Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beheer van je fotoarchief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beheer van je fotoarchief

Op de site http://www.damroundup.com staan enkele uitgebreide reviews van foto management systemen.

Ook ik de C't Magazine van deze maand (7/8 2009) staat een redelijk artikel met meer informatie over verschillende foto management systemen w.o. ACDSeePro, iMatch, ExpressionMedia, IDimager, Fotostation, Lightroom en Apperture

Natuurlijk gebruik ik zelf IDimager, maar dat zou niemand mogen verbazen

Comment

Ik gebruik al een tijdje CS Elements, vroeger Photoshop Album.
      Ik denk eraan om binnenkort over te schakelen naar lightroom. Vermoedelijk zal het geen probleem zijn om mijn data in lightroom te importeren?
      Voorlopig editeer is alles op m'n mac en importeer ik de resultaten in Elements. (Editeren in iPhoto lukt veel sneller)
      Flickr

Comment

Ik gebruik hier ook Lightroom 2 voor. Eerst wel ook opdelen in folders en na een tijd ook meer libaries beginnen gebruiken. Dat spaart ook laadtijd uit.

Comment

De software die je ervoor gebruikt is m.i. ondergeschikt aan het principe, nl. gebruik de metadata in je beeldebestanden om ze te catalogeren. Als je religieus bij elke import de foto's van enkele goed gekozen trefwoorden voorziet, dan kan je deze later met eender welke software terugvinden.

Terloops, er staat een artikel en een test van dergelijke software in het zomernummer van C'T magazine.

Tom

Comment

Ik heb een kleine 20 000 foto's, en beheer ze gewoon in Windows Verkenner... En ik vind altijd alles terug. Metadata heb ik niet nodig... Gewoon een kwestie van een intuïtieve classificatie te vinden, die weerspiegelt hoe jij je foto's wil terugvinden. Als je een bepaalde foto/map zoekt, vertrek je dan van het onderwerp, de plaats, of de datum? Dat moet dan je eerste onderverdeling zijn... Enzoverder.
            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
              Nog maar eens arrogante reply op dit forum.

TS zoekt info.Die wordt zo goed als mogelijk beantwoordt met info en ervaring en dan komt er weer zo een oerdomme reply van iemand die pretendeert het beter te weten maar dan wel vertikt om zijn "volledige en geupdate" info mee te delen.
              Wie schiet daar nu ook maar iets mee op?

Echte hulp kan je hier op het forum nog zelden vinden.Zou het door dergelijke instelling niet in de hand gewerkt worden?

Zielige mentaliteit.
              Heb jij zelf wel eens deftig gekeken waar je naar verwijst???????
              Bekijk de data eens van het posten, van de reviews.
              2006 e.d. zijn in dit soort programma's de middeleeuwen. Of zou er echt niets uitgekomen zijn of veranderd aan dit type software.
              Heb je al eens goed het aantal vraagtekens in hun tabel geteld?
              Het erge is dat gewoon een blik op de website van de ontwikkelaar wel antwoord geeft op hun vraagtekens.
              Een dergelijke link helpt de vraagsteller geen stap verder.
              Als jij dit arrogant vind hetzij zo maar aan de link die jij geeft heeft niemand iets.
              ik vind het van een zielige mentaliteit te getuigen om dom, ongeverifieerd knip en plakwerk of doelloze links uit google te plaatsen.

Comment

ik werk met een combo van lightroom, bridge en verkenner.
                ik importeer met LR en geef dan meteen een aantal keywords mee zodat ik ze kan terugvinden, maar importeer ze ook op datum met een naam per mag (datum + wat erin zit) en met verschillende library's binnen LR (grote thema's waar ik binnen werk en nog 1tje voor al de rest). Op die manier is het zoeken beperkter in tijd.
                Als je dan een foto toch niet terugvind, kan je nog altijd in bridge alle foto's 1 voor 1 doorzoeken (gaat vrij snel als je de tumbnails niet te groot zet) en dan ken je meteen de map waar de foto staat (importeren in LR/PS)
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik denk niet dat je veel aan mijn berichtje heb gezien ik (nog) niet zo veel foto's heb.

Maar zelf brand ik om de 2 maanden een DVD met alle foto's. Deze heb ik dan onderverdeeld in maand en datum. Op word document die ik mee brand typ ik dan wat er precies op die CD staat.

Tot nu toe is dit voor mij het handigste.

Comment

DVD's branden zou ik afraden. Mettertijd worden die onleesbaar, dan spreken we niet van 5jaar, maar toch, wie denkt er nog aan om ze achteraf na de back-up nog eens te controleren...

De prijzen van de externe harde schijven zijn de dag van vandaag echt niet hoog dus raad ik aan een schijf te kopen en daar al je foto's op te zetten. Wil je het serieus aanpakken, maak van je back-up nòg een back-up en bewaar die ergens anders zodat bij mogelijke brand of schade, je je foto's niet kwijt bent.

Voor de foto's te ordenen, lichtjes te bewerken, gebruik ik Lightroom, prachtig programma en verdere bewerking doe je met Photoshop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StarX Bekijk bericht
                      DVD's branden zou ik afraden. Mettertijd worden die onleesbaar, dan spreken we niet van 5jaar, maar toch, wie denkt er nog aan om ze achteraf na de back-up nog eens te controleren...
                      Daar heb je een punt ja. Zelf gebruik ik de DVD's regelmatig maar goed dat zeg ik nu uiteraard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StarX Bekijk bericht

De prijzen van de externe harde schijven zijn de dag van vandaag echt niet hoog dus raad ik aan een schijf te kopen en daar al je foto's op te zetten. Wil je het serieus aanpakken, maak van je back-up nòg een back-up en bewaar die ergens anders zodat bij mogelijke brand of schade, je je foto's niet kwijt bent.

Voor de foto's te ordenen, lichtjes te bewerken, gebruik ik Lightroom, prachtig programma en verdere bewerking doe je met Photoshop.
                        Je raadt aan om een externe HD te gebruiken... Ik plaats al mijn foto's in de map afbeeldingen op mijn laptop en maak elke week een back-up van mijn foto's op een externe HD. Ik gebruik die externe HD echter ook nog voor andere doeleinden. Er staat o.a. een ander besturingssysteem op geïnstalleerd en de schijf wordt dus vrij intensief gebruikt.
                        Wat ik me afvraag is hoelang een externe HD overleeft? Is dit ook een vijftal jaar? Of is dat korter?
                        Zou het misschien een goed idee zijn om back-ups te maken op USB-sticks?
                        Pentax K200D

Comment

Ik heb een hardeschijf vol foto's en ik zet ze gewoon in mappen met windows verkenner.

Verschillende mappen (b.v.: dieren, vliegtuigen,...) en daarin dan andere mappen zoals b.v.: kikkers moeras 050709 of spotten kerstvakantie,...
                          Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

Externe HD's gaan langer mee dan DVD's als je er zorg voor draagt. Ze vaak gebruiken zal er dus wel voor zorgen dat hij iets minder lang mee gaat maar ik durf er geen jaartal op te plakken.

Mijn eigen systeem bestaat uit het volgende.
                            Ik gebruik Lightroom en laat de 'catalog' wekelijks back-up'en naar een externe HD die enkel dient voor foto's. Elk uur wordt er ook nog een back-up gemaakt met 'Time Machine' (Mac applicatie die in de achtergrond loopt en alles dat veranderd is het laatste uur update op de schijf).

Kort gezegd: foto's op Mac, elk uur een back-up naar HD 1 (daar staan niet alleen foto's op) en wekelijks back-up naar HD 2.

Comment

Ik vroeg mezelf af of je bij light room ook alles op datum dat de foto gemaakt is kunt zetten of alleen de datum wanneer je ze op je pc zet?
                              Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

dat kan je met 'smart collections' doen als ik me niet vergis.

Comment

Working...
                                X