Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flitser (Nikon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Externe flitser (Nikon)

Ben in het bezit van een Nikon d70s + Nikon 18-200mm VR lens.
    Ik ben op zoek naar een externe flitser.

Mijn oog viel op de Nikon SB-600. Onlangs deed ik een trouwreportage met een (geleende) SB-800 en die was schitterend.
    Gezien het prijsverschil gaat mijn voorkeur uit naar de eerstvernoemde.

Langs deze weg graag tips en evt alternatieven voor die SB-600 ...
    Alvast bedankt

Mvg, diNnE
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

Re: Externe flitser (Nikon)

De SB600 kan bijna alles(voor normaal gebruik) wat een SB800 ook kan, maar het opvallendste verschil is dat die niet voor commander kan dienen, maar dat kan je camera en als je maar één flits hebt is het ook geen probleem. Het richtgetal is iets lager, maar ik heb nooit vlouit geflitst.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

SB600 versus SB800:
      • geen commander stand
      • geen SU4
      • één stop minder licht
      • minder handige bediening

eventueel alternatief: sigma 500 SG Super, die is ook iTTL, maar veel ga je niet uitsparen, en mechanisch is die toch heel wat minder

Comment

Ik heb een Nikon SB-600 en ben daar héél tevreden van. Ik had daarvoor een SB-400 die ook erg goed was, maar niet bruikbaar off camera met het draadloze Nikon CLS. Dat laatste is voor mij een voordeel. Het enige wat ik mis op de SB-600 is het witte bounce plaatje dat je wel hebt op de SB-800 en 900 modellen.

Ik wil een 2e flitser kopen en twijfel nog een beetje tussen de 600 en de 900. Het zal wsschl de 600 worden omdat ik een D300 heb die al als commander kan fungeren en er toch een serieus prijsverschil is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
          Het enige wat ik mis op de SB-600 is het witte bounce plaatje dat je wel hebt op de SB-800 en 900 modellen.
          een bierviltje en een elastiekje kan je helpen om ook met een SB600 een bounceplaatje te hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
            een bierviltje en een elastiekje kan je helpen om ook met een SB600 een bounceplaatje te hebben
            business kaartje en elastiekjebehoren inderdaad tot de standaarduitrusting Al is dat meer gesukkel dan wanneer die ingebouwd zou zijn. Ik zou dat plaatje ook meer gebruiken dan de wide angle diffusor die ik er wel in zit... Al is het natuurlijk veel moeilijker om dat effect met huis-tuin en keukengerei na te bootsen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht

Een naamkaartje lijkt me beter dan een bierviltje. Tenminste als het écht WIT is. Een bierviltje is nogal "bruin", niet ?
              ---------------
              Bovendien heeft men sinds een tijdje de vervelende gewoonte om de viltjes aan beide kanten te bedrukken. Halve contracten heb ik vroeger op bierviltjes opgesteld, maar dat is verleden tijd, lol ! Je moet nu je papier zélf meebrengen. Ja, de horeca boert achteruit...

Comment

Ik heb een blaadje fotopapier uitgeknipt zoadat het net in de flits kan geschoven worden ( waar het bounce plaatje zit). Makkelijk aan te brengen en te verwijderen, je kan het zelfs makkelijk een beetje plooien zodat het onder een hoek staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ObiWan Bekijk bericht
                  Ik heb een blaadje fotopapier uitgeknipt zoadat het net in de flits kan geschoven worden ( waar het bounce plaatje zit). Makkelijk aan te brengen en te verwijderen, je kan het zelfs makkelijk een beetje plooien zodat het onder een hoek staat.
                  Zeker dat je zo geen brandgevaar hebt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                    Zeker dat je zo geen brandgevaar hebt?
                    Brandgevaar? Ik heb nog nooit zelfs maar het begin van warmte gevoeld als ik dat papier eruit haal,trouwens de wide angle diffusor zit er ook nog , die smelt toch ook niet?( papiertje zit tussen wide angle en de buitenmantel, moest iemand het willen maak ik er wel een foto van en plaats het hier)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ObiWan Bekijk bericht
                      Brandgevaar? Ik heb nog nooit zelfs maar het begin van warmte gevoeld als ik dat papier eruit haal,trouwens de wide angle diffusor zit er ook nog , die smelt toch ook niet?( papiertje zit tussen wide angle en de buitenmantel, moest iemand het willen maak ik er wel een foto van en plaats het hier)
                      Neen, ik geloof je hoor... Bedankt voor de tip, dat ga ik ook eens proberen dan!

Grtn

Comment

Working...
                      X