Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama: Ideale brandpuntsafstand om nadien foto`s samen te plakken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panorama: Ideale brandpuntsafstand om nadien foto`s samen te plakken

Ik probeer een panorama te maken in Photoshop door meerdere foto`s aan mekaar te plakken. Nu is het probleem dat ik de foto`s in groothoek genomen heb. Bijgevolg zijn de foto`s lichtjes vervormd en passen ze niet goed aan mekaar.

Bestaat er een ideale brandpuntsafstand of heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt, Tom.

Re: Panorama: Ideale brandpuntsafstand om nadien foto`s samen te plakken

Ik neem mijn pano's (afhankelijk van het dieptezicht), met een 10mm of een 50mm.
    samenvoegen doe ik via PTGui, dit is voor mij tot nu het beste programma om foto's te samenvoegen tot een panorama.

Tech8
    www.hellinckx-foto.be
    Facebook

Comment

De reden waarom het programma de foto's niet stitcht is waarschijnlijk dat je ze "onzorgvuldig" hebt genomen. Voor complexe pano's heb je een statief met speciale kop nodig. Eenvoudige pano's (vergezichten enzo) kun je makkelijk uit de hand maken.

In PTgui kun je afbeeldingen ook nog handmatig stitchen waardoor het vaak alsnog goed komt. Ook de nieuwe Microsoft ICE stitcht vrij makkelijk.

Qua brandpunt is een groothoek handig, omdat je dan minder foto's hoeft te maken ten opzichte van een smallere lens.

Comment

Gemaakt met een Sigma 10-20 op 10mm met een NodalNinja op statief. Dit likt nooit uit de hand als er voorgrond op staat.

Bij deze groothoek wat extra foto's aan de beide zijden maken, omdat je anders veel verliest in de hoeken.

Gemaakt met CS3 of CS4.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voor het maken van panorama's is een ultragroothoek misschien wel de slechtste keuze vanwege de extreme vertekening. Beter is eens standaard beeldhoek zijnde 35 mm à 50 mm (~ KB formaat) dan is de vervorming niet zo groot. Ook opletten dat de kamera goed waterpas staat, kamera niet teveel naar boven of onder kantelen (er bestaan waterpasjes die je in het flitsschoentje kan schuiven) dus de "horizon" in het midden, dat vermindert ook de vertekening. Maar ik begrijp, bij gebouwen bijvoorbeeld, dat je ook het topje erop wil hebben, dus dan is kantelen noodzakelijk, maar dan moet je perspectiefvertekening voor lief nemen !
          Ik heb verschillende programma's voor fotostiching uitgetest, maar wat volgens mijn mening het beste resultaat geeft is AutoStich. Doet alleen maar aan stiching, niks anders, met een boel instellingen om zowel lage resolutiebeelden tot full quality. Maar met standaard instellingen quasi perfect resultaat. Jammer genoeg alleen maar voor JPG formaat. En bovendien is dit programma gratis ! Wel af en toe een nieuwe wersie downloaden want het programma verloopt na een tijd.
          Last edited by Cigaloun; 10 juni 2009, 16:29.

Comment

De perspectiefvertekening van een groothoek wordt gecompenseerd in een (goed) stitchprogramma. Het is juist goed om pano's te schieten met een groothoek, het gebeurt zelfs vaak met fisheyelenzen. Met een 35mm moet je veel te veel foto's maken om rond te geraken, met alle stitchfouten tot gevolg. Met een 35mm moet je minimaal 9 foto's maken die je met een 12mm in 1 shot kunt maken.

Autostitch is misschien wel handig omdat het simpel is, maar juist de opties die bijvoorbeeld PTGui biedt zijn onontbeerlijk bij het betere panowerk.

@ hjanssen: voorgrond is inderdaad moeilijk. Met handmatig stitchen in PTGui kom je een eind maar een nodalninja is idd een betere optie. Wel een dure....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
              Voor het maken van panorama's is een ultragroothoek misschien wel de slechtste keuze vanwege de extreme vertekening.
              Bij bovenstaande foto heb ik bewust de keuze gemaakt voor een UWA vanwege de vertekeningen, zo kun je ok prachtige pano's maken in een kamer ed.

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
              Ook opletten dat de kamera goed waterpas staat, kamera niet teveel naar boven of onder kantelen (er bestaan waterpasjes die je in het flitsschoentje kan schuiven)
              Dit klopt niet: je moet niet zorgen dat je camere gewaterpast is, maar dat de draaias loodrechtstaat(en uiteraard de camera hier weer loodrecht op), dus eigenlijk 2x waterpassen: eerst de draaias en dan de camera.

Er zijn mensen die het niet geloven, maar je kunt het makkelijk testen door één poot van je statief korter te zetten en dan je camera te waterpassen en maak dan eens een draai met de camera........

Het beste maak je een pano met de camera in de protretstand, meer foto's maar een hogere foto.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
                Ik probeer een panorama te maken in Photoshop door meerdere foto`s aan mekaar te plakken. Nu is het probleem dat ik de foto`s in groothoek genomen heb. Bijgevolg zijn de foto`s lichtjes vervormd en passen ze niet goed aan mekaar.

Alvast bedankt, Tom.
                Welke versie van Ps gebruik je? In ps CS3 en CS4 kan je zelfs gewoon breedhoekfoto's naadloos uit de hand samenstitchen. Je moet ze wel ongeveer van in hetzelfde draaipunt maken. Een nadeel met extreme breedhoeken zal zijn dat je na het samenvoegen nog steeds vervorming van rechte lijnen zult zien in gebouwen.....indien je bv evenwijdig met een rechte weg staat dan zal deze weg in de foto zichtbaar gebogen zijn in je uiteindelijke stitch. Lensvervorming zal altijd wel een beetje zichtbaar zijn....maar minder met 35-50 mm objectieven. Wil je een erg breed panorama dan zal je natuurlijk in verhouding tot een extreme breedhoeklens meer foto's moeten maken om dezelfde beeldhoek in je foto te krijgen indien je een langer objectief gebruikt.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 11 juni 2009, 16:03.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Bij bovenstaande foto heb ik bewust de keuze gemaakt voor een UWA vanwege de vertekeningen, zo kun je ok prachtige pano's maken in een kamer ed.

Dit klopt niet: je moet niet zorgen dat je camere gewaterpast is, maar dat de draaias loodrechtstaat(en uiteraard de camera hier weer loodrecht op), dus eigenlijk 2x waterpassen: eerst de draaias en dan de camera.

Er zijn mensen die het niet geloven, maar je kunt het makkelijk testen door één poot van je statief korter te zetten en dan je camera te waterpassen en maak dan eens een draai met de camera........

Het beste maak je een pano met de camera in de protretstand, meer foto's maar een hogere foto.
                  De draaias moet inderdaad waterpas staan, ik drukte mij verkeerd uit.
                  De draaias van de camera ligt niet in de camerabody maar in het midden van het objectief, om zo weinig mogelijk vertekening te krijgen.

Comment

Alvast bedankt, Tom.
                    en als je werkt met een overlapping?
                    Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

Comment

Je kan naar het schijnt bepalen waar de vertikale draaias moet liggen als volgt:
                      1. Zet 2 gelijke objecten achter elkaar met wat tussenruimte
                      2. Stel je camera zo op dat je de 2 objecten aan de linkerkant van het beeld perfect achter elkaar ziet
                      3. Draai je camera naar links tot de 2 objecten aan de rechterkant van het beeld staan
                      4. Indien je rond de juiste verticale as gedraaid hebt, staan de 2 objecten nog steeds perfect achter elkaar in beeld
                      5. Indien niet, herhaal dan de vorige stappen met een andere draaias
                      Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic. - Arthur C. Clarke

Comment

Bedankt voor de vele reacties, genoeg stof om wat te oefenen. En voor diegenen die het wilden weten, ik heb PS2.

Groeten, Tom.

Comment

Bedankt voor de vele reacties, genoeg stof om wat te oefenen. En voor diegenen die het wilden weten, ik heb PS2.

Groeten, Tom.
                          Daar werkt de panofunktie slecht in.

Comment

Working...
                          X