Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hdr?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hdr?

Goedemiddag...

ik vroeg me af of er basisregels zijn om hiermee aan de slag te gaan...
    - 3 beelden? 4 beelden? of meer met verschilldende belichtingen...
    - moeten de soorten belichtingen groot zijn van verschil of volstaan beter 3 foto's met een shutter van 40, 60, 80 (een beetje evenredig?)
    - beter beginnen met lichtvolle beelden en eindigen met donkere beelden? of heeft dat niet veel zin?

Binnenin het menu van de D300 zit een knop: meervoudige belichtingen waar de camera verschillende beelden met verschillende belichtingen op elkaar plaatst...

kan dit vergeleken worden met een HDR programma op PC of is het toch beter een apart programma ervoor te gebruiken?
    Nikon D300

Re: Hdr?

Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
    Goedemiddag...

ik vroeg me af of er basisregels zijn om hiermee aan de slag te gaan...
    - 3 beelden? 4 beelden? of meer met verschilldende belichtingen...
    - moeten de soorten belichtingen groot zijn van verschil of volstaan beter 3 foto's met een shutter van 40, 60, 80 (een beetje evenredig?)
    - beter beginnen met lichtvolle beelden en eindigen met donkere beelden? of heeft dat niet veel zin?
    Zelf ben ik ook aan het experimenteren met HDR, ik wou in de loop van de week hier op het forum eens een berichtje van gooien.

Standaard voor een 'echt' HDR effect kan je best -2EV en +2EV nemen, serieus onder- en overbelicht dus. Dit geeft de meeste beweegruimte voor de software.
    Zelf nam ik eerst -1EV en +1EV, en dit geeft een meer subtiel effect, mijn eerste bevindingen zijn dat je hier niet het schilderachtig effect krijgt.

Belangrijkste is wel dat je je diafragma stabiel houdt en de sluitertijd (laat) aanpassen

Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
    Binnenin het menu van de D300 zit een knop: meervoudige belichtingen waar de camera verschillende beelden met verschillende belichtingen op elkaar plaatst...
    kan dit vergeleken worden met een HDR programma op PC of is het toch beter een apart programma ervoor te gebruiken?
    Is hetzelfde maar dan in de camera, mijn D90 heeft dat ook. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de software op computer aanpak, meer keuze, meer evolutie, handiger, en veel meer instellingen om een bepaald effect te krijgen.

Ik gebruik Photomatix de allerlaatste versie.
    Portfolio -=- Facebook pagina -=- Flickr -=- 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.eter Bekijk bericht
      Standaard voor een 'echt' HDR effect kan je best -2EV en +2EV nemen, serieus onder- en overbelicht dus. Dit geeft de meeste beweegruimte voor de software.
      Zelf nam ik eerst -1EV en +1EV, en dit geeft een meer subtiel effect, mijn eerste bevindingen zijn dat je hier niet het schilderachtig effect krijgt.
      ik veronderstel dan je met het "echte effect" de zwaar overdreven onnatuurlijke bewerkingen spreekt, maar dat is het in mijn smaak dus helemaal niet... een goeie hdr is volgens mij amper herkenbaar, en voegt toe aan een foto zonder dat deze er overdreven nabewerkt uitziet...

Ik denk dat als je dan toch voor het beste effect gaat, dan je eerst even goed over je belichting gaat nadenken, welke meting gebruik je?

-spotmeting op het lichtste deel van het onderwerp, en dan verschillende stappen onderbelichten voor de rest van de omgeving, dan zou ik 0, -1, -2 , -3, -4 gebruiken en al deze stappen opnemen in je hdr, of omgekeerd op het donkerste en positief corrigeren

- algemene lichtmeting en onder + overbelichten, enkel als er niet veel verschil zit tussen lichte en donkere delen kan je met +1 / -1 werken, maar om bij grotere verschillen enkel met +2 -2 te werken lijkt me niet ideaal, 'k zou dan eerder overwegen om +2 +1 0 -1 -2 te gebruiken en met 5 belichtingen te werken...

Verder is er ook een techniek als je met RAW foto's werkt om van 1 foto te vertrekken, hier ee +1 en -1 variatie van te maken in RAW formaat, en van deze drie foto's te vertrekken voor je HDR, zo krijg je nooit last van ghosting en andere typische hdr fouten (bewegende onderwerpen)... Om hiervan gebruik te maken is echter een zéér doordachte startfoto nodig (in RAW formaat).

Zwaar overdreven hdr toepassingen die me niet meer smaken:
      Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's waar transportmiddelen centraal staan. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van foto's van architectuur, urbex, en door de mens gemaakte constructies. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Het betere werk:
      The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

Een foto uit de hoge venen. De temperatuur was gevoelsmatig -10 en buiten de blauwe lucht hadden ook mijn handen en voeten dezelfde kleur. Canon 1DmarkIIn + Efs 10-22(@12mm) + Cokin X121M( 2stop gradueel filter). Iso 100 , f 11 , 1/100sec.

Een goede tutorial:
      Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
      Last edited by RikH; 2 maart 2009, 13:17.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Hierbij een voorbeeld van een subtiele HDR bewerking, inhoud (huis in Amsterdam) van de foto vind ik niet bijzonder, maar die is nu niet belangrijk.

De originele foto is genomen met een Nikon D90 op een diafragma van f11, de dag zelf was bewolkt zoals je ook kan zien aan de 'platte' kleuren. Toen ik de foto nam heb ik beslist om te brackeren eentje op -1EV en eentje op +1EV (ter info alle foto zijn zonder statief genomen op high speed shutter = 3fps ongeveer) wat resulteerde in volgende snelheden: 1/13, 1/25 en 1/6.

Daarna heb ik Photomatix hiervan een HDR gemaakt, hierbij gekozen voor 'Tone Compressor' en niet voor Detail Enhancer. Met Tone compressor krijg je een meer natuurlijke uiterlijk.
        Juiste instelling weet ik niet meer exact, maar dit moet je vooral op je gemak wat uitproberen totdat je acceptabel resultaat hebt (mijn eerste poging was iets te veel gesatureerd, de rode deur was 'in your face' rood :-)

Dit is het resultaat: (alleen nog wat gecropt en highlight recovery in Lightroom gedaan om dit resultaat te bekomen)

Ben volop de rest van mijn Nederland shootday aan het verwerken en er zitten nog wat HDR verwerking in, binnenkort te zien in fotobeoordeling of showcase landschappen.

Nog een voorbeeld van HDR en het origineel. (geen foto's maar links om de forumrules niet te overtreden)

Hopelijk ben je hier iets mee, ter info bijna altijd doe ik een bracketing van -1EV en +1EV en op highspeed trigger, dit kost mij alleen maar storage voor de rest niets, en later kan je nog alle kanten op.

Comment

Ik vraag me af waar in bovenste foto het hoge dynamsiche bereik zit
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De methodes die hier worden aangehaald zijn idd de basistechnieken om de opnames te maken.
            Zelf werk ik vooral met 5 tot 7 opnames met de D300, dus steeds met 1 stop verschil.
            Bij de PP, welke ik voornamelijk in Photomatix doe, experimenteer ik dan met verschillende stops, soms -2/0/+2, soms ook anders, dit sterk afhangkelijk van wat de sterk belichte delen in de opname zijn en welke de donkere stukken zijn.

Na de eerste Tonemapping binnen Photomatix begint pas het echte werk in PS met nog wat dodging en burning.

Al menige pogingen ondernomen om vanuit 1 RAW te werken, doch niet echt tevreden van het resultaat. Sommigen slagen er blijkbaar in om dit wel met succes te doen, maar ik blijf halo's merken in de eindresultaten en dus hou ik me aan verschillende opnames.

De resultaten die ik behaal kan je nazien op m'n Flickr page.

Het voorbeeld van P.eter heeft mijn inziens geen behoefte aan HDR.
            HDR is een methode om meer bereik uit je opnames te halen, iets wat hier niet nodig is/was.

T.
            My flickr space

Comment

Dit is gemaakt met één RAW bestand en uitsluiten photomatix

De laatste tijd gebruik ik echter 5 à 7 beelden met verschillende belichting. Ik begin met één beeld die zo ver mogelijk tegen de rechterkant van het histogram aanleunt en werk dan stapsgewijs naar de donkere kanten op. Tonemapping en de HDR bewerking doe ik in Photoshop omdat ik veel meer bewegingsvrijheid heb als met Photomatix

Met meerdere beelden is natuurlijk een statief een vereiste en mag de omgeving niet veranderen.

Dit zijn wat fellere bewerkingen

Michel
              Last edited by mipstoo; 3 maart 2009, 13:03. Reden: verdere informatie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik vraag me af waar in bovenste foto het hoge dynamsiche bereik zit
                Ik wil hiermee maar gewoon aantonen voor wat je HDR techniek ook kunt gebruiken, met vooral de nadruk op techniek, zonder deze techniek hadden de kleuren er zo niet uitgekomen.

Comment

Working...
                X