Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in slecht licht ZONDER lichtgevoelige lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's in slecht licht ZONDER lichtgevoelige lens

Sorry als dit onderwerp al veel behandeld zou zijn, maar ik zie door de bomen het bos niet meer echt.

Hebben jullie tips voor mij om met een f/3,5 - 5,6 lens toch nog mooie foto's te maken in slechte lichtomstandigheden van bewegende mensen?
    Ik had graag het uiterste uit deze lens gehaald voor wat concerten te fotograferen als ik zelf op tour ben.
    Op dit moment wil ik geen honderden euro's uitgeven aan een lichtgevoelige lens. de 18-105 3.5 - 5.6 VR lens die ik heb is goed voor de meeste omstandigheden waarin ik het toestel voorlopig gebruik, maar toch zou ik graag wat tips hebben hoe ik toch nog mooie en scherpe fotos kan maken.

Tips die ik verwacht zijn ondermeer:
    Zo hoog mogelijke ISO als dat de ruis en het toestel toelaat.
    Het diafragma zo groot mogelijk (in mijn geval 3,5 of 5,6 als ik inzoom)
    De sluiter zo lang mogelijk openlaten met toch nog scherpe foto's.
    Zoveel mogelijk hopen op gele spots.

Maar zijn er nog trucks die jullie toepassen zodat de resultaten mooier zijn?

Groeten, Dries

Re: Foto's in slecht licht ZONDER lichtgevoelige lens

Ik zie maar één mogelijkheid : ISO zo hoog mogelijk als toestel redelijkerwijze aankan en 1/3 stop overbelichten / terugschroeven in nabewerking

Toch maar liever sparen voor een lichtsterke lens (hoeft niet eens zo duur te zijn)
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

bedoel je niet onderbelichten om zo een snellere sluitertijd te hebben?
      I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Ik denk het niet, want bij onderbelichting is ruis beter zichtbaar naar mijn eigen ervaring.
        about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
          Toch maar liever sparen voor een lichtsterke lens (hoeft niet eens zo duur te zijn)
          Ben ik ook van plan, maar op dit moment zit dat er niet in, en ik spaar liever door voor een goede dan nu voorlopig een minder goede lens te kopen, die ik toch na een tijdje weer verlaat voor een betere.
          Bedankt voor de tips tot dusver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
            bedoel je niet onderbelichten om zo een snellere sluitertijd te hebben?

Met dat tikkeltje overbelichting haal je in nabewerking (vooral bij op dat punt minder presterende toestellen) heel wat ruis weg
            Het verlies aan sluitersnelheid is (bijna) verwaarloosbaar
            Trucje dat ik indertijd bij de D70 toepaste
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

over welk gerne spreken we? 'mensen in beweging' is nogal vaag.

Probeer wat te anticiperen op 'stilstaande fases' (bvb een gitaris die af en toe aan de micro komt voor wat vocals), reduceer je eigen bewegingen door steun te zoeken, vermijdt al te veel inzoomen (liever een scherp wide-shot dan een blurry head-shot), spaar sneller

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door driesdk Bekijk bericht
                Ik had graag het uiterste uit deze lens gehaald voor wat concerten te fotograferen als ik zelf op tour ben.
                Concerten dus

Comment

Mocht het resultaat toch niet helemaal zijn wat je in gedachten had: een lichtsterke 50mm is best betaalbaar (ongeveer €100).
                  about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                    vermijdt al te veel inzoomen (liever een scherp wide-shot dan een blurry head-shot)
                    Klopt, maar levert meestal weinigzeggende foto's op...van 18 tot 40mm niet erg bruikbaar, tenzij in kleine zaaltjes
                    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Concerten dus
                      duh een jazzcombo is net iets anders dan een hyperactieve hardcore/metal band, vandaar m'n vraag.

Comment

Ga maar voor die hyperactieve metalbands dan, sorry helemaal mijn fout, had je vraag niet goed gelezen

Comment

lichtsterke lens hoeft idd niet duur te zijn, kijk maar es naar een 50mm f1,8
                          rond de 100 euro en een goeie lens
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Ik zie maar één mogelijkheid : ISO zo hoog mogelijk als toestel redelijkerwijze aankan en 1/3 stop overbelichten / terugschroeven in nabewerking

Als je sluitertijden nog steeds rond 1/30ste zijn en nog steeds onderbelicht zijn bij je maximale iso en diafragma opening, zit er niets anders in dan je fotos toch aan 1/60ste of 1/90ste (dus een stop of 2 onderbelicht) te trekken en dan in raw weer te pushen in lightroom ofzo.

Comment

Ga maar voor die hyperactieve metalbands dan, sorry helemaal mijn fout, had je vraag niet goed gelezen
                              tja, misschien dan toch wat snaren/drumstokken minder kopen en een 2e hands 50mm/1.8 lensje aankopen (zoals hierboven meermaals gesuggereerd). Manuele lenzen (die heel goedkoop 2e hands te vinden zijn) lijken me niet aan de orde voor metal.

Over welke band spreken we? 'k Heb jou misschien al eens gefotografeerd

Comment

Working...
                              X