Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik polarisatiefilter

Heb juist eentje gekocht en al ff geprobeerd.
    De reflecties van een raam verdwijnen bijna helemaal als je niet loodrecht op een raam trekt.
    Maar stel nu dat er heel veel zonlicht is,ik gebruik een zonnekap,dan kan je niet meer aan de ring om in te stellen.
    Moet ik dus eerst de polarisatiefilter regelen en nadien de zonnekap erop zetten?
    Je mag me gerust zeggen als ik helemaal verkeerd bezig ben.
    Ik wil nog steeds leren.

mvg
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

Re: Gebruik polarisatiefilter

tja dat hangt toch van je lens af.
    je hebt draaiende en niet draaiende lenzen en daarom ook verschillende polafilters.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik bedoel:
      Wanneer men zonnekap op het toestel zit,ik niet meer aan meen polarisatiefilter kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
        Ik bedoel:
        Wanneer men zonnekap op het toestel zit,ik niet meer aan meen polarisatiefilter kan.
        OK dat begrijp ik, maar sommige lenzen draaien niet dus hoef je toch niet aan je pola te draaien.
        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          OK dat begrijp ik, maar sommige lenzen draaien niet dus hoef je toch niet aan je pola te draaien.
          grt,bouk.

Als ik aan men pola draai zie ik toch een verschil,dus ga ik er vanuit dat ik er aan moet draaien om een verschil in te stellen.
          Zowel door een raam,als vb een blauwe luchtraai ik aan de pola dan zie ik een verschil van blauwe lucht.

Comment

Sommige polarizers hebben een gekartelde rand waardoor je met je langste vinger toch nog aan deze filter kunt draaien ook al staat de zonnekap erop.Je moet natuurlijk opletten dat je met je vinger enkel de rand vh filter raakt en niet het glazen oppervlak.(om vlekken te voorkomen)
            Bij langere tele's kan het zijn dat de kap zo diep is dat zelfs dat niet meer lukt.......dan kan je niet anders dan de kap verwijderen om de polafilter te draaien tot het gewenste effect en daarna de kap er terug op plaatsen.
            Ik heb eens gehoord op een site dat sommige fotografen een gaatje net groter dan hun vingertop aan de onderkant van hun zonnekap maken op de plek waar het polafilter aan de lens vast zit en via dit gaatje hun pola alsnog regelen......maar ik denk niet dat dit de ideale oplossing is. Je kunt zoals eerder wel gezegd is je filter niet op voorhand instellen en er niet meer aan draaien....het zal van situatie tot situatie afhangen hoe de richting vd zon of weerkaatsing van licht op een oppervlak t.o.v het polafilter is. Je kunt deze instelling dus maar pas maken op het ogenblik dat je de richting t.o.v de zon of de weerkaatsing vh licht weet.....door aan het filter te draaien kan je ook dan maar pas het effect op de kleuren of weerkaatsing zien.
            Op sommige polafilter zit een wit lijntje of een groefje in de buitenste draaibare ring.....als je dit merkteken in de richting vd zon draait zal het effect vd filter maximaal zijn. Loodrecht in de richting vd zon fotograferen of met je rug er naar toe fotograferen maakt dat de filter nauwelijks nog een polarizerend effect heeft. De beste(meest zichtbare effect)resultaten krijg je indien je je polafilter onder een hoek van 90° verdraaid tov de zon.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 6 september 2008, 16:59.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              grt,bouk.
              huh ? Pardon ? raar soort pola filter heb jij hoor !

Comment

proberen maar;ik heb 14dagen de tijd nu.
                Hopelijk trek ik mooie foto's in het prachtige Sierra Nevada.

Comment

Wat Bouk bedoelt is dat sommige lenzen geen draaien eerste lenselement hebben. Als je met zo'n lens focust, blijft de pola-filter zitten.
                  Als je met een andere lens focust, draait de pola filter mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Wat Bouk bedoelt is dat sommige lenzen geen draaien eerste lenselement hebben. Als je met zo'n lens focust, blijft de pola-filter zitten.
                    Het is niet omdat je lens niet verdraaid na het focussen dat deze filter automatisch in de juiste positie op je objectief zit.....je hebt 1 kans op 90 dat de filter van de eerste keer juist georienteerd op je lens zit. Die 90 staat voor elke graad tussen totaal geen effect en 100% effect. Zoals Bouk het hierboven uitlegt hoef je het filter niet te verdraaien indien je lensfront niet draaid na het scherpstellen.Het hangt allemaal af van de positie waarin je filter tov de zon ( of andere lichtbron) zit hoe effectief je filter zal zijn. Er is geen instelling op voorhand mogelijk ongeacht om welke lens het hier gaat.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 7 september 2008, 05:03.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Weet ik ook wel .. maar zoals Rupselkopke zegt .. dat is geen garantie dat je pola filter juist ingesteld is/blijft, integendeel .. het roterende frontelement maakt de zaak enkel nog ingewikkelder .. ttz je moet met zulke lens ZEKER en iedere keer, aan je pola filter kunnen .. ik veronderstel dat Bouk zich bijzonder onduidelijk uitgedrukt heeft in wat hij uiteindelijk bedoelt of bedoelde ...

Comment

en om nu een antwoord te geven op de vraag:
                        als je niet aan je filter kan draaien met de zonnekap erop, dan moet je die er inderdaad afhalen, dan je filter verdraaien, en dan de kap er weer op. Omslachtig misschien, maar een goeie foto maakt al die moeite weer goed.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Weet ik ook wel .. maar zoals Rupselkopke zegt .. dat is geen garantie dat je pola filter juist ingesteld is/blijft, integendeel .. het roterende frontelement maakt de zaak enkel nog ingewikkelder .. ttz je moet met zulke lens ZEKER en iedere keer, aan je pola filter kunnen .. ik veronderstel dat Bouk zich bijzonder onduidelijk uitgedrukt heeft in wat hij uiteindelijk bedoelt of bedoelde ...
                          tja...das mijn makke hè, men begrijpt mij vaak niet.
                          grt,bouk.

Comment

tja...das mijn makke hè, men begrijpt mij vaak niet.
                            Dat is nou precies het kenmerk van een GENIE
                            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                            http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Een nuttige tip voor het gebruik van een polafilter (als die tenminste kan draaien )

Licht meten met zwakste effect (0) van pola, belichting locken en dan pola draaien voor maximaal effect.

Een tip uit mijn al lang vergane dia-tijd...
                              EOS 1100D, Powershot S5 IS
                              FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

Comment

Working...
                              X