Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

    Hallo iedereen,

    Ik vroeg me af of jullie me wat konden helpen.
    Ik ga binnenkort voor vrienden foto's maken op hun huwelijk (als cadeau).
    Maar heb dit nog nooit gedaan.
    Ik vroeg me dus af hoe jullie eigenlijk zulke dingen fotograferen?
    Inflitsen, groot diafragma...hoe kan ik toch nog op snelle sluiter werken?

    Alvast bedankt
    Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

  • #2
    Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

    ISO omhoog en flits thuislaten.
    Manuele witbalans in kerk en stadhuis helpt ook altijd. Zorg dus dat je voor het paar binnen bent.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
      ISO omhoog en flits thuislaten.
      Manuele witbalans in kerk en stadhuis helpt ook altijd. Zorg dus dat je voor het paar binnen bent.

      G
      Naast bovenstaande zou ik wat lichtsterk glas meenemen als ik jou was. Ik heb vandaag voor het eerst in een kerk gefotografeerd (een doop van de dochter van vrienden) en met mijn f4 glas (24-105L f4 IS en 70-200L f4 IS) haalde ik op f4 bij iso 1600 sluitertijden van 1/60 tot soms zelfs 1/30..... Het wil, maar 't houdt zeker niet over (IS is toch wel een life-saver in dergelijke situaties, zoalng je onderwerp maar niet teveel beweegt ). Gelukkig zijn de prestaties van m'n 5D mk I op iso 1600 goed te doen. Maar f2.8 glas of nog sneller was beter geweest. Maar ja, mijn 50mm f1.4 ligt nog bij Sigma ter calibratie en ben nog aan 't sparen voor een 135L f2.... dus ik moest het maar doen met m'n (optisch overigens zeer goede) f4 glaswerk
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

        Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
        Hallo iedereen,

        Ik vroeg me af of jullie me wat konden helpen.
        Ik ga binnenkort voor vrienden foto's maken op hun huwelijk (als cadeau).
        Maar heb dit nog nooit gedaan.
        Ik vroeg me dus af hoe jullie eigenlijk zulke dingen fotograferen?
        Inflitsen, groot diafragma...hoe kan ik toch nog op snelle sluiter werken?

        Alvast bedankt
        Naast het feit dat het tricky is dit te doen als je het nooit eerder gedaan hebt... kan ik maar één tip geven : zorg dat je een 2de fotograaf mee hebt.

        Met twee zie je meer dan als je alleen bent. Je kan op een bepaald moment ook langs de verkeerde kant staan... waardoor je vb het ringmoment niet hebt zonder dat je plots achter de priester heen moet scheuren :-)
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

          Denk dat het niet eenvoudig is om met de lenzen die je bij je handtekening staan hebt, hiermee zonder flash in de kerk foto's te maken.
          Als het wat donker is die dag, of weinig licht in de kerk binnenkomt je wel wat problemen kan hebben.

          Zoals hierboven ook al aangegeven, zou ik ervoor zorgen (zeker als je hiermee nog geen ervaring hebt), dat je een 2de fotograaf bij de hand hebt.
          Ben je de enige fotograaf, of heeft het koppel een professionele fotograaf ingehuurd?

          Persoonlijk zou ik dit zelf niet aleen willen doen, als er iets misgaat heeft het koppel geen enkele foto.
          Ik wil je hiermee zeker de moed niet ontnemen
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

            ik zou op voorhand zeker es gaan zien in de kerk bij verschillende lichtsituaties hoe het is en eventueel testfoto's nemen. dit zou je dan best ook in de trouwzaal proberen te doen.

            en een lichtecht 50mm f1.8 zou ik zeker bijkopen! kost nu ook zo veel niet
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

              Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
              Naast het feit dat het tricky is dit te doen als je het nooit eerder gedaan hebt... kan ik maar één tip geven : zorg dat je een 2de fotograaf mee hebt.

              Met twee zie je meer dan als je alleen bent. Je kan op een bepaald moment ook langs de verkeerde kant staan... waardoor je vb het ringmoment niet hebt zonder dat je plots achter de priester heen moet scheuren :-)
              nuja, voor dit zeg ik wel dat alles rustig moet verlopen enz....
              verder, tja..er is niemand anders die fotografeert.
              grtz
              Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                ik zou op voorhand zeker es gaan zien in de kerk bij verschillende lichtsituaties hoe het is en eventueel testfoto's nemen. dit zou je dan best ook in de trouwzaal proberen te doen.

                en een lichtecht 50mm f1.8 zou ik zeker bijkopen! kost nu ook zo veel niet
                deze heb ik ondertussen al wel....ma heb die nog niet bij m'n handtekening gezet.
                ma alles met die lens fotograferen??? ik werk e rniet zo graag mee :$

                ma die testfoto's....vind ik alvast een goed idee!
                Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                  Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                  Denk dat het niet eenvoudig is om met de lenzen die je bij je handtekening staan hebt, hiermee zonder flash in de kerk foto's te maken.
                  Als het wat donker is die dag, of weinig licht in de kerk binnenkomt je wel wat problemen kan hebben.

                  Zoals hierboven ook al aangegeven, zou ik ervoor zorgen (zeker als je hiermee nog geen ervaring hebt), dat je een 2de fotograaf bij de hand hebt.
                  Ben je de enige fotograaf, of heeft het koppel een professionele fotograaf ingehuurd?

                  Persoonlijk zou ik dit zelf niet aleen willen doen, als er iets misgaat heeft het koppel geen enkele foto.
                  Ik wil je hiermee zeker de moed niet ontnemen
                  nope....geen prof ingehuurd!
                  maar, kheb wel een opleiding gehad.....ma eigenlijk binnen hebben we nooit echt ergens moeten fotograferen. Iso omhoog gooien, daar heb ik zo'n bang voor. Met m'n oude D70s, als ik daar al op iso 400 fotografeerde had ik al super veel ruis!
                  Ma ik denk, kga hier is wat info ophalen en om testfoto's te gaan maken....dat vind ik wel een slim idee!

                  grtz
                  Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                    Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
                    deze heb ik ondertussen al wel....ma heb die nog niet bij m'n handtekening gezet.
                    ma alles met die lens fotograferen??? ik werk er niet zo graag mee :$

                    ma die testfoto's....vind ik alvast een goed idee!
                    ow alles zou ik zeker nie doen!!!en zeg ik ook niet. Wel zou ik voor wa portretjes en een detail van't bruidsboeket gebruiken!

                    een d300 kan volgens mij wel wa hoge iso's aan (mss ook es testen of die resultaten voldoende zijn voor u) zodat uw huidig lenzen park wel zal kunnen dienen.

                    als uw d70s een interne af-motor heeft zet daar de 50 f1.8 op en op de d300 18-200 of 70-300 op moet wel lukken zo.
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                      en een lichtecht 50mm f1.8 zou ik zeker bijkopen! kost nu ook zo veel niet
                      En waar denk je dan een beetje scherptediepte vandaan te halen als je lagere ISO's wil?
                      Lichtsterk, allemaal goed en wel en het focust ook wat vlotter dan een f4, maar ik denk dat het koppel ook graag een foto heeft waar ze beide scherp opstaan.

                      Gebruik bij voorkeur je 28/80 (is dat een f2.8??) , met je 50mm ga je je voeten als zoom moeten gebruiken en dat kan bijlange niet overal. Zeker in een kerk is dit storend, stadhuis is minder erg.

                      Je zal wel moeten leren werken met sluitertijden tot 1/30 en misschien nog langer. Goed kijken en het moment afwachten om blur te vermijden.

                      Laat de 28-200 thuis, overbodig gewicht.

                      En die flits, neem ze misschien toch maar mee... beter wat storen dan geen (goede) foto's... ik ken een aantal koppeltjes die bij mij op bezoek waren voor hun trouw maar toch voor hunne 'nonkel Willy'(*) kozen om de foto's te maken. Van de meeste heb ik achteraf gehoord dat ze zich dat serieus beklaagd hebben.

                      G
                      Last edited by geertvandenbroeck; 6 juli 2009, 09:18.
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                        En waar denk je dan een beetje scherptediepte vandaan te halen als je lagere ISO's wil?
                        Lichtsterk, allemaal goed en wel en het focust ook wat vlotter dan een f4, maar ik denk dat het koppel ook graag een foto heeft waar ze beide scherp opstaan.

                        Gebruik bij voorkeur je 28/80 (is dat een f2.8??) , met je 50mm ga je je voeten als zoom moeten gebruiken en dat kan bijlange niet overal. Zeker in een kerk is dit storend, stadhuis is minder erg.

                        Je zal wel moeten leren werken met sluitertijden tot 1/30 en misschien nog langer. Goed kijken en het moment afwachten om blur te vermijden.

                        Laat de 28-200 thuis, overbodig gewicht.

                        En die flits, neem ze misschien toch maar mee... beter wat storen dan geen (goede) foto's... ik ken een aantal koppeltjes die bij mij op bezoek waren voor hun trouw maar toch voor hunne 'nonkel Willy'(*) kozen om de foto's te maken. Van de meeste heb ik achteraf gehoord dat ze zich dat serieus beklaagd hebben.

                        G
                        Denk niet dat er een 28-80 bestaat in F2.8.

                        Wat misschien ook een optie is, is een lichtsterke zoom zoals nikon 17-55 F2.8 of 24-70 F2.8 gaan huren (bv bij fotokonijnenberg) voor 1 dag. Dit dan icm je nikon D300 zal je meer speelruimte hebben (zeker in mindere lichtomstandigheden)
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                          ik heb ook een D300 en tot iso 1000 ga ik met een gerust hart. hoger kan maar dan zie je het een beetje. weet dat je "klanten" het minder snel gaan zien dan jij. ga dan ook niet erop wijzen als ze denken goede foto"s te hebben dat is de fout die ik in het begin maakte. verder is voorbereiding zeker zo belangrijk als je glas. Zorg dat je weet hoe het eraan toe gaat, wat gebeurt er allemaal wie tekent wanneer, speel dat af in je hoofd en leer waar je moet gaan staan. Vraag ook (hoe lang op voorhand, hangt van ej stresgevoeligheid af) wie linkshandig is. als de getuigen moeten teken moet je zien dat je ze ziet tekenen en niet enkel een hand ziet. vraag net voor ze binnen gaan op het gemeente huis aan het koppel en en getuigen dat als ze getekent hebben even naar u opkijken. dan ben je zeker dat er een foto van hebt. trek ook eens van achter het koppel naar diegene die ze trouwt. de meeste gemeente huizen zijn aan de kleine kant dus geen grote tele opzetten. waarschijnklijk wacht je langer op de brugemeester dan dat het duurt dus zorg dat je dadelijk aan je lijstje van fotos begint. trek ook het trouwboekje, veel details. vraag dat ze het bruidsboeket voor zich op tafel legt
                          in de kerk hangt er ook een deel van de priester af. sommige wachten tot ze de flits gezien hebben (dus als je zonder flits gaat andere laten niet veel toe. hekel moment in de kerk dat je zeker moet hebben is weer het tekenen, de ringen, de kus...
                          als de andere mensen in de kerk de hostie krijgen kan je even met het koppel bezig zijn voor een extra kus vb. en de ringen kan je na de mis nog even doen (wel in de kerk) als je maar close genoeg trekt. het is een mengeling van wachten tot er iets gebeurt en dan snel reageren. probeer vooruit te denken, zorg dat je het boekje volgt, vraag dat ook op voorhand. en maak daar aantekeningen in. dat deed ik in het begin. na een aantal keren kan ej de mis gemakkelijk zelf doen .
                          bedenk voor de parkfoto's een aantal dingen op voorhand, jij moet daar de leiding nemen. maak desnoods een lijstje als je discreet wil werken plak je dat ergens op je flits of dergelijke. laat ze ook eens gek doen, voorbeeld springen enzo. dat maakt hen ook losser. in inplaats van je koppel veel te verhuizen laat hen staan en draai rond hen heen. maar van park foto's kan ej veel pikken met je ogen op het net.
                          veel geluk ermee en als je nog ergens mee zit vraag je maar.
                          groetjes Erwin
                          D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotograaf330 Bekijk bericht
                            ik heb ook een D300 en tot iso 1000 ga ik met een gerust hart. hoger kan maar dan zie je het een beetje. weet dat je "klanten" het minder snel gaan zien dan jij. ga dan ook niet erop wijzen als ze denken goede foto"s te hebben dat is de fout die ik in het begin maakte. verder is voorbereiding zeker zo belangrijk als je glas. Zorg dat je weet hoe het eraan toe gaat, wat gebeurt er allemaal wie tekent wanneer, speel dat af in je hoofd en leer waar je moet gaan staan. Vraag ook (hoe lang op voorhand, hangt van ej stresgevoeligheid af) wie linkshandig is. als de getuigen moeten teken moet je zien dat je ze ziet tekenen en niet enkel een hand ziet. vraag net voor ze binnen gaan op het gemeente huis aan het koppel en en getuigen dat als ze getekent hebben even naar u opkijken. dan ben je zeker dat er een foto van hebt. trek ook eens van achter het koppel naar diegene die ze trouwt. de meeste gemeente huizen zijn aan de kleine kant dus geen grote tele opzetten. waarschijnklijk wacht je langer op de brugemeester dan dat het duurt dus zorg dat je dadelijk aan je lijstje van fotos begint. trek ook het trouwboekje, veel details. vraag dat ze het bruidsboeket voor zich op tafel legt
                            in de kerk hangt er ook een deel van de priester af. sommige wachten tot ze de flits gezien hebben (dus als je zonder flits gaat andere laten niet veel toe. hekel moment in de kerk dat je zeker moet hebben is weer het tekenen, de ringen, de kus...
                            als de andere mensen in de kerk de hostie krijgen kan je even met het koppel bezig zijn voor een extra kus vb. en de ringen kan je na de mis nog even doen (wel in de kerk) als je maar close genoeg trekt. het is een mengeling van wachten tot er iets gebeurt en dan snel reageren. probeer vooruit te denken, zorg dat je het boekje volgt, vraag dat ook op voorhand. en maak daar aantekeningen in. dat deed ik in het begin. na een aantal keren kan ej de mis gemakkelijk zelf doen .
                            bedenk voor de parkfoto's een aantal dingen op voorhand, jij moet daar de leiding nemen. maak desnoods een lijstje als je discreet wil werken plak je dat ergens op je flits of dergelijke. laat ze ook eens gek doen, voorbeeld springen enzo. dat maakt hen ook losser. in inplaats van je koppel veel te verhuizen laat hen staan en draai rond hen heen. maar van park foto's kan ej veel pikken met je ogen op het net.
                            veel geluk ermee en als je nog ergens mee zit vraag je maar.
                            groetjes Erwin
                            Heel erg bedankt voor deze tips.
                            Kga alles zeker es opschrijven morgen en dat es in samenspraak met het koppel doen.
                            Dus van dat boekje, of al es mee mogen naar een voorbereiding in de kerk enz

                            Ik ga idd, moeten "durven" m'n iso omhoog te gooien en naderhand niet vergeten te verlagen.

                            Vele groetjes nog tips zijn zeker welkom,
                            Vera
                            Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huwelijk, gemeentehuis, kerk enz...

                              kheb wel een opleiding gehad.....ma eigenlijk binnen hebben we nooit echt ergens moeten fotograferen.
                              Mag ik zo indiscreet zijn te vragen welke opleiding dit was?
                              www.135mm.be
                              @135mm_leuven
                              info@135mm.be

                              Comment

                              Working...
                              X