Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beheer van je fotoarchief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beheer van je fotoarchief

Na een paar jaar foto's maken en afbeeldingen verzamelen begin ik toch wel wat gewicht mee te slepen. Ze zitten grotendeels in folders [] gearchiveerd volgens [jaar, [maand, [dag, [band/persoon/plaats] ] ] ].

Bepaalde foto's terugvinden op basis van een paar clues is dan niet altijd evident. Hoe beheren jullie je beeldmateriaal en welke software gebruik je eventueel?

Dieter
    ___ { www.dietervanholder.be }- photography

Re: Beheer van je fotoarchief

Oorspronkelijk geplaatst door Conspectus Bekijk bericht
    Na een paar jaar foto's maken en afbeeldingen verzamelen begin ik toch wel wat gewicht mee te slepen. Ze zitten grotendeels in folders [] gearchiveerd volgens [jaar, [maand, [dag, [band/persoon/plaats] ] ] ].

Bepaalde foto's terugvinden op basis van een paar clues is dan niet altijd evident. Hoe beheren jullie je beeldmateriaal en welke software gebruik je eventueel?

Dieter
    Simpel, lightroom

Comment

Ook hier Lightroom
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

Comment

is lightroom dan zoooo simpel?
        Nikon D300+ Nikkor 18-200mm + Nikkor 70-300mm + Sigma Nikon SB 600 + Nikkor 50mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vvm1 Bekijk bericht
          is lightroom dan zoooo simpel?
          ik vind van wel als je er de juiste keywords insteekt bij het importeren van je foto's

Comment

Waar kun je lightroom kopen? Of moet je dit downloaden?

Comment

Hier geen Lightroom, maar Capture One
              Eén nadeel : C1 herkent mijn RAW files van de CP5400 niet (los ik op met een extra JPG)
              Lightroom zal dit waarschijnlijk ook niet kunnen
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

omzetten naar dng misschien?

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

DAM software is het beste om te archiveren.
                  Ik gebruik IdImager en daarmee archiveer je al wat je maar wil en vind je ook alles terug..wanneer je een goede rubricering gebruikt.
                  Het is niet het meest intuitieve programma maar één van de beste.

Hier heb je een link met veel info over DAM én een vergelijking tussen verschillende software. http://www.impulseadventure.com/phot...g-compare.html

Comment

Aperture! (als je een mac hebt)

Comment

Ik ben ook wel geinteresseerd in deze materie.
                      Ik heb momenteel een database met 10.000 vogelfoto's, wil dit zeggen dat ik elke foto moet voorzien van een key-word? of een key-word per file, of nog iets anders ?

Rudy

www.vogelsvanbelgie.be
                      Mvg,
                      Rudy
                      www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Dik 20.000 foto's op disk. Per maand in een directory en verder niet. Dus sommige maanden bevatten dig 1000 foto's.
                        De rest doe ik met Lightroom. 1 catalog met Keywords, Collections, Attributes, Ratings en Flags.

Als je nu begint met keywords op de 10.000 foto's ben je wel even bezig. Maar als je eenmaal klaar bent en je voegt de keywords toe aan de foto's bij import dan is dat niet zo heel veel werk meer.

Zelf heb ik heel veel portretfoto's. Van elk persoon die op de foto staat heb ik een keyword. En die keywords zijn onderverdeeld in groepen. Bv Modellen, Familie, plaatsen, etc.
                        Dit kun je ook voor je vogels doen. maar dan per soort vogel, bv.

Bedenk wel heel goed hoe je dit wilt gaan doen. Begin niet meteen mer toevoegen van keywords maar maak eers een overzicht van wat je hebt en wat je wilt zien.
                        Als je Lightroom te duur vindt kun je ook Photoshop Elements gebruiken. Maar ook andere programma's hebben de mogelijkheid tot keywords. Al weet ik niet welke allemaal omdat ik al tijden Elements en daarna Lightroom gebruik.
                        Last edited by bolke; 23 juni 2009, 21:52.
                        Fotoapparatuur
                        Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                          DAM software is het beste om te archiveren.
                          Ik gebruik IdImager en daarmee archiveer je al wat je maar wil en vind je ook alles terug..wanneer je een goede rubricering gebruikt.
                          Het is niet het meest intuitieve programma maar één van de beste.

Hier heb je een link met veel info over DAM én een vergelijking tussen verschillende software. http://www.impulseadventure.com/phot...g-compare.html
                          sorry maar die vergelijkingstabel slaat nergens op. Veel te onvolledig en zeker niet up to date.
                          Zeker geen referentie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            sorry maar die vergelijkingstabel slaat nergens op. Veel te onvolledig en zeker niet up to date.
                            Zeker geen referentie.
                            Nog maar eens arrogante reply op dit forum.

TS zoekt info.Die wordt zo goed als mogelijk beantwoordt met info en ervaring en dan komt er weer zo een oerdomme reply van iemand die pretendeert het beter te weten maar dan wel vertikt om zijn "volledige en geupdate" info mee te delen.
                            Wie schiet daar nu ook maar iets mee op?

Echte hulp kan je hier op het forum nog zelden vinden.Zou het door dergelijke instelling niet in de hand gewerkt worden?

Zielige mentaliteit.

Comment

Lightroom 2 is absolute top heb het gisteren geinstalleerd, zeer gebruiksvriendelijk, mooi programma , zeker om te archiveren en bewerken is ook nog mooi !!

Comment

Working...
                              X