Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruik polarisatiefilter

Ik weet niet of bovenstaande tips kloppen. Het is toch zo dat:
    1. alle polarisatiefilters moeten (kunnen) draaien om effect te hebben?
    2. er tussen 'geen effect' en 'maximaal effect' een redelijk belichtingsverschil (tot 2 stops?) zit?
    Of zie ik dit verkeerd?

Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jimnick Bekijk bericht
      Een nuttige tip voor het gebruik van een polafilter (als die tenminste kan draaien )

Licht meten met zwakste effect (0) van pola, belichting locken en dan pola draaien voor maximaal effect.

Een tip uit mijn al lang vergane dia-tijd...
      Leuk ... maar er zitten een paar scherpe kantjes aan ...
      Je moet eenduidig de "nul" positie kunnen vaststellen voor de hoek waaronder je fotografeert wat niet evident is, als je dit toch wil doen is het veel eenvoudiger om het maximum effect te vinden want dat zie je veel gemakkelijker, en dan de pola 90° te verdraaien en secundo .. als je de pola op maximum effect draait met deze gelockte parameters heb je gegarandeerd ieder keer een onderbelichte foto ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht

Guy
        Idd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
          2. er tussen 'geen effect' en 'maximaal effect' een redelijk belichtingsverschil (tot 2 stops?) zit?
          Of zie ik dit verkeerd?

Guy
          Ik had hoogstens een halve stop verchil. Ik heb dat jaren gebruikt, maar dan wel voor landschappen, met Praktica's en een IS 3000 van Olympus, met diafilm, met goed belichte plaatjes als resultaat.

Grtzzz
          EOS 1100D, Powershot S5 IS
          FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

Comment

Ik denk idd dat het filter zelf, tot 2 stops licht kan kosten omdat het in "neutrale" stand eigenlijk ook kan fungeren als ND filter, het verdraaien naar max blokkering zal daar niet veel meer aan toevoegen/aftrekken .. denk ik

Comment

De filter kost idd twee stops ongeveer vergeleken met geen filter.

Maar meten met filter opgeschroefd en in de neutreal-effect postite, dan de meting locken en filter tot maximaal effect draaien kost 1/3 of 1/2 stop, wat toen voor dias uitstekend was. In digitale foto, krijg je dan veel densere hemels, dit trucje wordt meestal gebruikt voor landschappen.

MVG
              EOS 1100D, Powershot S5 IS
              FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jimnick Bekijk bericht
                De filter kost idd twee stops ongeveer vergeleken met geen filter.

Maar meten met filter opgeschroefd en in de neutreal-effect postite, dan de meting locken en filter tot maximaal effect draaien kost 1/3 of 1/2 stop, wat toen voor dias uitstekend was. In digitale foto, krijg je dan veel densere hemels, dit trucje wordt meestal gebruikt voor landschappen.

MVG
                ... alleen is het in de digitale wereld zo dat onderbelichting betekent dat je veel bitjes in de vuilnisbak gooit, en dat betekent dat je met vervelende want onnodige ruis geconfronteerd kan worden, en de details in je foto lijden er ook onder. Het gaat erom om het contrast tussen "hemel en aarde" kleiner te maken en een meer egale belichting te krijgen dacht ik toch. Dan houdt het steek om ergens op een neutraal vlak in je compositie te belichten met de filter in de gewenste stand, en dan desnoods, om je RAW informatie te maximaliseren, je belichting licht op te voeren, zonder evenwel je highlights te clippen. Dan krijg je pas echt een rijke hemel met, in het geval er wolken zijn, indrukwekkende diepte. Ik heb zo zelfs voorbeelden van foto's zonder filter. Da's moeilijker, omdat je dan toch met een groter verschil tussen licht en donker zit, maar 't is toch wel doenbaar. Mét filter zou mijn "aarde" ook wat lichter zijn. Maar ja... in Suriname kan je eeuwig zoeken naar fotomateriaal, en een polarisatiefilter had ik er niet jammer genoeg.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Leuk ... maar er zitten een paar scherpe kantjes aan ...
                  Je moet eenduidig de "nul" positie kunnen vaststellen voor de hoek waaronder je fotografeert wat niet evident is, als je dit toch wil doen is het veel eenvoudiger om het maximum effect te vinden want dat zie je veel gemakkelijker, en dan de pola 90° te verdraaien en secundo .. als je de pola op maximum effect draait met deze gelockte parameters heb je gegarandeerd ieder keer een onderbelichte foto ..
                  als ik met de pola werk belicht ik gewoon 1stop onder heb ik goed resultaat ik belicht gewoon op het grootste effect
                  Last edited by koen1950; 21 september 2008, 13:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                    als ik met de pola werk belicht ik gewoon 1stop + heb ik goed resultaat ik belicht gewoon op het grootste effect
                    Ik begrijp dit soort hokus-pokus met EV compensaties niet als men een filter opzet gebruikt ... voor wat dient die lichtmeting van die camera dan wel ? of heb ik het verkeerd voor en meten die digitale SLR's het licht niet meer door de lens (inclusief het filter!) ??

Comment

als ik met de pola werk belicht ik gewoon 1stop onder heb ik goed resultaat ik belicht gewoon op het grootste effect
                      Lijkt me een goed advies voor een sneeuwlandschap of een strandscene met helder zand en een lichtblauwe zee. Verder is het onzin.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Ik begrijp dit soort hokus-pokus met EV compensaties niet als men een filter opzet gebruikt ... voor wat dient die lichtmeting van die camera dan wel ? of heb ik het verkeerd voor en meten die digitale SLR's het licht niet meer door de lens (inclusief het filter!) ??
                        Dus als je de belichting meet en de filter staat op het punt waar hij het meeste licht door laat, is dat dan de juiste belichting gelijk aan zonder filter , als je nu de filter verdraait word je beeld donkerder dus komt er minder licht door als je nu die belichting vast gezet heb,t zal dat de juiste belichting zijn,in de praktijk kreeg ik de belichting waar het meeste licht door late dus de uiteindelijke belichting , f10/1/100 als de filter verdraait werd toto het donkere gedeelte tevoorschijn kwam had ik f10 1/160 een verschil van 1/160 naar 1/100
                        Last edited by koen1950; 21 september 2008, 14:58.

Comment

Dus als je de belichting meet en de filter staat op het punt waar hij het meeste licht door laat, is dat dan de juiste belichting gelijk aan zonder filter , als je nu de filter verdraait word je beeld donkerder dus komt er minder licht door als je nu die belichting vast gezet heb,t zal dat de juiste belichting zijn,in de praktijk kreeg ik de belichting waar het meeste licht door late dus de uiteindelijke belichting , f10/1/100 als de filter verdraait werd toto het donkere gedeelte tevoorschijn kwam had ik f10 1/160 een verschil van 1/160 naar 1/100
                          Gedwongen onder- of overbelichten doe je omdat de scene dat vereist, niet omdat er een polarisatie filter op zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Gedwongen onder- of overbelichten doe je omdat de scene dat vereist, niet omdat er een polarisatie filter op zit.
                            Dat doe je omdat de filter dat vereist

Comment

Die belichtingsmeter merkt dat er minder licht binnenkomt en zal dan of het diafragma groter of de sluitertijd langer maken en in geval je Auto ISO hebt ingesteld kan de ISO waarde worden verhoogd.
                              De werking van de belichtingsmeter wordt niet beïnvloed door het filter, alleen het resultaat van de lichtmeting wordt beïnvloed... en dat MOET ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                                Die belichtingsmeter merkt dat er minder licht binnenkomt en zal dan of het diafragma groter of de sluitertijd langer maken en in geval je Auto ISO hebt ingesteld kan de ISO waarde worden verhoogd.
                                De werking van de belichtingsmeter wordt niet beïnvloed door het filter, alleen het resultaat van de lichtmeting wordt beïnvloed... en dat MOET ook.
                                met filter op moet je minder licht geven dus onder belichten , je belicht met de lichtste stand van je filter en dan hou je je belichting vast en verdraai je filter naar de donkerste stand en neem de foto terwijl je de belichting vast houd he

Comment

Working...
                                X