Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groentje in de fotografie..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groentje in de fotografie..

Hallo
    ben net nieuw in op het forum en nog nieuwer in het fotografie wereldje
    en ik hoop dat ik in het juiste forumgedeelte post!

Ben in het bezit van een Canon450d met 2 lenzen.
    EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS
    EF-s 55-250 F/4 - 5.6 IS

Ik heb mezelf al een boek aangeschaft om wat meer kennis op te doen
    nl Canon EOS 450D Digitale fotografie
    van Easy computing

deze dus.
    Staat wel wat in maar nu ni om te zeggen: wauw
    ik vind ook enorm veel boeken over digitale fotografie maar hier staat meer in beschreven hoe je foto's bewerkt dan hoe je ze moet trekken.

bestaan er boeken/websites die meer uitleg geven over hoe je een foto trekt?
    hier op het forum heb ik al geleerd dat je meer scherpdiepte kan krijgen door je diafragma aan te passen. dit zijn de dingen die ik wil weten en bijleren..

kan iemand me helpen?
    bedankt!
    Canon 450D/18-55 IS/55-250 IS/50 1.8 II/17-55 2.8IS USM

Re: Groentje in de fotografie..

Fotografie is in feite een onderdeel van de physica, meer bepaald van de optica.
    Om de basisregels te vatten is het aan te raden meer in die richting te zoeken en termen te bestuderen als
    - universele lenzenformule
    - focus of brandpunt
    - convergentie en divergentie
    - hyperfocaal
    - dieptescherpte
    - vergrotigs- c.q. verkleiningswaarde
    - lensopening
    - lichteenheid
    - enz
    Vroeger bestond er een zeer goedkope maar zeer goed verzorgde pocketreeks die de fotografie op deze wijze benaderde. Ben titel(s) vergeten maar herinner me nog de naam van de auteur Peter Charpentier. Ga eens in die richting kijken maar een goede raad: laat je niet verleiden door dure boeken in prachtig verzorgd kaft, maar zoek eerder pocketuitgaven in eenvoudige presentatie maar met een gedegen inhoud.
    Mss ook eens gaan neuzen in cursussen die aan fotoscholen gebruikt worden (Standaard bibliotheek).
    Naast cursus over optica kan ik je ook cursus over "licht" aanraden.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

boeken van Scott Kelby (2 delen) zijn echt geweldig.

Dit is echt een boek in de trant van:
      hier heb je een foto, en dit zijn de instellingen die je gebruikt om hem te bekomen.
      Verder staat er een degelijke (en vooral verstaanbare) uitleg in over hoe alles werkt.
      Scott zelf werkt met Canon en Nikon. Ik met Sony. Toch waren deze boeken ook voor mij geen enkel probleem.

Deze 2 boeken (20 euro per stuk bij COSMOX) zijn in mijn ogen echt aanraders en zeer zeker hun geld waard. Ik heb deze boeken altijd in de wagen liggen als ik 'op jacht' ben.
      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
        boeken van Scott Kelby (2 delen) zijn echt geweldig.

Dit is echt een boek in de trant van:
        hier heb je een foto, en dit zijn de instellingen die je gebruikt om hem te bekomen.
        Verder staat er een degelijke (en vooral verstaanbare) uitleg in over hoe alles werkt.
        Scott zelf werkt met Canon en Nikon. Ik met Sony. Toch waren deze boeken ook voor mij geen enkel probleem.

Deze 2 boeken (20 euro per stuk bij COSMOX) zijn in mijn ogen echt aanraders en zeer zeker hun geld waard. Ik heb deze boeken altijd in de wagen liggen als ik 'op jacht' ben.
        dan zal ik die eens bestellen!

thx
        Canon 450D/18-55 IS/55-250 IS/50 1.8 II/17-55 2.8IS USM

Comment

geloof me, ge gaat er veel plezier aan beleven.
          Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
            geloof me, ge gaat er veel plezier aan beleven.
            Is idd goed voor navolging maar dan begrijp je nog altijd niet hoe fotografie werkt. En als je dat wil weten koop dan simpele boekjes over optica en over lichtheorie, zoals cursussen voor de middelbare of voor hoger technische school indien mogelijk.
            In het eerste geval ben je gewoon een immitator en in het andere geval kan je zelf creatief aan de slag en voor jezelf ondervinden waarom iets mislukt en waarom iets prima resultaten oplevert.
            Fotografie is in eerste instantie een wetenschap, zelfs als je het als kunstvorm wil gebruiken.

Henri
            lidnummer: BD0435BE

Comment

Indien je naar amazon.co.uk gaat kan je beide boeken bestellen voor Ł6.99
              Nu de pond zo laag staat ( 1pond is bijna 1euro) zéker een koopje
              Alles samen mét levering voor de 2 boeken. 21 pond of 22 euro
              Dat is de prijs van hier voor 1 boek !!!
              Last edited by Morre; 30 december 2008, 09:21.
              Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yves82 Bekijk bericht
                Hallo
                ben net nieuw in op het forum en nog nieuwer in het fotografie wereldje
                en ik hoop dat ik in het juiste forumgedeelte post!

Ben in het bezit van een Canon450d met 2 lenzen.
                EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS
                EF-s 55-250 F/4 - 5.6 IS

Ik heb mezelf al een boek aangeschaft om wat meer kennis op te doen
                nl Canon EOS 450D Digitale fotografie
                van Easy computing

deze dus.
                Staat wel wat in maar nu ni om te zeggen: wauw
                ik vind ook enorm veel boeken over digitale fotografie maar hier staat meer in beschreven hoe je foto's bewerkt dan hoe je ze moet trekken.

bestaan er boeken/websites die meer uitleg geven over hoe je een foto trekt?
                hier op het forum heb ik al geleerd dat je meer scherpdiepte kan krijgen door je diafragma aan te passen. dit zijn de dingen die ik wil weten en bijleren..

kan iemand me helpen?
                bedankt!

Ge hebt al twee goei lenskes dus ik zou zeggen shoot the thing..
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                X