Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Invulflits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Invulflits

Bij dit zomerse weer is het altijd leuk om enkele foto's te nemen tijdens bbq of andere waterspelletjes. Vervelend blijven wel die harde schaduwen.

Welke instellingen gebruik ik best om op een deftige manier gebruik te maken van een invulflits ?

Re: Invulflits

Als ik de invulflits gebruik, dan werk ik meestal in de AV stand (diafragmavoorkeuze). Hou er wel rekening mee dat een DSLR een beperking heeft met de sluitertijd als je flitst. Bij mijn 40D is 1/250sec de kortst mogelijke sluitertijd als ik de externe flitser niet in de "High Speed" mode zet.
    Vergeet je de flitser te verzetten, en je werkt met het diafragma vrij ver open, dan heb je allemaal overbelichte foto's omdat de camera dan geen kortere sluitertijd wil kiezen.

Op een externe flitser kan je ook de flitsbelichtingscompensatie veranderen, naargelang de omstandigheden kan je die dan aanpassen als het nodig is.

Bij waterspelletjes wel opletten dat het water niet naar de camera komt, want daar kunnen de meeste flitsers helemaal niet goed tegen (ik heb al problemen gehad met de 580EX door te fotograferen in de regen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PurePleasureSeeker Bekijk bericht
      Welke instellingen gebruik ik best om op een deftige manier gebruik te maken van een invulflits ?
      De flits 1/1 stop overbelichten, en de belichting in camera 1/1 stop (of meer) onderbelichten ....

Krijg je zoiets als dit;

Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Tot nu toe gebruik ik enkel het ingebouwde flitsertje als invulflits, beste resultaat behaald op sterkte 30%. Sterkte 100 of 70% geeft nog altijd te felle schaduwen zoals op de foto hierboven onder de kin van de twee jongens.
        Grtz,
        Dany

Comment

Ik gebruik de 580EX II als invulflits bij dit weer, sluitertijd 1/250e met f8 tot 11 afhankelijk van het licht, flitser van 0 tot -2 dichtknijpen, dan krijg je een mooie blauwe lucht, prima belichte achtergrond en toch haal je de schaduw in de oogkassen en onder de kin en de neus vrijwel volledig weg, de rest is 'tweaken' in photoshop.

De foto van di marco als voorbeeld is eerder de achtergrond onderbelichten en dan met de flits de voorgrond terug oplichten, is niet echt invulflits denk ik, geeft wel een dramatisch effect, vind ik ook wel mooi, maar dit is geen invulflits in mijn ogen (kan verkeerd zijn ).

Johan
          Disegno-S
          Specialized in Automotive photography ...

Comment

Is -inderdaad- ook niet echt een "invulflits" zoals waarschijnlijk bedoeld door de topic-starter, eerder gewoon een leuk truukje om de foto's wat zwaarder en dramatischer aan te zetten.

Als je echt een klein invulflitsje wil gebruiken, dan kun je de flitser het beste op - 1 of -2 instellen ....
            Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

Comment

Als je de ingebouwde flitser gebruikt: ook niet vergeten je zonnekap te verwijderen!
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Als je overfdag met zonnig weer schaduwen wilt vermijden is een flits waarschijnlijk niet toereikend. 's Avonds, of bij schemering wil het wel. En ook op plekken in de schaduw zelf zou het nog wel gaan. Als je echt bij felle zon szware schaduwen wilt vermijden, kun je met een reflectiescherm werken of iets wat daar op lijkt.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

is wel supermooi

toevallig geen referentiesites over flitstechnieken?

franky

Oorspronkelijk geplaatst door di Marco Bekijk bericht
                  De flits 1/1 stop overbelichten, en de belichting in camera 1/1 stop (of meer) onderbelichten ....

Krijg je zoiets als dit;

Fuji XPRO1

Comment

Ipv de flitskracht te verminderen kantel ik hem op 60° en gebruik een Sto-fen omnibounce diffuserkapje op de flits. Ik heb met de Sony R1 geen beperking op de sluitertijd (geen spiegel) dus ik kan tot max. 1/2000ste sec synchroniseren met de flits, deze is bv. op 1/500ste sec, iso160, f/6.3, 24mm breedhoek, A mode, -2/3de EV belichtingscompensatie, flits TTL geen compensatie, flits 60° omnibounce (flits: metz 54mz4i, klikt op positie 60-75-90°):

Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

hier ook, invulflits dr flits 45graden te kantelen met omnibounce.
                      Camera op diafraggmavoorkeur. Voor portret diafagma op 4 a 5.
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door di Marco Bekijk bericht

Krijg je zoiets als dit;

Ik heb dit hier thuis net eens zitten proberen en ik krijg niet zo'n resultaat. Misschien doe ik iets verkeerds...
                        Flits op manueel zetten en dan +1?
                        Met plezier open ik het vizier van mijn 350D

www.sallyphotographics.be

Comment

verplaatst vanuit camera's naar Tips en Trucs
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                          X