Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's (nachtfotografie)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto's (nachtfotografie)

Hallo,

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een Nikon D60, hier de eerste foto's die ik heb gemaakt. Ik heb hiervoor een Sluitertijd van 30s gebruikt en Diafragma op 11-16 ongeveer. Helaas kwam ik er te laat achter dat Iso waarde op 600 stond en wat ik heb gelezen moet die juist zo laag mogelijk?

In ieder geval hier de foto's, wat kan ik de volgende keer beter doen? Alvast bedankt voor jullie deskundig advies. (Ik ben nog totaal onervaren dus alle tips zijn meer dan welkom)

De nieuwe foto's:

Misschien wat veel maar vind het lastig om zelf de beste (lees: minst slechte) eruit te kiezen.

Mvg, Rens

ps. hopelijk voldoen de foto's nu wel aan het regelement.
    Last edited by Rens; 10 maart 2009, 00:33.

Re: Eerste foto's (nachtfotografie)

Moet er iets beter aan deze foto's.

Je kunt deze foto's met de grond gelijk maken.

Mijn eerste indruk was "Wat is dat, je moet maar durven om zo iets te posten"

Nu na een paar keer bekeken te hebben, voor mij niets aan veranderen.

Ze zijn er over, maar op zo'n overdreven manier dat ik zeg "voor mij kan het"
    Probeer deze foto's nog eens te nemen met andere instellingen.
    Robby
    Last edited by robbydorine; 9 maart 2009, 19:08.
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

De eerste vind ik goed misschien nog een iets kortere sluitertijd. Zal zekerniet beweren dat ik het beter kan.
      Voor de andere twee sluit ik me bij robbydorine aan.
      Sony A300 18-70 kitlens, Sigma 70-300 APO DG Macro

Gezocht Macro lens tegen een schappelijk prijsje. Ook tamron 17-50 f2.8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        Moet er iets beter aan deze foto's.
        Je kunt deze foto's met de grond gelijk maken.
        Mijn eerste indruk was "Wat is dat, je moet maar durven om zo iets te posten"
        Nu na een paar keer bekeken te hebben voor mij niets aan veranderen.
        Ze zijn er over, maar op zo'n overdreven manier dat ik zeg "voor mij kan het"
        Probeer deze foto's nog eens te nemen met andere instellingen.
        Robby
        Ik snap de reactie niet helemaal, foto's zijn volgens u dus 100% niks? En wat is er allemaal fout? Sluitertijd/diafragma/compositie etc.?

En het durven posten lijkt mij niet relevant aangezien het de beginnershoek is en ik nog niet meer als 10 foto's heb gemaakt.

Comment

Ben ook nog maar beginneling maar we proberen elkaar toch te helpen.
          Volgens mij is er te veel drukte mede door de schittering van de lampen en te velle belichting. Ze komen ook nogal hard over.
          Ik zou zoals je zelf al gevonden hebt de iso verlagen naar 100 max 200 diafragma 7 max 8 en de sluitertijd rond 15" weet niet of je er dan komt met de belichting. De experten kunnen dat beter weten denk. Maar dat zijn mijn bevindingen.
          Succes
          Sony A300 18-70 kitlens, Sigma 70-300 APO DG Macro

Gezocht Macro lens tegen een schappelijk prijsje. Ook tamron 17-50 f2.8.

Comment

Ga het vanavond opnieuw proberen met iso 100/200 sluitertijd 15-25 en diafragma 6 - 14. Bedankt voor de reacties, post vanavond de nieuwe resultaten wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
              Ga het vanavond opnieuw proberen met iso 100/200 sluitertijd 15-25 en diafragma 6 - 14. Bedankt voor de reacties, post vanavond de nieuwe resultaten wel.
              Misschien verstandig om de foto's even in het juiste formaat terug te zetten. Is wel zo gemakkelijk.
              Ik heb ze toch even bekeken, want de eerste reactie is wel heel kort door de bocht.
              Allereerst zal ik een paar tips geven:
              • zet de witbalans op 3500K, als dat mogelijk is.
              • fotografeer in JPEG èn RAW formaat, die laatste geeft de mogelijkheid om nog wat te veranderen (of ermee te spelen) als de JPEG niet naar wens is
              • zet de camera op diafragma voorkeuze (A of Av stand)
              • diafragma f/8 is voldoende.
              • iso zo laag mogelijk, indien mogelijk.

De camera zal zelf wel een sluitertijd kiezen. Indien het te donker is, kun je of je ISO verhogen (kan tegenwoordig gemakkelijk tot ISO 400 of 800 zonder noemenswaardige ruis), of een groter diafragma nemen.

Kijk na het maken op je scherm. Als de foto veel overbelichting vertoond, maak dan een foto met een belichtings correctie van -1 of zelfs -2 stops. Zorg wel dat je de camera in de tussentijd ABSOLUUT) niet verplaatst. Het geeft je later de mogelijkheid om ze samen te voegen (als je wat ervaring hebt met digitale beeldverwerking op je computer)

Je moet je gebruikershandleiding van de camera even goed doornemen indien sommige dingen onduidelijkheid brengen. Daarin staat dit allemaal wel vermeld. Oefen even op het droge, met daglicht. Die belichtingscorrectie is dan in weze niet anders, en je kunt zien hoe een camera reageert bij de verschillende instellingen.

Zorg voor een goed statief, draadontspanner of zelftimer, en mirrorlockup indien aanwezig.

Met een beetje oefenen kun je dan plaatjes schieten zoals ik ze laatst geschoten heb:
              http://forum.belgiumdigital.com/f40/...en-251997.html

Wat de foto's betreft. Die eerste is niet eens zo slecht. Alleen de witbalans is ernaast, waardoor deze (veel te) rood oogt. De tweede heeft last van licht aan de zijkant en de derde is gewoonweg overbelicht. Dat laatste zie je op je scherm na het maken van de foto. Dat kun je dan dus corrigeren en een nieuwe foto maken. Dàt is dus het voordeel van digitaal
              meer over mijn fotografie is te vinden op
              http://www.nandoonline.com

Comment

Ik snap de reactie niet helemaal, foto's zijn volgens u dus 100% niks? En wat is er allemaal fout? Sluitertijd/diafragma/compositie etc.?

En het durven posten lijkt mij niet relevant aangezien het de beginnershoek is en ik nog niet meer als 10 foto's heb gemaakt.
                Rens je moet een tekst in zijn geheel lezen en begrijpen niet zin per zin of woord per woord. Al deze zinnen hebben met elkaar te maken. Ik schrijf op wat mijn indrukken zijn en dat in volgorde.
                Inderdaad was mijn eerste indruk in de aard van wat ik geschreven heb, ik schrijf daarom "MIJN EERSTE INDRUK" Daarna verklaar ik mijn ervaring na de foto's een paar keer bekeken te hebben en verklaar dan wat mijn indruk is.
                Samengevat eerste indruk Nu na een paar keer bekeken te hebben voor mij
                Kan het nog beter
                Robby
                nb azhrarn wat is er "kort in de bocht" aan wanneer ik een foto goed vind
                Last edited by robbydorine; 9 maart 2009, 17:03.

Comment

probeer al eens eerst uw fotos aan te passen aan de forumregels, pas dan kunnen we beoordelen
                  mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                    nb azhrarn wat is er "kort in de bocht" aan wanneer ik een foto goed vind
                    Na je relaas hierboven heb ik je eerste reactie nogmaals gelezen. Je hebt gelijk, je vindt ze na een tweede keer zien goed. Daar had ik helemaal overheen gelezen. Mijn schuld en mijn excuses. (hoewel het wel onduidelijk verwoord is, vind ik. Maar dat terzijde)
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                      Na je relaas hierboven heb ik je eerste reactie nogmaals gelezen. Je hebt gelijk, je vindt ze na een tweede keer zien goed. Daar had ik helemaal overheen gelezen. Mijn schuld en mijn excuses. (hoewel het wel onduidelijk verwoord is, vind ik. Maar dat terzijde)
                      Dit gebeurt hier regelmatig met mijn teksten, zal heel waarschijnlijk wel aan mijn schrijfwijze liggen. Niet dat het nodig was, maar excuses aanvaard.
                      Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                        Ik heb mijn tekst aangepast (niet qua inhoud)
                        Zeg me of dit duidelijker is of niet aub
                        Robby

Comment

Bedankt voor de reactie's ik ben net weer even de deur uit geweest om een nieuwe poging te doen met lagere iso en verschillende diafragma/sluitertijden. Helaas wist ik niks van witbalans en heb hier niet naar gekeken, hij stond echter op automatisch.

Ik ben benieuwd wat jullie van de nieuwe foto's vinden, alle kritiek/tips zijn welkom.

@azrarhn: Bedankt voor de info en erg mooie foto's in de link.

Comment

Bedankt voor de reactie's ik ben net weer even de deur uit geweest om een nieuwe poging te doen met lagere iso en verschillende diafragma/sluitertijden. Helaas wist ik niks van witbalans en heb hier niet naar gekeken, hij stond echter op automatisch.

Ik ben benieuwd wat jullie van de nieuwe foto's vinden, alle kritiek/tips zijn welkom.

@azrarhn: Bedankt voor de info en erg mooie foto's in de link.
                            Waar staan de foto's
                            Robby

Comment

oei,ik dacht dat ik al in fotoverhalen zat

Comment

Working...
                              X