Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd : Kinderen fotograferen op schoot Sinterklaas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips gevraagd : Kinderen fotograferen op schoot Sinterklaas

Binnenkort is het is weer zover: De Sint maakt zijn intrede in heel het land.

Ikzelf ben gevraagd om foto's te nemen in een zaaltje waar kinderen één voor één op de schoot mogen van de sint. (Leeftijden 0 tot 12)

Het materiaal waar ik "het moet mee doen" :
    Canon 50D + Sigma 18-200 F3.6-6.3 of canon 18-55 3.5 -5.6
    EX420 flits

Gelukkig hoeven de foto's op 10*15 geleverd te worden en speelt de kwaliteit van de lens een mindere rol (denk ik).

Mijn vraag is of er mensen zijn met ervaring op dit vlak, die me nog een aantal praktische tips kunnen geven?
    Mag ik bijvoorbeeld de kinderen centreren op de foto of toch liever rekening houden met 1/3e ?
    Wat is het beste standpunt? (ooghoogte van het kind ? hoger, lager?)

Avlast bedankt voor de tips.

Andy
    Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

Re: Tips gevraagd : Kinderen fotograferen op schoot Sinterklaas

De foto's zijn voor de ouders, die zijn geïntereseerd in het kind niet in die oude man....

Ik zou de foto,s van ooghoogte(kind) of iets lager of hoger, kijkt naar cadeaux of naar sint, maar het gaat om die verraste, bange of wat voor blik van het kind maar wel duidelijk maken dat het bij sinterklaas is, maar als de sint uit zijn rol valt...

Foto's: camera op M, iso zo hoog mogelijk als wenselijk is, sluiterijd op 1/30...60 en dan iets onderbelichten, nu de flits inregelen(meestal -EV op de flits) tot je een mooi belichtte foto krijgt.

De foto's uit één of twee posities maken, dan heb je altijd het zelfde licht, je krijgt dan wel allemaal ongeveer dezelfde foto's, maar de ouders krijgen er maar één. Even duidelijk afspreken met de sint dat je de kinderen in één richting op de knie wil, want anders loop je maar rondjes. Uurtje eerder komen of gewoon thuis oefenen met iemand en een slachtoffer in dezelfde posities om composities te maken en jouw posities vast te stellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik zou een parapluutje neer zetten, met een draadloze trigger aan je 430. 100% dat dat mooi wordt ( koop een statief, ebay trigger, een swivel/flitshouder en een paraplu - Totaal misschien 80 euro ). Wil je dit niet, dan houd de richtlijnen van de bovenstaande post aan.
      40D + Grip | 17-85 IS | 50mm 1.8 | 580EX ii + Bosch flitser uit 1971| Strobist triggers en diffusors | Big bag to put it in

Comment

Hoe gaat de Sint dat kind op zijn schoot houden ? Is hij RECHTS- of LINKShandig ? Ge staat wel best "aan de goeie kant" denk ik !

Comment

Zorg in ieder geval ruim van te voren dat je belichting goed staat en overleg niet enkel met de Sint maar óók met de pieten. Want die willen in hun enthousiasme nog wel eens vlak voor het kind gaan staan .
          Kom hoe dan ook een uur van te voren en zorg dat je je belichting al ingesteld hebt voor dat de sint komt. Let erop dat je belichting zo ingesteld staat dat het kind goed uitgelicht wordt. Denk er dus om dat je te maken hebt met blanke kindjes en donkere kindjes. Voor beiden een andere belichting nodig. Als je manueel werkt zul je dus snel moeten kunnen wisselen.
          Wij gaan dit jaar voor de 2e keer het sinterklaasfeest op mijn werk vast leggen. 1 werkt met een externe flitser, 1 werkt zonder flitser, deze lopen beiden tussen de mensen, en 1 werkt met 2 studioflitsers voor de foto's als Sint op zijn stoel zit.

Gr. X.

Comment

Dit is altijd een uitdaging, en ik vrees dat je enorm snel zal moeten werken ... er zullen immers héél veel kindjes langskomen voor de Sint.

Eigenlijk zou ik je 50D gewoon in 'portret' zetten (ik weet het, een automatische stand ... hoe haal ik het in mijn hoofd ?), je flitser in de eerste stand omhoog zetten en een wit kaartje achter steken (de 580EXII heeft dit ingebouwd, maar de 420EX weet ik niet, anders gewoon rekkertje of wat tape en een wit kaartje gebruiken werkt perfect)

Vermits je veel 'verschillende' kinderen (huidtint en kleding van licht tot donker) zal tegenkomen op deze shoot heb je gewoon geen tijd om met je instellingen te zitten spelen ... dus maak het jezelf niet zo moeilijk door in manueel te werken, de 50D trekt zich prima door de strijd in de portret mode hoor (je krijgt wel jpg en geen raw, maar zelfs dat is geen probleem vind ik voor 10x15 afdrukjes)

Statiefje met flits en plu zetten is natuurlijk een optie, en dan in manueel werken ... maar denk eraan dat je met kinderen te maken hebt, en waarschijnlijk een rij ongeduldige 'wachtenden' ... dus de kans dat je flits met plu en al hardhandig de grond raakt is zeer groot ... kan er van meespreken

Je bent geen magazine shoot aan het doen hé, de ouders willen een herinnering aan het bezoek van hun kleintje bij de Sint, geen cover page shot ... zoek het allemaal niet te ver

Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga van alle tips zoveel mogelijk in mijn achterhoofd houden, en er 't beste proberen van te maken.

Enkel nog 1 vraag : Kind centraal in 't middel van de foto?

Andy
              Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

Comment

Als ik al die vragen hier lees, begrijp ik meer en meer waarom mijn vrouw elk jaar thuiskomt met duur betaalde en ondermaatse foto's waar mijn kinderen en de Sint opstaan...
                www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

[QUOTE=Andyvh1;2475409]Enkel nog 1 vraag : Kind centraal in 't middel van de foto?/QUOTE]Als je het kind er alleen op zet zou dat kunnen, maar als je ook de sint er (gedeeltelijk) op wil, ben je aan de kant waar de sint niet is toch een heel stuk kwijt, waar niks gebeurd.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als ik al die vragen hier lees, begrijp ik meer en meer waarom mijn vrouw elk jaar thuiskomt met duur betaalde en ondermaatse foto's waar mijn kinderen en de Sint opstaan...
                    Ik weet niet waar en waarom uw vrouw zich laat afzetten, mijn werk wordt immers niet betaald. Enkel de foto's dienen betaald te worden door een VZW aan ongeveer 10ct per stuk.

Ja hoor, er zijn nog amateurfotografen die blij zijn dat ze foto's mogen nemen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andyvh1 Bekijk bericht
                      Ik weet niet waar en waarom uw vrouw zich laat afzetten, mijn werk wordt immers niet betaald. Enkel de foto's dienen betaald te worden door een VZW aan ongeveer 10ct per stuk.

Ja hoor, er zijn nog amateurfotografen die blij zijn dat ze foto's mogen nemen....
                      Inderdaad !

Nog een paar kleine tips.
                      1) Iso zo hoog mogelijk : 800 of meer.(afhankelijk donkere zaal)
                      2) F-getal op 4 of 5.6.
                      3) sluitertijd 1/60 met je 18-55. (omgevingslicht)
                      4) Flitser 45 graden omhoog + omnibounce of kaartje
                      5) maak zeker 3 foto's van het kindje en de sint. (neem er de beste uit)
                      6) Mocht het niet lukken ? "gebruik auto of portretstand"

Succes
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                        Inderdaad !

Nog een paar kleine tips.
                        1) Iso zo hoog mogelijk : 800 of meer.(afhankelijk donkere zaal)
                        2) F-getal op 4 of 5.6.
                        3) sluitertijd 1/60 met je 18-55. (omgevingslicht)
                        4) Flitser 45 graden omhoog + omnibounce of kaartje
                        5) maak zeker 3 foto's van het kindje en de sint. (neem er de beste uit)
                        6) Mocht het niet lukken ? "gebruik auto of portretstand"
                        Alle tips zijn goed, maar over die laatste heb ik mijn twijfels. (Zou gewoon de AV stand
                        gebruiken, zien wat voor sluitertijd je nog behaalt en daarop mijn Iso aanpassen.) Dit
                        alles om de simpele reden dat je daarbij de foto's in RAW kunt trekken, en dat zou ik
                        zeker doen. Achteraf zou je daar wel eens flink je voordeel mee kunnen doen.

Comment

Ik denk dat je terplaatse eerst moet checken "hoe" het aanwezige licht is en "hoeveel"
                          licht er op de Sint+ kind gaat vallen vooraleer je begint te mixen met flitslicht. Met jouw
                          lenzen, die niet zo lichtgevoelig zijn, zal het een randgeval zijn maar een simpele
                          50mm f1.4 in combinatie met ISO800 zal je aanvaardbare sluitertijden geven. Probeer
                          hoe ver je geraakt met het beschikbare licht en trek dan conclusies. Als concertfotografie
                          lukt zonder flits, met toch wel soms snelle bewegingen, waarom zou dan een statisch portret
                          van Sint +kind niet lukken

Wat hier ook niet verteld wordt is het feit dat als je gaat mengen met flitslicht je wel eens
                          lelijke verkleuringen kan krijgen van zones die alleen opgelicht worden door de verlichting
                          in de zaal ... als je camera witbalans staat ingesteld op flits gaat alles wat bv nog
                          belicht wordt door hallogeen-lampen enorm oranje uitslaan op de foto. Dus in het geval
                          van gloeilampen of hallogenen moet je uw flits voorzien van een CTO-filter (oranje filter)
                          en uw camera witbalans op tungsten zetten. In het geval van TL-verlichting moet je dan
                          weer een groenachtig filter gebruiken.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Heb zopas nog de sint moeten fotograferen.
                            Het was in een nogal donkere zaal, maar ben wel vrij tevreden over de resultaten.
                            De zwarte pieten fotograferen was het moeilijkste, omdat deze gemakkelijk in de zwarte achtergrond verdwenen...

Hier een aantal voorbeelden:

f/5.6, ISO 500, 1/60, met flits op 1/2 of 1/1 (weet het niet meer juist)

f/5, ISO 500, 1/60, met flits op 1/2 of 1/1

f/5.3, ISO 500, 1/60, met flits op 1/2 pf 1/1

Dit zijn gewone snapshots, dus niet letten op enige scheefheid ofzo
                            Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Working...
                            X