Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte lucht...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Witte lucht...

Hallo!

Ik heb een vraagje, hoe voorkom ik dat ik witte lucht heb in mijn foto's en dat de objecten nog altijd goed belicht zijn. Bv hier:

Aperture Value f/4
    Focal Length 45 mm
    ISO 400
    Shutter Speed Value 1/100 sec

Het licht op deze foto kwam van de zon, van rechts. Ik denk dat er nog een wolkje voor zat, daarom dat e schaduwen niet sterk zijn, maar mijn lucht is helemaal wit. Hebben jullie misschien wat tips voor mij hoe ik voor blauwe lucht kan zorgen (zonder HDR dan)? Ik zie veel mesen zulke heldere kleuren hebben zelfs in de schaduwen en nog altijd met blauwe lucht... Met photoshop ja, maar ik wil die kunnen fotograferen. Alvast bedankt
    Last edited by ioulian; 17 augustus 2008, 17:27.

Re: Witte lucht...

Een invulflits kan wonderen doen in zo'n geval! Je meet het licht op je onderwerp en flits daarop in.

Deze reeks is ook met een flits gemaakt, weliswaar schuinvoor vanop statief. Zonder die flits en met een correcte belichting had de lucht ook helemaal wit geweest.

Mvg,
    Frederic
    Last edited by Frederic De Smet; 17 augustus 2008, 14:06. Reden: Link met voorbeeld toegevoegd.

Comment

ja idd, maar ik heb alleen maar ingebouwde flitser, en als ik die gebruik worden de kleuren sterk veranderd... is er mss nog een ander manier?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
        ja idd, maar ik heb alleen maar ingebouwde flitser, en als ik die gebruik worden de kleuren sterk veranderd... is er mss nog een ander manier?
        Met zo'n ingebouwde flitser ben je jammer genoeg altijd beperkt in de mogelijkheden. Enkel goed genoeg om eens in nood te gebruiken, maar lang niet goed. Eventueel een reflectiescherm kan ook wonderen doen, maar dat kan wel fel in de ogen zijn van je modellen en meestal heb je ook nog eens hulp nodig bij het richten.

Mvg,
        Frederic

Comment

Ik heb es gelezen over die filters, bv die pola filter, is dat een goed idee om dat te gebruiken (thx voor snelle reactie btw )

Comment

In dit geval wel denk ik, als je zegt dat de lucht grotendeels helder was, en de zon van rechts kwam. Een polarisatie filter heeft meest effect als de je "kijkt" in een richting die loodrecht op de zon staat.
            Maar het verbaast me wel dat je zegt dat de kleuren zo sterk veranderen als je een invul flits gebruik. Zelfs met een ingebouwde flits moet je hier de toestand toch al kunnen verbeteren. Je moet in diafragma voorkeuze trekken, licht meten op de lucht, en dan flits aanzetten. Eventueel de flitscorrectie nog wat omlaag draaien.
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
            Flickr album Homepage

Comment

heb je de exif nog van de opname, we kunnen wel van alles gaan verzinnen, maar een exif help hier toch wel bij.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                heb je de exif nog van de opname, we kunnen wel van alles gaan verzinnen, maar een exif help hier toch wel bij.
                grt,bouk.
                ok, hier ist ie:

Aperture Value f/4
                Focal Length 45 mm
                ISO 400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht
                  ok, hier ist ie:

Aperture Value f/4
                  Focal Length 45 mm
                  ISO 400
                  In dit geval zou je het wel kunnen oplossen met de interne flitser. Je snelste flitssynchronisatietijd, is vermoedelijk 1/200ste. Als je hier het licht meet zonder flash en je gaat je sluitertijd halveren, dus tot 1/200ste, dus 1 stop onderbelichten, ga je al aardig in de buurt komen van geen witte lucht. Als dat nog niet werkt, kan je het diafragma nog aanpassen van F4 naar F5,6, waardoor je nog een stop onderbelicht. De flash gaat de geportretteerde gaan oplichten, de achtergrond gaat ingekleurd zijn, maar in het geheel wel donkerder.

Comment

ok! bedankt voor de info, zal ik proberen

Comment

een polarfilter gebruiken wil ook wel eens helpen.
                      als foto in RAW is genomen heb je ook meer mogelijkheden om bij te werken.

Comment

Working...
                      X