Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruik polarisatiefilter

De belichting corrigeren omdat er een polarisatie filter opzit is overbodig...... mogelijk wil je om andere redenen over- of onderbelichten maar dat heeft dan niets met het polarisatiefilter te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      De belichting corrigeren omdat er een polarisatie filter opzit is overbodig...... mogelijk wil je om andere redenen over- of onderbelichten maar dat heeft dan niets met het polarisatiefilter te maken.
      ok de reden is hier al door anderen aangehaald, die beschrijving staat ook in de gebruiksaanwijzing , en al je de test doet is dat het beste bewijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
        Dus als je de belichting meet en de filter staat op het punt waar hij het meeste licht door laat, is dat dan de juiste belichting gelijk aan zonder filter , als je nu de filter verdraait word je beeld donkerder dus komt er minder licht door als je nu die belichting vast gezet heb,t zal dat de juiste belichting zijn,in de praktijk kreeg ik de belichting waar het meeste licht door late dus de uiteindelijke belichting , f10/1/100 als de filter verdraait werd toto het donkere gedeelte tevoorschijn kwam had ik f10 1/160 een verschil van 1/160 naar 1/100
        Ja en so what ? dat is hoe een pola filter werkt namelijk ... maar waarom zou je in godsnaam de belichting willen vastzetten op een random positie van het filter die niet het maximum effect is en vandaar uit je foto nemen ? (trouwens het punt waar het filter minst aktief is, is met het blote oog nauwelijks te vinden tenzij je het afleidt uit de positie van maximum effect) .. moderne belichtingsmeters door de lens bieden juist het voordeel dat je correct kan belichten met een filter er op, zonder dat je moet zitten fiedelen met EV waarden ... de enige reden die ik kan bedenken is dat je EV compensatie toepast voor totaal andere redenen dan de compensatie van het filter ... als de rest lijkt mij het leven onnodig gecompliceerd maken ..

Comment

ok de reden is hier al door anderen aangehaald, die beschrijving staat ook in de gebruiksaanwijzing , en al je de test doet is dat het beste bewijs
          Komaan zeg .. ik heb 100en fotos met pola genomen en dikwijls, zeker als het snel moet gaan, hou ik de sluiterknop half ingedrukt, draai aan het filter om de belichtingsdip te vinden, laat het filter staan, en dan laat ik de sluiter los en meet terug het licht en neem de foto .. altijd prijs jong EN met de correcte belichting ..

Comment

Die gebruiksaanwijzing is dan voor een camera met LOSSE belichtingsmeter!
            Bij DDL (Door De Lens) lichtmeting bereikt er doodeenvoudig minder licht de belichtingsmeter en is er dus al gecompenseerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Die gebruiksaanwijzing is dan voor een camera met LOSSE belichtingsmeter!
              Bij DDL (Door De Lens) lichtmeting bereikt er doodeenvoudig minder licht de belichtingsmeter en is er dus al gecompenseerd.
              wel ik belicht altijd 0.7 onder met pola en heb altijd de mooiste luchten , en dat komt op het zelfde neer als wat ik hier aanhaalde
              maar miss begrijpen we elkaar verkeerd, is soms moeilijk uit leggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jimnick Bekijk bericht
                Een nuttige tip voor het gebruik van een polafilter (als die tenminste kan draaien )

Licht meten met zwakste effect (0) van pola, belichting locken en dan pola draaien voor maximaal effect.

Een tip uit mijn al lang vergane dia-tijd...
                hier zegt jimnick juist het zelfde als ik , en dat is de juiste manier maar in de praktijk kan je gewoon onderbelichten met de pola in de maximale postitie

Comment

hier zegt jimnick juist het zelfde als ik , en dat is de juiste manier maar in de praktijk kan je gewoon onderbelichten met de pola in de maximale postitie
                  ik zou nog steeds niet weten waarom dat dit zogezegd "de juiste" manier is noch waarom je met een pola filter bewust zou moeten onderbelichten ... het snijdt fototechnisch gezien totaal geen hout .. ik denk dat de raadgeving nog stamt uit de tijd toen de dieren nog spraken je maakt van het principe van TTL lichtmeting een regelrechte aanfluiting

Comment

Ik denk dat de praktijk alleen maar telt
                    foto 1
                    belichting genomen met filter op maxima

foto 2 genomen met 0.7 onderbelicht

oordeel zelf maar

Comment

Het is wel duidelijk dat je niet weet waar je mee bezig bent.
                      eerste foto f/9 1/160s ISO 200 en -0,33 compensatie
                      tweede foto f/9 1/100s ISO 200 en -0,33 compensatie
                      De foto's zijn gemaakt in Aperture Priority dus je hebt niet apart ingegrepen.

Comment

Ik denk dat de praktijk alleen maar telt
                        foto 1
                        belichting genomen met filter op maxima

foto 2 genomen met 0.7 onderbelicht

oordeel zelf maar
                        Ja idd oordeel zelf maar ...

pola filter op maximum, licht meten, afdrukken .. niks gefiedel met EV's .. 100x voor ne cent

Comment

Hoe verklaar je dan de donkere lucht bij mijn tweede foto, wat ik wel het mooist vind

Comment

Hoe verklaar je dan de donkere lucht bij mijn tweede foto, wat ik wel het mooist vind
                            Kijk naar de exif van je eigen fotos zoals iemand aangaf ! .. je onderbelicht al door het lichtte meten in de neutrale filterstand en daar doe je dan nog -1/3EV bovenop .. kan niet missen dat de lucht" donkerder" wordt ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Kijk naar de exif van je eigen fotos zoals iemand aangaf ! .. je onderbelicht al door het lichtte meten in de neutrale filterstand en daar doe je dan nog -1/3EV bovenop .. kan niet missen dat de lucht" donkerder" wordt ..
                              ja ok maar de rest blijkt toch prima belicht kijk naar stenen van dat huis en die boom

Comment

ja ok maar de rest blijkt toch prima belicht kijk naar stenen van dat huis en die boom
                                niet voor mij maar vergelijk zelf je fotos met elkaar en bekijk de exif data die iemand hier voor je gepubliceerd heeft en trek je conclusies uit wat je zelf schrijft als commentaar ... voor mij heb je zitten fiedelen met je pola filter zonder goed te weten hoe het stond .. als die exif klopt dan is foto 2 ong 2 "stops" meer belicht dan foto 1 en niet -0,7 ???? ...

Comment

Working...
                                X