Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen D200 trouw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen D200 trouw

Zaterdag ben ik gevraagd als fotograaf voor een trouw wegens een andere hobbyist die verstek moet geven voor een overlijden. Het is mijn eerste trouw en ik heb het klaar en duidelijk gemaakt dat ik geen professional vervang zodat er geen misverstanden zijn. Bedankt alvast voor de tientallen tips die ik hier vond. Mijn 'shooting list' is zo goed als klaar gebaseerd op hun dagindeling.
    Ik zal in het gemeentehuis in RAW+JPG Fine schieten en buiten enkel in JPG waarschijnlijk. Nu is mijn vraag, welke instellingen zijn bij de D200 aangeraden om minimale naverwerking te hebben met JPG's? Ik dacht aan volgende instellingen in 'Beeld Optimaliseren':
    verscherping+1,
    tooncompensatie automatisch,
    Verzadiging Normaal,
    Kleurindeling III

Ik neem mijn 17-55 lens voor thuis, de reportage en de receptie. In het gemeentehuis dacht ik de flits en 18-200 te nemen. Of enkel de 17-55 en 18-200?

Dank voor jullie opinie alvast!

Re: Instellingen D200 trouw

Over de D200 instellingen kan ik je niet direct raad geven, maar waarom niet altijd in RAW + JPG schieten. Zo blijf je het meest controle houden en laat je alle opties over voor nabewerking. (vreet alleen wat meer kaartjes )
    Hou er ook rekening mee dat je 18-200 behoorlijk wat vervormingen geeft, dus deurstijlen, muren, en dergelijke kunnen we eens vreemd op de foto komen te staan. Ik zou ook binnen bij de 17-55 blijven
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik zou ook overal de 17-55 nemen.

Persoonlijk schiet ik altijd in RAW only. Met Bibble Pro creeer ik JPG's zonder probleem, via de standaard Batch procedures. Verder denk ik dat die instellingen ook varieren naargelang de omgeving, dus imo kan je er geen vaste waarden op plakken.

Ik zie nergens een vermelding van een externe flitser, dit is anders zeker iets wat je volgens mij nodig hebt.
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Bedankt voor de twee reacties!

Ik gebruik een sb-600 en heb er ook één als back-up.

Ik heb geen ervaring met batch verwerking van raws en zou waar mogelijk dus toch in JPG willen schieten (buiten) zodat ik achteraf enkel Levels, Highlights en dergelijke aanpas voor het merendeel van de foto's.

Vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de best mogelijke instellingen...

Comment

JPG is 8 bit, RAW is 16 bit .. dat is al een belangrijke reden om RAW te schieten, zeker op nen trouw. via lightroom neemt de omzetting weing werk, zeker minder werk als bij je JPG's nog eens de levels te willen aanpassen, dergelijke zaken gaan in lightroom veel sneller.

portretten: grote diafragmaopeningen om koppel/personen met weinig DOF te isoleren van de achtergrond

ISO nakijken na een donker deel, zodat je niet de hele tijd op een te hoge iso zit te werken.

leer werken met je externe flits als fillflash voor de bewuste dag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            JPG is 8 bit, RAW is 16 bit ..
            Is dat niet 12 of 14 bit??????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

uw camera kan beperkt zijn tot 12 of 14 bit, maar de raw bewerking is in 16 bit, in ieder geval heb je ipv 256 helderheidswaarden per kleur (8 bit) er in 12 bit al circa 4000, wat veel meer diepte aan je foto geeft, minder kans op banding en kan heel handig kan zijn als je met sterke contrasten moet werken zoals een wit kleed en een zwarte smoking en toch nog alle nuances tussen die twee uitersten in je foto wilt krijgen.

Comment

Maar wordt die 16-bits bij het omzetten naar JPG dan niet een 8-bits waardoor je die voordelen weer verliest?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
                  Maar wordt die 16-bits bij het omzetten naar JPG dan niet een 8-bits waardoor je die voordelen weer verliest?

Klopt wel voor wat betreft die JPG-files die het resultaat zijn, maar alle bewerkingen zijn dan onder 16-bit uitgevoerd wat toch een vrij groot verschil is, volgens mij.
                  Mvg,David
                  [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

schiet alles in RAW, want je hebt al je geheugen kaartjes nodig! ga die niet belasten met jpg, dat haal je er later makkelijk uit... Je hebt dus veeeel geheugen nodig... Gebruik je 17-55mm altijd, tenzij voor candid foto's tijdens de receptie... Als fotograaf in een huwelijk mag je altijd dicht komen, men vindt dat normaal.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zelf gebruik ik liever de 18-200, heb je iets meer speelruimte.
                      Als ik absoluut niet wil flitsen steek ik de 50 mm 1.8 op.

Maak je zorgen over vervormingen, die kan je wel hebben op 18-24 mm, maar dat is toch een brandpuntsafstand die je waarschijnlijk niet gaat gebruiken.

Wel een gouden tip : Schiet ALLES in RAW... je weet maar nooit.
                      Ik heb het overlaatst nog voorgehad... De automatische witbalans zat er naast en ik had op het moment van de shoot geen tijd om te witbalans manueel in te stellen.
                      Had ik toen in JPEG geschoten was alles voor de prullenbak, nu echter geen enkel probleem.

Als je een externe lichtmeter hebt of kan lenen zou ik die zeker en vast gebruiken voor de buitenfoto's... Want een wit kleed is snel grijs of uitgevreten...
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Bedankt voor alle reacties. De trouw was afgelopen zaterdag en er zitten zeker en vast genoeg mooie foto's voor een album bij. Uitdagingen waren er genoeg: een zwarte jurk die net iets minder uitstraling aan een huwelijksfoto geeft dan een witte, geen bruidsboeket, geen bruidskinderen, geen kerkdienst, geen huwelijksauto, ... maar wel geweldig toffe mensen wat maakt dat we op lokatie een mooie combinatie van spontane en geposeerde foto's hebben kunnen maken. Dit gecombineerd met enkele details (vliegtuigtickets met paspoorten, plaats van huwelijksreis op wereldbol, ringen op rood hart, detail van ringen aan handen, ...) maakt dat er genoeg materiaal voor een album is denk ik. Inderdaad alles in RAW geschoten wat een echte MUST is merk ik nu ook omdat het verschrikkelijk moeilijk is om perfect te belichten als je zo snel moet werken. Op de receptie zelf viel er wel niets moois meer te rapen van foto's vondik: enkel foto's van de aanwezigen en de felicitaties.
                        Moeilijk vond ik het volgende: wanneer ik op lokatie binnen foto's maakte op statief, merkte ik dat de ogen toch waas bleven, hoewel ik scherp stelde op de ogen: komt dit door het knipperen in combinatie met een langere sluitertijd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
                          Op de receptie zelf viel er wel niets moois meer te rapen van foto's vondik: enkel foto's van de aanwezigen en de felicitaties.
                          Moeilijk vond ik het volgende: wanneer ik op lokatie binnen foto's maakte op statief, merkte ik dat de ogen toch waas bleven, hoewel ik scherp stelde op de ogen: komt dit door het knipperen in combinatie met een langere sluitertijd?
                          Op een receptie en dergelijke is het altijd moeilijk om mooie foto's te maken, zonder de personen aan te spreken en iedereen plaats te laten maken. Allez, naar mijn persoonlijke mening tenminste.

Het zou kunnen door een langere sluitertijd, wat me de volgende vraag doet stellen. Fotografeerde je met of zonder flits binnen ?
                          Mvg,David

Comment

Working...
                          X