Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goed belichten voor RAW, een ideetje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

    ja ik heb dat soort curieuze theoretische rekenkunde ook al gezien .. voor mij slaat het nergens op .. het veronderstelt te veel "vaste" parameters, ik zie trouwens niet in waarom de A/D conversie het op dat gebied zou laten afweten per factor 2 .. Ik meen gelezen te hebben dat dit wel zo is voor de iso waarde waar ik kan inkomen omdat men dan de lichtgevoeligheid van de sensor cel direct beinvloedt..
    In mijn redenering (en nogmaals voor een totaal DB van 8 stops) heb je 4 stop boven en 4 stops onder "neutraal grijs" ... als je dus 4 stops onderbelicht is dus (in theorie) alles zwart (aka geen licht) en moet uit uw lijstje besluiten dat je dan nog 0 nivos beschikbaar hebt ? Ik dacht het niet .. er zijn nog steeds 4096 A/D nivo's die het DB opsplitsen het enige is dat ze geen fotonen bevatten en dus allen een "nul" waarde geven
    Ik zal de theorie nog eens opzoeken en in detail doornemen ... en afgaande op het (JPG!) histogram zijn bij ETTR mijn fotos nog steeds zwaar overbelicht!
    Het principe is voor mij sowieso nonsens als men bedenkt dat een camera gecalibreerd wordt voor "neutraal" of "mid" grijs zijnde 50% Luminantie (exact halfweg tussen volledig zwart & volledig wit) waarom zou men dat systematisch willen opschuiven naar "rechts" ? 't ware dan eenvoudiger om de camera te calibreren voor zeg maar 62% Luminantie als referentie ? Klaar .. altijd ETTR ..

    Comment


    • #17
      Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

      Ik zal eens proberen klaarheid te scheppen wat hier bedoeld wordt met ettr:

      wanneer je nu voor een goeie belichting bijvoorbeeld 10 procent van de maximaal mogelijke helderheid niet benut dan kan je beter je foto 10 procent overbelichten zodat meer detail zichtbaar wordt in de schaduwen en dan nadien verdonkeren. Dan heb je goed belichte hooglichten alsook meer detail in schaduwen.




      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      ja ik heb dat soort curieuze theoretische rekenkunde ook al gezien .. voor mij slaat het nergens op .. het veronderstelt te veel "vaste" parameters, ik zie trouwens niet in waarom de A/D conversie het op dat gebied zou laten afweten per factor 2 .. Ik meen gelezen te hebben dat dit wel zo is voor de iso waarde waar ik kan inkomen omdat men dan de lichtgevoeligheid van de sensor cel direct beinvloedt..
      In mijn redenering (en nogmaals voor een totaal DB van 8 stops) heb je 4 stop boven en 4 stops onder "neutraal grijs" ... als je dus 4 stops onderbelicht is dus (in theorie) alles zwart (aka geen licht) en moet uit uw lijstje besluiten dat je dan nog 0 nivos beschikbaar hebt ? Ik dacht het niet .. er zijn nog steeds 4096 A/D nivo's die het DB opsplitsen het enige is dat ze geen fotonen bevatten en dus allen een "nul" waarde geven
      Ik zal de theorie nog eens opzoeken en in detail doornemen ... en afgaande op het (JPG!) histogram zijn bij ETTR mijn fotos nog steeds zwaar overbelicht!
      Het principe is voor mij sowieso nonsens als men bedenkt dat een camera gecalibreerd wordt voor "neutraal" of "mid" grijs zijnde 50% Luminantie (exact halfweg tussen volledig zwart & volledig wit) waarom zou men dat systematisch willen opschuiven naar "rechts" ? 't ware dan eenvoudiger om de camera te calibreren voor zeg maar 62% Luminantie als referentie ? Klaar .. altijd ETTR ..
      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

      Comment


      • #18
        Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        ja ik heb dat soort curieuze theoretische rekenkunde ook al gezien .. voor mij slaat het nergens op .. het veronderstelt te veel "vaste" parameters, ik zie trouwens niet in waarom de A/D conversie het op dat gebied zou laten afweten per factor 2 .. Ik meen gelezen te hebben dat dit wel zo is voor de iso waarde waar ik kan inkomen omdat men dan de lichtgevoeligheid van de sensor cel direct beinvloedt..
        In mijn redenering (en nogmaals voor een totaal DB van 8 stops) heb je 4 stop boven en 4 stops onder "neutraal grijs" ... als je dus 4 stops onderbelicht is dus (in theorie) alles zwart (aka geen licht) en moet uit uw lijstje besluiten dat je dan nog 0 nivos beschikbaar hebt ? Ik dacht het niet .. er zijn nog steeds 4096 A/D nivo's die het DB opsplitsen het enige is dat ze geen fotonen bevatten en dus allen een "nul" waarde geven
        Ik zal de theorie nog eens opzoeken en in detail doornemen ... en afgaande op het (JPG!) histogram zijn bij ETTR mijn fotos nog steeds zwaar overbelicht!
        Het principe is voor mij sowieso nonsens als men bedenkt dat een camera gecalibreerd wordt voor "neutraal" of "mid" grijs zijnde 50% Luminantie (exact halfweg tussen volledig zwart & volledig wit) waarom zou men dat systematisch willen opschuiven naar "rechts" ? 't ware dan eenvoudiger om de camera te calibreren voor zeg maar 62% Luminantie als referentie ? Klaar .. altijd ETTR ..
        Met die grijskaart heb jij gewonnen Regulus

        Maar met die ETTR sla je de bal nog mis Je hebt met 12 bit dus 4096 niveaus
        zo ver waren we. Als een pixel op een bepaald moment zoveel licht ziet zodanig dat de waarde van de A/D converter 4095 is, zitten we dus helemaal rechts op het histogram. Een hogere waarde kan niet, dus als die pixel nog meer licht ziet blijft die waarde hangen op 4095, we clippen dus. Als we de lichthoeveelheid nu één stop verminderen wil
        dat zeggen dat pixel nog maar de helft van het licht krijgt met als gevolg dat de A/D converter z'n waarde naar 2048 gaat. Zakken we nog één stop dan halveren we terug en
        komen we aan 1024. Als we dit herhalen komen we aan 256 gradaties voor de schaduwpartijen.

        https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

        http://wim-meeus.blogspot.com/
        https://1x.com/wimmeeus/

        Comment


        • #19
          Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
          Met die grijskaart heb jij gewonnen Regulus

          Maar met die ETTR sla je de bal nog mis Je hebt met 12 bit dus 4096 niveaus
          zo ver waren we. Als een pixel op een bepaald moment zoveel licht ziet zodanig dat de waarde van de A/D converter 4095 is, zitten we dus helemaal rechts op het histogram. Een hogere waarde kan niet, dus als die pixel nog meer licht ziet blijft die waarde hangen op 4095, we clippen dus. Als we de lichthoeveelheid nu één stop verminderen wil
          dat zeggen dat pixel nog maar de helft van het licht krijgt met als gevolg dat de A/D converter z'n waarde naar 2048 gaat. Zakken we nog één stop dan halveren we terug en
          komen we aan 1024. Als we dit herhalen komen we aan 256 gradaties voor de schaduwpartijen.
          het is geen kwestie van winnen maar van juiste info

          Uw verdere redenering klopt voor mij van geen kanten ..

          Voor een volledig verzadigde cel zal de 12 bit A/D conversie een waarde 4095 opleveren .. aka wit .. (waarden boven de verzadiging zijn sowieso irrelevant)
          Bij halvering van het licht zullen (in theorie) ongeveer half zoveel fotonen dezelfde cel "raken" met als gevolg dat uw 12 bit A/D een waarde zal uitlezen van 2048 op een totaal van 4096, zo werkt A/D nu eenmaal, niet soms maar altijd .. het aantal nivos is onveranderd enkel de uitgelezen waarde is gehalveerd .. enz ..
          Ik weet wel dat ETTR een mooi onderwerp van discussie is en het staat mooi om er over te discutteren maar het praktische nut in "real life" is mij niet direct duidelijk. Ik weet wel dat er een aantal situaties zijn waarbij je belcihtingscompensatie wil toepassen (wat dus ETTR op kan leveren) maar wanneer ik in de praktijk zeker wil zijn van mijn foto en een +-1/3 stop fotos neem dan is de 0 compensatie in 90+% van de gevallen de goede .. (met raw) .. of de ETTR techniek een verbetering oplevert in de donkere schaduwpartijen moet men maar afwachten. Meestal is er wel meer detail te recupereren in die donkere partijen maar daarvoor moet men dan nog uit een andere PP vaatje tappen ... en BTW door de contrastregeling van de camera terug te schroeven win ik meer detail in de donkere delen dan door een + EV compensatie
          't is maar hoe je 't beziet

          Comment


          • #20
            Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

            Pffff

            Die mannen kunnen het misschien beter uitleggen:

            http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml

            bron: luminous-landscape

            Basically the ideal exposure is as Michael describes: get your histogram as close to the right side as possible but not so close as to cause the over exposure indicator to flash. The ideal exposure ensures that you have maximum number of levels describing your image without loosing important detail in the highlights. The closer you get to this ideal then the more of those levels are being used to describe your shadows. If you underexpose an image to the extent that the shadows block, which is often what folk do to protect their highlights; then you will need to open them again to ensure the final image is as you require. The problem with this approach is that we only have 128 levels available to the shadows. You start pulling curves, etc to open the shadows and you'll get posterisation, etc.
            Last edited by Wim Meeus; 20 augustus 2009, 23:38.

            https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

            http://wim-meeus.blogspot.com/
            https://1x.com/wimmeeus/

            Comment


            • #21
              Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              ... en BTW door de contrastregeling van de camera terug te schroeven win ik meer detail in de donkere delen dan door een + EV compensatie
              't is maar hoe je 't beziet
              die in-camera contrastregeling telt enkel voor de JPG, niet voor RAW.

              G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

              Comment


              • #22
                Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

                inderdaad, 't is natuurlijk wel de bedoeling van de foto in RAW te overbelichten en vervolgens dit aan te passen. En zo verlies je dus minder in de donkere delen.
                [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                Comment


                • #23
                  Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

                  ff recapituleren om te zien als ik dit allemaal goed begrijp.
                  Jullie gebruiken spotmeting voor het lichtste punt. Dit doe je in de M stand.
                  Als je dan zorgt dat je meter in het midden staat, dan heb je eigenlijk als het ware je meting gezet op 18% grijs.
                  Vervolgens zorg je dat je 2 stops overbelicht. Et voila ... ?

                  Nu, als je in de A stand trekt, hoe los je dat dan goed op ?
                  Zet je gewoon je EV 2 stops over ?
                  Want stel nu dat je een model wil fotograferen buiten onder een klare hemel.
                  Als je dan focust op het model haar ogen, dan gaat hij ook aan de hand daarvan de meting doen hè terwijl bv. de lucht mss nog lichter is. Wat doe je dan in zo'n geval of is het enkel geldig in de M stand ?

                  Comment


                  • #24
                    Re: goed belichten voor RAW, een ideetje

                    Punt richten op lucht, twee stops overbelichten (of eigenlijk zoveel je wilt naargelang de lucht helderder of minder helder moet zijn (om eventueel het model niet te donker te laten uitkomen)) en dan de belichting vastzetten en vervolgens compositie maken en afdrukken.

                    Groeten

                    Pieter
                    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                    Comment

                    Working...
                    X