielessen foto's nemen met verschillende scherptedieptes.
          In de les werd gezegd dat een groot diafragma een kleine scherptediepte geeft. Mijn lens is een 18-105VR dus mijn grootste diafragma op 18 breedhoek is 3,5.

          Dit heeft echter weinig achtergrondonscherpte. Heb dan wat meer tele gegeven en het diafragma verkleind naarmate je meer tele geeft. Bij maximun tele van 105 het ik een diafragma van 5.6 en nu krijg ik veel meer achtergrondonscherpte.

          Dit komt niet echt overeen met de bewering dat hoe groter (3.5-5.6) het diafragma, hoe minder scherptediepte, dus hoe meer achtergrondonscherpte je krijgt.

          Help me aub een beetje hiermee.
          Naast diafragma zijn ook brandpunt (hoe langer de lens hoe korter de dof) en afstand (hoe verder iets staat hoe groter de dof) van belang.... leraar had dit toch ook moeten uitleggen.
          18 mm f5.6 1m afstand zal ongeveer een 75cm opleveren in acceptable scherpte (25cm voor het object en een halve meter verder)
          105 mm f5.6 1m afstand zal ongeveer 2cm acceptable scherpte geven (1cm voor en 1 cm na het object)
          105mm f5.6 5m afstand zal ongeveer een 50cm scherpte geven (25 vor en 25 na het object)
          105mm f22 5m afstand zal ongeveer 2 meter scherpte geven (80cm voor 1,2m na het object)
          op 105mm f22 en een afstand van 25m zal alles scherp lijken vanaf 12,5m tot op oneindig....
          op 18mm en f22 zal op een afstand van 75cm alles scherp lijken vanaf 37.5cm tot op oneindig....

          Comment


          • #6
            Re: Verschil in scherptediepte.

            Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht

            maw, je brandpunt en afstand zijn even belangrijk voor de scherptediepte.
            opletten in de les hé..... of een slechte lesgever

            Je dof wordt bepaald door je diafragma, afstand tot object, lenstype en ook type sensor in de camera (FF<DX<bridg<pocketcamera )
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #7
              Re: Verschil in scherptediepte.

              Je scherptediepte is afhankelijk van:

              Diafragma
              Afstand
              Brandpuntsafstand
              grootte van de sensor

              Hoe groter de opening (kleiner diafragma getal) hoe kleiner de scherptediepte
              Hoe kleiner de afstand, hoe kleiner de scherptediepte
              Hoe groter de brandpuntsafstand van de lens, hoe kleiner de scherpte diepte
              Hoe groter de sensor, hoe kleiner de scherptediepte.

              In de praktijk zit je alleen met het probleem dat je een onderwerp met je camera een zekere grootte wilt geven in je foto (Anders zie je daar niets meer van...) In functie daarvan ga je op een bepaalde afstand staan, en kies je een brandpuntsafstand (in/uit zoomen met je lens). Hiermee heb je al 3 van de 4 faktoren bepaald. Het enige dat je nu nog kan aanpassen is het diafragma.

              Bij groothoek is het zeer moeilijk om een onscherpe achtergrond te krijgen. Laat staan om een rustige onscherpe achtergrond te krijgen. Als je inzoomt, tele gebruikt, is dit veel makkelijker. En zelfs tussen 18 en 55 mm zit dan al een heel groot verschil. Ookal ga je dan van F3.5 naar F5.6 dan nog kan de achtergrond een heel stuk rustiger worden.

              Bij tele is je achtergrond maar een klein stukje van die onscherpe achtergrond. Bij groothoek zie je daar veel meer van. De indruk van een kleine scherptediepte heb je daarom ook veel sneller bij tele dan bij groothoek.
              Photoshop en The Gimp voor beginners

              Comment


              • #8
                Re: Verschil in scherptediepte.

                En dat is waarom je volgens mij beter leert fotograferen met een vaste brandpuntsafstand (en dan nog liefst een standaardlens).

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil in scherptediepte.

                  Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
                  En dat is waarom je volgens mij beter leert fotograferen met een vaste brandpuntsafstand (en dan nog liefst een standaardlens).
                  Dit snap ik niet.
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil in scherptediepte.

                    Diafragma niet verwarren met F-getal.
                    Gaat over het zelfde, andere indicatie: hoe groter de opening (diafragma) hoe kleiner het F-getal en hoe kleiner het scherptegebied, voor een zelfde brandpuntsafstand van de lens en focuspunt (afstand).

                    Dit laatste gegeven is waar ook cappelleh waarschijnlijk naar refereert.
                    Met een lens met vast brandpuntsafstand (vb 50mm) haal je al een van de variabelen uit de berekening en kun je dus beter 'leren' wat de invloed van diafragma en focusafstand doet met je scherptediepte of DOF
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil in scherptediepte.

                      Sorry mensen dat mijn vraag nogal 'basic' overkomt. Ik heb er nog maar mijn tweede les op zitten. We gingen het de volgende les uitgebreid hebben over 'dof'(depth of field). Maar de leerkracht had graag gehad dat we zelf enkele foto's gingen nemen en probeerden uit te vissen hoe we de verschillende scherptedieptes konden bekomen. En ja, voor ik mijn vraag hier stelde ben ik reeds met het toestel in de weer geweest. Maar nu ik weet dat de brandpuntsafstand ook een grote rol speelt, naast het diafragma, zal ik veel gerichter mijn foto's kunnen sturen. Ik ga straks nog een shootke doen.
                      Maar al was mijn vraag voor sommigen hier misschien poepsimpel, er zijn altijd mensen hier die de moeite doen om iets heel mooi uit te leggen. Waarvoor dank.

                      Er zijn er ook altijd die vergeten zijn dat ze ooit (misschien lang geleden) zelf onervaren waren.
                      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil in scherptediepte.

                        Hou gewoon in gedachte dat de DOF - diafragma-opening - en het F getal omgekeerd evenredig zijn.

                        Als je een grotere/bredere DOF wil, zul je de diafragma-opening moet verkleinen = F getal hoger

                        Dus grotere DOF = kleinere opening = groter Fgetal

                        Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.

                        Kleinere DOF = grotere opening = kleiner F getal.

                        Hoeveel DOF je hebt bij hoeveel millimeters is een kwestie van ervaring/ondervinding met een bepaalde lens ofwel wiskundige berekeningen.

                        Als beginner zou ik me daar nog niet te druk in maken omdat hier meer bij komt kijken dan diafragma-opening of brandpuntafstand.
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil in scherptediepte.

                          In de formule voor het berekenen van de scherptediepte komen de volgende factoren voor;
                          Brandpuntsafstand.
                          Objectafstand.
                          Diafragma.
                          Verstrooiingscirkel.

                          De verstrooiingscirkel kies je op grond van de afdrukgrootte en de bekijkafstand, dit wordt helaas vaak vergeten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil in scherptediepte.

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            .....De verstrooiingscirkel kies je op grond van de afdrukgrootte en de bekijkafstand, dit wordt helaas vaak vergeten.
                            Ja maar (en verbeter mij vooral als ik mis ben) veelal is bij het nemen van de foto nog niet duidelijk op welk formaat de foto zal afgedrukt worden en wat de kijkafstand zal zijn, indien dit wel zo zou zijn zou men inderdaad de vergroting (want hier gaat het toch om) duidelijk kunnen laten meewegen in de formule.

                            En daarom dacht ik dat men meestal (uitgaande dat op een kijkafstand van 25cm een goed ziend mens ongeveer 5 lijnparen kan zien, en een mens op 25cm ongeveer een beeld van 30cm diagonaal kan zien) uit gaat van een verstrooingscirkel van 0.2mm/vergroting die nodig is om een beelddiagonaal van 30cm te bereiken. (Bijvb. bij 36*24, fullframe dus, 0.2/7 = 0.03mm verstrooingscirkel, want 43mm*7 is ongeveer 30cm en bij crop camera's 0.2/10.5 = 0.019mm verstrooingscirkel want 28.4 * 10.5 = ongeveer 30cm).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil in scherptediepte.

                              Het is heel simpel, als je bij het maken van de foto geen rekening houdt met de verstrooiingscirkel dan rommel je maar wat aan en is de kans op het gewenste effect tamelijk klein.

                              Ten aanzien van je getalletjes zou ik alleen dit willen vragen; heb je ooit overwogen om je gewenste scherptediepte te bereiken met een andere verstrooiingscirkel als kennelijk door Dofmaster wordt gedicteerd?

                              Enne.. de door Dofmaster gehanteerde verstrooiingscirkels zijn gebaseerd op de kwaliteit van het vooroorlogse filmmateriaal.

                              Comment

                              Working...
                              X