Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotookes inscannen....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotookes inscannen....

    ik weet het, het is een digitaal fotografie-forum, maar graag zou binnenkort wat fotootjes willen inscannen om ze hier te kunnen plaatsen...(van mijn leicaflex sl)

    zijn er nog bijzonderheden om rekening mee te houden?? tips en trucs?? ik ben bang dat eea niet zo scherp zal overkomen na inscannen en uploaden zoals de originele foto's zijn... (en scherp zijn ze zenne... ongelooflijk! .... ondanks mijn gepruts en onkunde ...)..

    heb net mijn eerste ontwikkelde leica sl fotookes voor mij liggen, ze zijn niet voor plaatsing, meer test-case (veel experimenteren met dof en scherpte met diverse lenskes en zien hoe het toestel en mijzelf zich verhouden)..

    nu, ik heb nu een beetje door hoe eea zich verhoudt, tot mij en andersom, ikke tov het toestel... en het is nu tijd voor de serieuze fotookes..al moet eerst het rolleke vol geraken he?? en ik neem er serieus de tijd voor...

    alleen, hoe kan ik via scannen eea even goed uploaden,en laten zien, als het werkelijke fotooke? moet ik ook verkleinen en naverscherpen via bd-sizer of iets anders..? o

    ze zijn ragscherp, DOF-ke en scherpte zijn een nieuw begrip voor mij geworden (L-VR-G of CZ maak ik mij niet druk meer om! ), evenals bokeh-ke,(mooooi!! ) maar het zou bijzonder jammer zijn, als het door de verkeerde scan-toestandjes verprutst zou worden...ik heb een flatbed-scanner, best een goed dingske,(canon) maar ik ben bang dat eea om zeep geholpen zal worden, door verkeerde uploading, scannen of meer van die dingen....

    wie heeft goede raad voor mij?? (het zullen vooral zwart/wit fotookes zijn)

    alvast bedankt voor de adviezen of remarks!!

    groetjess, Alex!!

  • #2
    Re: fotookes inscannen....

    Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
    ...
    ik heb een flatbed-scanner, best een goed dingske,(canon) maar ik ben bang dat eea om zeep geholpen zal worden, door verkeerde uploading, scannen of meer van die dingen...
    Ik vrees dat een scan van afgedrukte foto's maar povere resultaten geeft, zeker indien de fotookes niet groter zouden zijn dan 10x15 cm. Maar ook met grote scherpe en detailrijke afdrukken zal er te weinig dynamiek in de scans zitten. Waarom werken professionals anders steeds met de originele beelddragers (negatieven, dia's)?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Re: fotookes inscannen....

      Beste Sjinouck,

      als de foto's op een correcte manier en in voldoende resolutie zijn ingescand ga je, behalve de eventuele korrel, weinig verschil merken met foto's die digitaal zijn getrokken (zeker op schermresolutie ga je dat niet tot nauwelijks merken).
      Daarom: scan jouw beelden in op een voldoende hoge resolutie (bv. 300ppi). Je hebt dan voldoende beeldinformatie/scherpte gescand om die foto's in een goede kwaliteit (later) te kunnen printen. Op deze scans voer je de nodige bewerkingen uit (meestal is toch nog een kleurcorrectie nodig en een verscherping van het beeld _ eventueel via de Lab-kleurmodus een 'onscherp mask' in het 'lichtsterktekanaal'). Wel opletten dat je niet teveel verscherpt vermits je bij scans steeds met een filmkorrel zit. Bewaar dit gecorrigeerde beeld als een niet-gecomprimeerd bestand (bv. psd of tif). Dit is vanaf nu dus jouw 'basisbestand'.
      Vanaf hier gelden terug alle verdere bewerkingen die je normaal met een 'digitale foto' zou doen indien je hem op een website/forum zou willen plaatsen.
      Veel succes.

      Nota: het is natuurlijk beter indien je rechtstreeks vanaf het negatief zou kunnen scannen. Meestal krijg je dan meer dynamiek en kleur in het beeld dan bij het scannen van een foto.
      Last edited by guydw; 15 augustus 2009, 13:38. Reden: Nota toegevoegd
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: fotookes inscannen....

        hoi!! THX voor de goede adviezen!! negatieven/scanner zou ook erg mooi zijn, en ik heb er al een paar zien staan... prijs valt me reuze mee..

        ik zat er nogal mee in mijn maag, want het is natuurlijk iets geheel anders, dan een digitale foto, die je zo op je pc kunt zetten..

        we leven in een digitale wereld, en zelfs de digitaal getrokken foto´s zijn, eenmaal afgedrukt, op bv a4 formaat en in een kadertje, nog steeds anders, als dat je ze op internet neerplant..

        en voor analoog getrokken fotootjes zal dat niet anders zijn.

        ik ga es een poging wagen, op de hoogst mogelijke resolutie, en eea nabewerken zoals voorgesteld..

        lijkt me ook weer leuk om te doen eigenlijk..

        mijn eerste zwart/wit analoge afbeeldingen met die leica zijn klaar, (al duurt het in tegenstelling tot digitaal, 'eeuwen' voordat eea klaar is..maar wel dikke fun en weer lekker bezig zijn van begin tot eind!! )en het resultaat was erg mooi... (het heeft toch iets...eigenlijk veel leuker..)

        ik ben benieuwd hoe eea zal uitpakken!

        nogmaals, hartstikke bedankt!!

        Comment


        • #5
          Re: fotookes inscannen....

          Hoi, heb pas 500 30 jaar oude analoge foto's ingescand met een Canonscan Lide90 (om een fotoboek van te maken).
          Ik heb de foto's ingescand vanuit photoshop omdat die dan 48 bit kan scannen met de Canon Scangear software.
          Ik heb volgende settings gebruikt in Canon Scangear,
          Advanced mode: Color Mode: Color 48 bit, Autotone, Off, Unsharp mask Off, Descreen Off (en de rest van de opties ook, maar staan standaard zo)
          Preferences, Tab Color Settings: Color Matching, Source: je scanner, Target: sRGB 61966-2.1
          Ik scan in op 600 dpi.
          Na de scan in photoshop, pas ik de Levels aan zodat het zwartpunt ligt waar de beeldinfo start en het witpunt ligt waar de beeldinfo stopt.
          Vervolgens verklein ik de foto naar 300 dpi in photoshop (Bicubic sharper) en pas ik een Highpass filter toe van 4 pixels (Opacity rond 50%, afhankelijk van de foto).
          Zwart-wit foto's scan ik ook in "Color 48 Bit" en vorm ze nadien om naar zwart-wit in photoshop.
          Succes! Johan

          Comment


          • #6
            Re: fotookes inscannen....

            hoi!! THX!! je gelooft het nooit he? mijn oude scanner zei tegen mij, doe het zelf maar.. (murphy's law zekere??) heb inmiddels vandaag een nieuwke gekocht, ga hem vandaag installeren (moet nog met de hondjes op stap, en boodschapjes doen) en dan kan ik weer lekker aan de slag!!

            het worden spannende tijden...

            ik ben erg benieuwd, hoe eea zal uitpakken, ik loop al een tijdje gefrustreerd, omdat ik mijn analoge fotootjes niet kan inscannen... heb van alles geprobeerd, herinstallatie, etc... meneer canon gaf geen sjoege...

            met dit nieuwke zal het toch zeker moeten lukken!!

            groetjess, alex!!

            Comment

            Working...
            X