Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW-Vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW-Vraagjes

Allen,

Heb eerst wat in het rond gelezen, maar toch nog enkele vraagjes.
    Misschien veel te laat maar ik ga stilaan eens gebruik maken van RAW.
    Een eerste vraag, trek ik best in RAW + JEPG of gewoon RAW alleen? Is de bewerking van RAW-bestanden eigenlijk ingewikkeld? (Reden waarom ik tot op heden enkel in JEPG trok. Het leek me zoiets voor beroepsfotografen te zijn)
    Zijn ze op elke computer op te laden en te lezen? (Heb zelf een laptop van Dell en Toshiba)?
    Zijn de RAW-bestanden bewerkbaar met PS CS2? Zo ja, enkele essentiële tips en trucs? Zo neen, welk programma best/makkelijkste?

Al vast bedankt om op deze -vragen te antwoorden

Groeten

Mono

Re: RAW-Vraagjes

De RAWconverter van PS CS2 ondersteunt de recente fototoestellen niet meer.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      is dat niet met plugin op te lossen?

wat in u geval misschien het beste is van eens een tijdje raw+jpeg te schieten. dan ben je zeker dat je een foto hebt(jpeg) en dan kan je eens uitzoeken wat je met raw kan aanvangen... je zal dat snel beu zijn van ze allebij te maken kwestie dat u kaartje zeer snel vol zal staan dus je leert wel snel RAW's verwerken
      Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Je kunt altijd de laatste versie van ACR (=Adobe Camera Raw) gratis downloaden van hun site, problem solved
        Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
          Je kunt altijd de laatste versie van ACR (=Adobe Camera Raw) gratis downloaden van hun site, problem solved
          not solved, de laatste ACR´s werken alleen in CS3.

Als je een nieuwe camera hebt, die niet ondersteund wordt door CS2, is dit een oplossing
          1 DNG converter downloaden bij Adobe
          2 RAWs converteren naar DNGs
          3 DNGs in de ACR omzetten naar PS en opslaan als "wat jezelf wilt".
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zijn ze op elke computer op te laden en te lezen? (Heb zelf een laptop van Dell en Toshiba)?
            Denk het wel. Als er PS CS2 op werkt, zal RAW conversie ook wel werken.
            Meer intern geheugen laat het wat vlotter verlopen maar is voor de meeste software zo.

Meestal raw+jpg. Jpg is vaak handig om een vlugge selectie te maken.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Hangt er toch vanaf welke camera je hebt. Ik heb bv een D60 en de raw bestanden gingen niet open in CS2, heb geen camera raw versie gevonden voor dit model.
              Met CS3 heb ik de nieuwe camera raw gedownload en werkt wel. Je kan natuurlijk ook de raw converter van je camera gebruiken, bv nikon pic voor Nikon camera en dan saven naar TIFF en openen in Photoshop.
              En je vraag over alleen raw of met JPEG: bij sommige cameras, waaronder ook de mijne kan je wel beide trekken maar is de JPEG kwaliteit slecht (basic), ik doe dit enkel om nadien snel te kunnen kijken op de pc welke goede en welke slechte foto's zijn. Alleen de goede foto's haal ik er dan uit om te verwerken.
              Ik vind ook zeker niet dat raw voor de gevorderde fotograaf is, integendeel zelfs. Met raw kan je gemakkelijker je foutjes rechttrekken, beetje licht toevoegen, wit balans aanpassen, ruis wegwerken enzo. Je kan dat ook een voor een stuk in Jpeg maar je verliest kwaliteit.
              Een boek dat ik heb gelezen is de Camera Raw with photoshop for dummies.
              Ik ben natuurlijk wel maar een leek, dus neem mijn woorden maar met een korreltje zout ;-)

Comment

Al vast bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf een D70s, dus niet een zeer recent toestel.
                Ik hoop dus dat de PS CS2 zal volstaan. Dat zullen we dan maar eens vlug uittesten.
                Wijzen de tools in PS voor het aanpassen van de witbalans, het wegwerken van de ruis, het toevoegen van licht, etc ... zichzelf een beetje uit? (Waarschijnlijk niet, niets is vanzelfsprekend in PS ...) Tips? (Ga in september een eerste cursus PS volgen).

Zoals ik het nu bekijk zal ik dus best even in RAW en JPEG trekken. Kwestie van een snelle selectie te kunnen maken. Heb inderdaad al gezien dat de ruimte die de JPEG inneemt op het kaartje bijzonder klein is, zodat de kwaliteit vermoedelijk idd niet veel soeps zal zijn.

M
                Last edited by Monolitos; 27 augustus 2008, 20:23.

Comment

voordeel RAW is in de eerste plaats dat je 12 tot 16 bit informatie gebruikt van je sensor. Hierdoor kan je op een D3 (14 bit) bv. tot 16.384 verschillende helderheidswaarden wegchrijven voor elke pixel van je sensor ipv de 256 waarden die een 8bit systeem je kan bieden waardoor kleurnuances mooier zullen zijn, minder risico op bv. banding etc. De meeste camera(s werken echter met 12 bit zodat je nog steeds 4096 verschillende helderheidswaarden kan wegschrijven in RAW tov 256 helderheidswaarden in JPG. Het JPG bestand zal bijgevolg veel helderheden niet kunnen onderscheiden en samen afronden tot dezelfde waarde.

bijkomend voordeel is dat de beeldprocessing niet meer incamera gebeurd door een processor die gebouwd is om klein te zijn en weinig stroom te gebruiken, maar dat je de beeldverwerking buiten de camera om doet op een krachtige computer met meer rekenkracht. Een gevolg hiervan is dat je nadat de foto genomen is nog kan kiezen welke witbalans je wilde, welke verzadiging je wilde, welke saturatie je wilde, welke kleurruimte je wilde zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te boeten.

Om met raw beelden te werken heb je een goede RAW-converter nodig die je RAW beelden omzet naar TIF of JPG wat je kan gebruiken voor publicatie of print. Goede rawconvertrs bieden je een totaaloplossing voor workflow, archivering en publicatie. Goede voorbeelden van dergelijke converters zijn: CaptureOne, Adobe Lightroom of Apperture. Deze programma's die alle mogelijkheden van RAW ondersteunen kosten wel geld (200-300 euro) Er bestaan goedkope programma's (ja zelf gratis) die het ook kunnen, maar de nadelen van die software laten je snel overtuigen om toch een paar honder euro op tafel te leggen ;o)

Als je zoals ik met Lightroom werkt, dan is de workflow in RAW of JPG bijna even snel. Gebruik je zoals ik lightroom 1.3, dan zijn recente camera's ook in Photoshop CS2 te openen: in lightroom kies je dan voor "open in Photoshop with lightroom adjustments" en hopla, Photoshop CS2 kan plots wel met je NEF's werken. Maar eerlijk gezegd .. met alles wat je in Lightroom (makkelijker en sneller) kan doen, wordt Photoshop enkel nog gebruikt voor "montages" (waar je met lagen werkt) en niet meer voor het afwerken van foto's.

Comment

Ondertussen heb ik al eens wat geprobeerd met het trekken in RAW en waar zijn we gestrand ...

- Ik krijg de RAW-bestanden niet gekopiëerd naar mijn computer.
                    Nu goed ik ben dan toch toe aan een nieuwe laptop, dus bij deze ... (iemand suggesties? ACER? http://www.laptopshop.be/product/529...mn-azerty.html of een sony vaio http://www.laptopshop.be/product/557...1m-azerty.html)
                    (Iemand ervaring met aankoop via laptopshop.be Andere suggesties?)
                    Maar dat betekent dus dat ik naast een nieuwe laptop ook nog vb Adobe lightroom moet aanschaffen?

Ik vraag me af of ik (volgende week de trouw van een vriend van me) in RAW moet fotograferen als ik mij hard- en softwarematig nog moet organiseren.
                    Bovendien vrees ik een beetje voor de moeilijkheden van de bewerking van de RAW-bestanden (de vrees voor het onbekende).
                    Ik gebruik PS nu enkel voor de kleuren wat aan te passen, op te frissen, etc ... maar werk niet met lagen en dergelijk. Volstaat lightroom voor dergelijke bewerkingen?

- Verder stelde ik vreemd genoeg vast dat als ik in JPEG en RAW trek dat ik enkel JPEG-bestanden vond. Geen RAW bestanden? Worden die in een andere map weggeschreven?

M__duizend vragen (met waarschijnlijk voor de hand liggende antwoorden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
                      Ik krijg de RAW-bestanden niet gekopiëerd naar mijn computer.
                      strange, als je je geheugenkaart in een cardreader steekt zou je in de windowsverkenner de NEF (Nikon) of CRW (Canon) moeten zien, en ze zo copiëren. Ik vermoed dat je de bestanden niet ziet in uw beelbewerkingspaket.

Maar dat betekent dus dat ik naast een nieuwe laptop ook nog vb Adobe lightroom moet aanschaffen?
                      dit is sterk aan te raden als je met RAW wilt werken

Volstaat lightroom voor dergelijke bewerkingen?
                      tuurlijk, ik gebruik de gewone Photoshop enkel nog voor montages, afwerken gebeurt enkel nog in LR

- Verder stelde ik vreemd genoeg vast dat als ik in JPEG en RAW trek dat ik enkel JPEG-bestanden vond. Geen RAW bestanden? Worden die in een andere map weggeschreven?
                      hangt af van je camera en instellingen, ik kan bv; kiezen om op een CF kaart de JPG weg te schrijven en gelijktijdig op een andere CF de NEF weg te schrijven

als je volgende week nen trouw moet shooten, en je zit nu nog in dit stadium .. kies dan RAW+JPG zodat de JPG uw vangnet is als je probs krijgt met de RAW

Comment

Al vast bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf een D70s, dus niet een zeer recent toestel.
                        Ik hoop dus dat de PS CS2 zal volstaan. Dat zullen we dan maar eens vlug uittesten.
                        Wijzen de tools in PS voor het aanpassen van de witbalans, het wegwerken van de ruis, het toevoegen van licht, etc ... zichzelf een beetje uit in PS? (Waarschijnlijk niet, niets is vanzelfsprekend in PS ...) Tips? (Ga in september een eerste cursus PS volgen).
                        Aangezien je met Nikon werkt, kan ik je ten zeerste aanraden Nikon Capture NX aan te schaffen (eventueel eerst proberen met trial versie te downloaden). Konijn heeft momenteel een interessante aanbieding trouwens :
                        http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...apture_nx.html

Het voordeel van Capture NX is dat de initiele instellingen van de RAW converter voor een afbeelding jou een al een foto opleveren alsof je hem in JPEG genomen had (d.w.z. de camera instellingen worden overgenomen). Met dat verschil natuurlijk dat je dynamische werkruimte veel groter is (12 tot 16 bits). Als je niet tevreden bent met het resultaat, kan je alsnog alle kanten uit. De kwaliteit van de RAW converter is uitstekend (wat logisch is omdat Nikon zijn eigen RAW formaat het best kent natuurlijk). Het Pakket heeft verder heel handige tools om je foto heel gedefinieerd te bewerken (control point technologie). PS gebruik ik dan enkel nog voor de echte retouching klussen (wegwerken van storende elementen bv) en zwaardere bewerkingen.
                        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                        And why do we fall, Bruce?

Comment

Working...
                        X