Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfotografie. (aantal vragen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nachtfotografie. (aantal vragen)

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
    tip: bij de autobaan foto; kijk vooraf naar het verkeer en tel het aantal auto's dat er binnen een bepaalde tijd voorbij komt. als je de sluiter 30 seconden open laat staan en er komen in die tijd 50 auto's voorbij dan krijg je een warboel van rode en witte strepen waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
    Een pak minder auto's geeft een veel beter resultaat. Dus diafragma wat open draaien zodat je een kortere sluitertijd krijgt.
    Toch een kleine bemerking hierbij. Als er weinig verkeer is en je werkt met "korte" sluitertijden, loop je het risico dat er lichtstrepen halfweg stoppen. Dat vind ik er dan niet zo geslaagd uitzien. Als er geen kruispunten/afritten in de buurt zijn zullen auto's ook niet zo vaak van hun lijn afwijken en is het niet zo'n wirwar.

Rens, probeer verschillende locaties en sluitertijden en kijk welk effect je verkiest. Enkele links naar probeersels van mij bij wijze van voorbeeld:
    • Boven de snelweg: redelijk rustig (slechts 2 vakken gebruikt), oprit/afrit achter mij en geen verlichting op de snelweg. Sluitertijd: 1 minuut.
    • In de stad: veel minder verkeer, maar je krijg meer gebogen lijnen. Dit is langs een kluifrotonde, vandaar de S-vorm.

Voor de rest kan ik enkel aanbevelen om de tips te volgen die eerder al gegeven zijn en de resultaten goed te bestuderen. Veel succes.
    Flickr page

Comment

Topic even opgekuist, dit forum is niet bedoelt voor ping pong spelletjes
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
        Zijn alle statieven universeel? Zo nee, hoe weet je welk statief geschikt is voor jou camera?
        Statieven zijn universeel, dat wil zeggen dat er overal dezelfde schroefdraad wordt gebruikt om de camera op het statief te monteren.

Maar voor een zware combinatie (camera + objectief) heb je een degelijker statief + statiefkop nodig dan voor een compactje.
        Een compactje staat wel stabieler op een stevig statief, en als het statief meer weegt, dan heeft het ook wat minder last van de wind (sommige statieven kan je verzwaren door er een gewicht onder te hangen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Komt mij over als: ik mijn eerste athletiek schoenen(Nike) en ben nu geïnteresseerd in een wereld(Belgisch)record
          Interesse is wat anders als verwachting, iedereen kan 's avonds foto's maken maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen een geweldig resultaat krijgt.

@ Bjorn: Bedankt voor de info, zeer mooie resultaten overigens.

Comment

Vergeet niet bij nachtfoto's de ISO in het menu op "aut: off " te zetten.
            De ingestelde ISO vb=200 wordt enkel als "voorkeur waarde" behandeld. Als de camera te weinig belichting ondervind gaat hij de ISO automatisch verhogen, tenzij de automatische ISO uitgeschakeld is via het menu.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
              Vergeet niet bij nachtfoto's de ISO in het menu op "aut: off " te zetten.
              Ik zou zeggen: vergeet niet die optie voor altijd op off te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Ik zou zeggen: vergeet niet die optie voor altijd op off te zetten.
                Dit is geen goed advies, maar voor algemeen gebruik wel, maar er zijn tal van soorten van fotografie waar het zeer nuttig is.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dit is geen goed advies, maar voor algemeen gebruik wel
                  Dan is het dus wel een goed advies...

Ik zou het dan altijd uitzetten en in die exceptionele gevallen waar je het over hebt (waar het 'zeer nuttig' is, concerten of zo) zet je het dan weer aan. Fotografeer je aleen exceptionele gevallen (maar dan zijn het geen exceptionele gevallen meer) dan kun je het altijd aanlaten.

Straks krijgen we hier ook nog het advies om de camera maar altijd in P-mode te laten staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                    Denk dat hij al eerder geinteresseerd was in dat belgische record maar dat hij daarvoor die camera heeft gekocht

Nevermind, Scherpe reactie!

En inderdaad: M stand kun je beide instellen Nachtfotografie met auto's heb ik nog nooit gedaan..

Over je statief: Volgens mij zijn ze allemaal universieel. Onderin al mijn camera's zit een mooie ingang voor een schroef. Hier draai je de schroef in.
                    Als voorbeeld mijn statiefkop: http://www.tvwg.nl/testrapporten/sta...to%20128lp.jpg
                    Je hebt daarin dus de schroef en een soort van revet(kan het niet beter omschrijven) waarmee je de lengte van de schroef kan aanpassen aan het apparaat dat je erop zet

Beste,

idd zijn alle statieven universeel van schroefdraad en dat is dan ook het enige dat universeel is in de fotografie .... good luck ... btw nachtfotografie zegt me ook wel wat ....

Comment

De eerste foto's zijn gemaakt, zie:

Comment

als je wil kan je altijd is met mij meegaan op nachtshoot.

Best is dat je mij een pb stuurt zodat we deftig kunnen afspreken mocht je willen meegaan.

Je kan hier al redelijk wat fotos vinden van mijn nachtfotografie.

Comment

Working...
                        X