Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lucht bij veel zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lucht bij veel zon

Hallo,
    ik ben echt nog een beginneling in de fotografie en zit met een (om te beginnen) vraagje.
    Deze morgen ging ik in de polders fotograferen maar ik merkte direkt dat er iets mis was met de lucht (op de foto's).
    Het fototoestel toonde zwarte vlekken die knipperden. Dit gebeurde zowel op de automatische stand als in de P-stand.
    Ik heb dan een beetje geexperimenteerd met AEB (3 opnames met standaard, onder en overbelichting) en merkte dat onderbelichten een redelijke oplossing gaf, maar de lucht was toch niet het blauw dat ik graag had bekomen.
    Ik heb dan een beetje aan de witbalans gesleuteld, ttz enkele stops (3) naar het blauw verplaatst. Dat gaf ook een redelijk resultaat, maar met natuurlijk een beetje teveel blauw in de rest van de foto's.
    Wat is in feite de beste oplossing voor dit probleem.

Re: lucht bij veel zon

In RAW fotograferen kan je al een eind op weg helpen. Zo kan je achteraf nog veel aanpassen.
    Als je zoals je zegt een beginneling bent (ben ikzelf trouwens ook nog) kan je best je witbalans nog even op automatisch laten staan. In Lightroom of dergelijke kan je dit nadien altijd aanpassen, alsook je onder- of overbelichting, en nog een hele hoop andere dingen. Doe als ik, en probeer eerst je toestel grondig te kennen. Als ik dit doe dan gebeurt er dit met m'n foto.
    Ik spreek uit ondervinding. In het begin zat ik ook alle instellingen te veranderen. Resultaat:uiteindelijk een knappe foto, maar dan wil je ergens anders terug een foto nemen en wat blijkt. De instellingen die je zo moeizaam had ingesteld zijn niet bruikbaar meer voor de volgende foto. Vloeken, schelden, ... (geloof me, ik weet er alles van).
    Mijn raad (die ik trouwens zelf van een ander op dit forum kreeg). Zet je toestel op de A-stand en je witbalans op automatisch en concentreer je dan op het maken van foto's. Eerst leren stappen voor je probeert te lopen. Het zl je fotoplezier alleen maar vergroten.

grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Hallo Raf,

akkoord dat je eerst moet leren stappen, maar als de foto's waarover ik spreek in de automatische stand, en op de landschapstand, telkens dat probleem in de lucht geven, dan zou ik toch graag weten hoe het komt en wat er kan aan gedaan worden.
      Is het door de lage zonnestand en het daarbij horende licht, of ligt het aan het toestel, of aan mij ?

Voorlopig fotografeer ik nog niet in raw omdat ik geen echt goede rawconvertor heb, Photoshop elements 6 herkent het rawformaat van mijn canon niet, en de rawconvertor van canon vind ik toch niet echt goed.
      Ik ben wel van plan Aperture aan te schaffen maar heb juist de kost van een toestel en enkele lenzen gehad, dus ga ik even sparen voor de soft, en ondertussen gewoon in jpeg fotograferen.

Freddy

Comment

mss kan dit je helpen om toch in raw te werken: http://www.adobe.com/products/dng/

Ben zelf ook nog maar een beginner maar wat ik doe is het volgende:

witbalans aanpassen, daglicht, bewolkt, ... te zien welke weers situatie. Eventueel indien het dan nog niet goed is een stapje over of onder belichten. Men ISO stel ik ook in naar gelang het weer, bij mooi klaar weer ISO100, indien het iets bewolkt is ga ik naar ISO200. Voor mooie blauwe luchten kan je eventueel ook zien voor een polarisatiefilter.

Hopelijk helpt het een beetje.
        Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Laat je niet van de wijs brengen .. het natuurlijke licht is op dit tijdstip van het jaar het vervelendste wat je kan vinden .. heldere zon met lage zonnestand en dus met als gevolg heeeel lange intense schaduwpartijen .. het dynamische bereik van je camerasensor en het lichtmeetgedeelte worden extreem op de proef gesteld ... Evaluatieve/Matrix lichtmeting is theoretisch de beste benadering maar op zich zeker ook niet zaligmakend .. als je voldoende ervaring hebt "zone" meting uitproberen, maar ga er maar beter van uit dat je het in 1 enkel shot nooit goed krijgt als nu de zon schijnt
          FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Laat je niet van de wijs brengen .. het natuurlijke licht is op dit tijdstip van het jaar het vervelendste wat je kan vinden .. heldere zon met lage zonnestand en dus met als gevolg heeeel lange intense schaduwpartijen .. het dynamische bereik van je camerasensor en het lichtmeetgedeelte worden extreem op de proef gesteld ... Evaluatieve/Matrix lichtmeting is theoretisch de beste benadering maar op zich zeker ook niet zaligmakend .. als je voldoende ervaring hebt "zone" meting uitproberen, maar ga er maar beter van uit dat je het in 1 enkel shot nooit goed krijgt als nu de zon schijnt
            FWIW
            Moet toch wel lukken als de TS zich met de rug (geheel of gedeeltelijk) naar de zon draait. Dan heeft hij voor zich een zonovergoten landschap, met dezer dagen helderblauwe lucht, zo'n scene moet normaal gezien binnen het dynamische bereik van de sensor vallen. En in raw valt er eventueel wat meer te redden, indien nodig.
            Indien hij tegen de zon in wil shooten, zal het inderdaad in meerdere belichtingen moeten.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Wat wordt juist bedoeld met zonemeting.

Is dit hetzelfde als het licht meten op bijvoorbeeld de lucht, die lichtmeting vastleggen (AE-lock) en dan herkadreren, scherpstellen en afdrukken ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Moet toch wel lukken als de TS zich met de rug (geheel of gedeeltelijk) naar de zon draait. Dan heeft hij voor zich een zonovergoten landschap, met dezer dagen helderblauwe lucht, zo'n scene moet normaal gezien binnen het dynamische bereik van de sensor vallen. En in raw valt er eventueel wat meer te redden, indien nodig.
                Indien hij tegen de zon in wil shooten, zal het inderdaad in meerdere belichtingen moeten.
                Ik heb anders de laatste weken al heeel veel gevloekt hoor.

Het licht met zijn lange en zeer harde schaduwen krijgt je camera nog redelijk goed verwerkt maar het stoort ontzettend in de foto.( donkere, zwarte partijen)

Ene zijde van je onderwerp is goed belicht en de andere zijde valt volledig in de schaduw.

Of de zon, met zijn gouden weerkaatsing, die schijnt op onderwerpen in de achtergrond.

De eerste uren s'morgens en de laatste uren s'avonds zijn nog redelijk om te fotograferen, maar de middagzon .......

Of je moet zorgen dat je geen obstakels achter je onderwerp hebt zoals bomen, struiken, muren etc...zodat er zich geen schaduwen aftekenen.

Maar het blijft zowiezo een lastige periode met het harde licht.
                Groetjes
                ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Nope .. als hij een zonovergoten landschap heeft dan lukt het misschien nog net maar van 't ogenblik dat hij ook maar (slag)schaduw heeft is het "foutu" .. vergeet niet dat op dit tijdstip van het jaar, en op onze breedtegraad, de zon op haar hoogste punt nauwelijks 15° (zelfs iets minder op de evening) boven de horizon uitkomt, dat is ei zo na net geen "horizontale" belichting, ik wil de sensor nog zien dit dat DB in een klap kan vangen
                  FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fredbug Bekijk bericht
                    Hallo,
                    ik ben echt nog een beginneling in de fotografie en zit met een (om te beginnen) vraagje.
                    Deze morgen ging ik in de polders fotograferen maar ik merkte direkt dat er iets mis was met de lucht (op de foto's).
                    Het fototoestel toonde zwarte vlekken die knipperden. Dit gebeurde zowel op de automatische stand als in de P-stand.
                    Ik heb dan een beetje geexperimenteerd met AEB (3 opnames met standaard, onder en overbelichting) en merkte dat onderbelichten een redelijke oplossing gaf, maar de lucht was toch niet het blauw dat ik graag had bekomen.
                    Ik heb dan een beetje aan de witbalans gesleuteld, ttz enkele stops (3) naar het blauw verplaatst. Dat gaf ook een redelijk resultaat, maar met natuurlijk een beetje teveel blauw in de rest van de foto's.
                    Wat is in feite de beste oplossing voor dit probleem.
                    Misschien kun je voor enigszins vlakke landschappen DEZE of vergelijkbare filters toepassen.

Comment

Deze morgen, rond 9 uur nog iets geprobeerd.
                      met de Canon powershot op auto-settings identiek hetzelfde beeld genomen als met de canon 450d, eveneens volledig auto.
                      Om de situatie van gisteren ongeveer na te bootsen heb ik een groot gedeelte van de luct meegenomen maar scherp gesteld op een gebouw. De zon zat volledig in mijn rug, in feite was ze zelfs niet te zien want ik stond met mijn rug tegen een gebouw.

Resultaat, met de powershot amper problemen, het histogram gaf links een hoge piek, die echter niet tot aan de rand vann het histogram kwam.
                      Met de eos met sigma 18-200 mm kreeg ik weer de zwarte, knipperende vlek in de preview en bevond de piek zich tegen de linkerkant van het histogram.

Ik hoop dat er niks mis is met de splinternieuwe eos of met de sigma lens.

Heeft iemand hier een uitleg voor.

Mits AE op -1 en dus onderbelicht had ik ongeveer hetzelfde resultaat op de eos.

Comment

Je hebt toch niet met je standaard "Picture Styles" zitten fiedelen he ? vooral met de contrast instellingen (+3? +4? mijne staat standaard op -2) ?

Comment

Nee, dat is een instelling waar ik nog niet aan geraakt heb.
                          Ik heb wel de normale picture style als de landschap style geprobeerd maar dat gaf niet zoveel verschil.
                          Ondertussen heb ik wat andere foto's genomen;
                          met flash - goed van kleur, scherp, geen problemen
                          zonder flash, onderwerpen met geen of zo weinig mogelijk lucht - ook goed van kleur en scherpte, geen problemen dus.

Ik begin er stillekes aan van uit te gaan dat die lucht gewoon niet wil gefotografeerd worden

Comment

Working...
                          X