Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderbelichte foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onderbelichte foto

Ik ben vandaag libellen gaan fotograferen en de meeste foto's waren redelijk gelukt, maar sommige waren ook mislukt. Doordat ik een libel boven het water wou fotograferen, was de lichtmeting blijkbaar niet goed. Met photoshop zou ik dit natuurlijk wel wat bij kunnen werken, maar voorkomen is beter dan genezen. Nu zou ik willen weten wat de beste manier is om dit te voorkomen. Ik zou een belichtingscompensatie kunnen toepassen, maar hoe weet je nu welke waarde je moet kiezen( +1/3, +1,...)? Zou een andere lichtmeting mss ook kunnen helpen en als dat zo is, welke zou ik dan best kunnen gebruiken? Of zijn er mss nog andere oplossingen?

Hans
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

Re: onderbelichte foto

Spotmeting op het insect en indien niet aanwezig: deelmeting met wat compensatie.
    Expirimenteren kost niets.....

Kees

Comment

De lichtmeting is perfect dit lijkt me wel 18% grijs.

Je moet hier met belichtingscompensatie werken en dat is vaak trial and error, maar gelukkig heb je alleen het takje nodig om het tegaan oefenen.

PS zit er nu zo'n ontzettende vlek op je sensor of is het iets in het water?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

wat ik onthou is :

onderwerp donker achtergrond licht => ev+
        onderwerp licht achtergrond donker => ev-

wel spotmeting gebruiken,maar meestal doe ik een testfoto,stel alles dan manueel in ( ik schiet wel 90% van de tijd in av stand anders ist TV )

Maar ik betrouw die spotmeting niet,dus trek ik altijd een testfoto, als mijn achtergrond aangebrand is ofzo trek ik het me niet teveel van aan of ik zoek een andere achtergrond ^^ eendonkergroen doek op 2 statieven
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik zal het allemaal eens uitproberen. De vlek op de foto is gelukkig geen vlek op de sensor, maar waren takjes die boven het water uitstaken. Normaal gezien zou ik die wel wegwerken met photoshop, maar omdat dit slechts een voorbeeld was had ik dat niet gedaan.
          canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

Comment

Je hebt deze foto genomen met de lichtmeting op de stand "multisegment".

Met deze lichtmeting meet je het licht over de volledige foto en aangezien grijs de overheersende kleur was ....

Beter is het als je het licht meet op je onderwerp.

Je meetspot (meetoppervlakte) moet je kleiner maken door een andere lichtmeting te kiezen.

In dit geval zou de beste methode de spotmeting geweest zijn omdat deze meting je object bijna volledig bedekt.

Deelmeting en/of average meting zou ook nog gegaan hebben, maar dan met misschien een beetje EV-correctie, ...afhankelijk van het histogram.

Als je nu dichterbij was geraakt zodat de libel groter in beeld was had je naar average meting kunnen gaan zonder EV-correctie.

Probeer je de grootte van de verschillende meetoppervlakken in je geheugen te prenten.

Spotmeting, deelmeting, average meting, multisegment meting gaan van klein naar groot. (meetoppervlak )

Probeer telkens de meting te gebruiken die je object het meest bedekt, maar ook niet teveel achtergrond meeneemt.

Dit is afhankelijk van de grootte van het object maar natuurlijk ook van de afstand tot het object.

Bij extremen zoals wit en zwart, zon en schaduw, etc...maak je best een "voorfoto" en bekijk je deze samen met het histogram.

Dan weet je welke EV -correctie je moet toepassen.
            Groetjes
            ----JO

Comment

Working...
            X