Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel witbalans instellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manueel witbalans instellen

Hallo,

Ik vroeg mij een tijdje geleden af wanneer je in een dslr (of ander fototoestel) een witbalans preset gebruikt (bv 'bewolkt', of 'gloeilampen'), zou de camera dan in de achtergrond een vast aantal °Kelvin instellen?

Of zou dit de camera 'helpen' in het automatisch vinden van de juiste witbalans waarde.

Want ik kan mij voorstellen dat zelfs in de categorie 'bewolkt', of 'gloeilamp' er nog verschillen zijn. Mijn gloeilamp is misschien niet de uwe .

heeft hier iemand ervaring mee?

alvast bedankt voor de reactes !

Re: Manueel witbalans instellen

Zodra de Auto witbalans wordt verlaten en er een preset WB wordt geactiveerd dan zal de camera op een vaste Kelvin waarde worden ingesteld.
    Voor hen die bepaalde lichtsituaties kunnen herkennen is er dan nog de mogelijkheid om door middel van WB fine tuning een en ander nog nauwkeuriger in te stellen.
    Een custom witbalans dummy opname maken middels een wit/grijskaart werkt in de praktijk ongeveer even snel en is erg nauwkeurig.

Comment

idd.

je neemt gewoon een wit blad, trekt daar een foto van met AWB. Dan afhankelijk van je toestel kan je instellen dat de WB wordt aangepast adhv die foto. Bij Canon moet je het toestel dan op Custom WB zetten.. et voila!

De voorgedefieneerde WB-standen zijn een vaste (standaard) Kelvin waarde.
      Canon 5D II + 430EX II | EF 24-105 f/4 L IS USM - EF 70-200 f/4 L IS USM - Sigma 50 f/1.4 EX DG HSM
      flickr

Comment

Fotografeer in RAW, dan kan je nadien nog alle kanten op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Fotografeer in RAW, dan kan je nadien nog alle kanten op.
          Ben ik in principe mee akkoord, en ik trek altijd in raw, maar.....
          Ik heb ook al genoeg situaties meegemaakt dat de WB verkeerd was (op auto) en dat ik nadien de grootste moeite had (toch rap 5 minuten) om het kleur in een reeks fotos gelijk te houden.
          Zelfs in raw trekkende doe ik tegenwoordig altijd manueel een WB-meting op lokatie en zo heb ik het minste last in de nabewerking van een reeks.

Comment

Verplaatst van het forum camera's naar Tips & Trucs
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Het probleem is dat mijn lens zich niet kan scherpzetten op een wit blad en geen punt vindt om op scherp te zetten of moet alles manueel gebeuren?

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beca Bekijk bericht
                Het probleem is dat mijn lens zich niet kan scherpzetten op een wit blad en geen punt vindt om op scherp te zetten of moet alles manueel gebeuren?

groetjes
                Manueel uiteraard.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

stel dan scherp op de rand (contrast) en herkadreer daarna, voor de WB maakt het overigens niet uit of het al dan niet scherp is .. maar een gewoon wit blad papier is geen zuiver wit, en is vaak nog aanleiding voor kleurzwemen, beter een whibal kaart of grijskaart gebruiken die dient voor witbalans te meten

Comment

groetjes
                    hoeft niet scherp te zijn, integendeel onscherp is beter
                    in volle zonlicht is gebruik van een grijskaart aanbevolen

Comment

groetjes
                      trek een dunne potloodstreep op uw blad .. dan werkt AF het wel

Comment

Hallo,

Wat is de functie vab de custom WB en het vordeel van deze functie.
                        Groeten Wim

Comment

in de meeste omstandigheden heeft een custom WB het grote voordeel dat je zeer nauwkeurig de WB kunt bepalen.
                          Grijs en wit (en ook zwart) zijn de enige kleuren waarvan je weet dat alle componenten gelijk moeten zijn, op basis daarvan kan het toestel de juiste kleurtemperatuur bepalen.
                          Je kan het gemeten resultaat opslaan als customer WB en herbruiken in zelfde lichtsituaties. Zie handleiding van je toestel, methode verschilt nogal van toestel tot toestel.

AWB werkt anders weet niet precies hoe, waarschijnlijk door een mix van alle kleuren, maar het resultaat kan nogal variëren afhankelijk van de situatie, en is meestal onnauwkeurig in kunstlicht.

In RAW kun je je WB tenvolle corrigeren, maar dat is ook weer heel subjectief, zekers bij kunstlicht. Als je 5 personen de WB van een foto laat corrigeren gaat je bij wijze van spreken zes verschillende resultaten krijgen. Als je het zelf 5 keren doet telkens met een paar dagen verschil, ga je ook waarschijnlijk 5 maal een verschillend resultaat hebben. Een testopname met grijskaart is ook hier een goede oplossing.

Nu als je bvb een zonsondergang wilt fotograferen en de sfeer exact wilt weergeven is dit ook niet de beste methode, het toestel gaat dat wit (of grijs blad) als referentie voor wit gebruiken, terwijl het in werkelijkheid niet echt wit is, maar roosachtig of zoiets. Je wilt in dit geval niet dat het blad op de foto als wit wordt weergegeven maar wel een beetje roosig omwille van de sfeer.

Het vraag allemaal een beetje ervaring, echt moeilijk is het niet
                          Last edited by puerte; 26 november 2009, 10:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deeznvandiksmude Bekijk bericht
                            Hallo,

Wat is de functie vab de custom WB en het vordeel van deze functie.
                            Groeten Wim
                            Custom wil zeggen zelf gedefinieerd. Kiez je een van de vaste instellingen (tungsten, cloudy,....) dan geeft de camera hier een vaste waarde aan. Met custom definieer je de kleurtemperatuur zelf. Zelf zie ik daar geen voordeel van.

De meest gebruikelijke werkwijze is het gebruik van een wit blad bij de eerste foto. In Lightroom stel je bij de eerste foto de witbalans in met behulp van het pipetje. Gewoon met dit tooltje klikken op het witte blad. De WB-waarde zal veranderen naar de juiste waarde. Copieer deze waarde naar de rest van de foto's en je hebt een hele reeks manueel gecorigeerd. Wel in RAW werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Nu als je bvb een zonsondergang wilt fotograferen en de sfeer exact wilt weergeven is dit ook niet de beste methode, het toestel gaat dat wit (of grijs blad) als referentie voor wit gebruiken, terwijl het in werkelijkheid niet echt wit is, maar roosachtig of zoiets. Je wilt in dit geval niet dat het blad op de foto als wit wordt weergegeven maar wel een beetje roosig omwille van de sfeer.
                              Hoe doe je dit dan correct ?

Comment

Working...
                              X