Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SENSOR REINIGEN met SCOTCH TAPE

Oorspronkelijk geplaatst door Lvs Bekijk bericht
    Bij foto drie behoef ik wat meer uitleg, er is sprake van een sensor en ccd, als ik het goed begrepen heb moet je voorzichtig de luchtbelletjes "wegdrukken" met de vingertop die blijven zitten tussen de sensor en de tape, maar niet aan de ccd komen,
    het kan onnozel klinken maar waar zit de ccd dan
    kan er iemand mij op de juiste weg helpen.
    Met dank
    Luc
    Geen belletjes wegdrukken maar rustig met de vingertop opbrengen zodat er geen belletjes ontstaan.
    De ccd is de sensor, kan ook een cmos zijn.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
      Is die techniek ook te gebruiken op het matglas? Daar zit wat stof op en is enorm ergerlijk.
      Tzou handig zijn moest iemand hierop kunnen antwoorden. Tzou zonde zijn een nieuw topic hierover te openen..
      grtz,
      Lennert
      Last edited by Lennert; 25 augustus 2013, 21:00.

Comment

Het werkt bijna overal op maar helaas zit stof op het matglas niet altijd aan de zijde waar je gemakkelijk bij komt
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Tijdens mijn vorige reis (naar Italië) heb ik dit per ongeluk even gedaan op een middag op een terras in volle centrum te Rome... Scotch-tape bovengehaald, de nodig schikking op de tafel. En dan begonnen
          Binnen de 4 minuten stonden daar zo'n 10 à 15 man de bedoening argwanend te bekijken ...
          Ik doe een proef, bekijk de foto, merk dat ik er nog een dikke ben vergeten, toestel weer open en alles opnieuw ...
          De publiekskring was iets dikker en stond dichter en men begon vragen te stellen ...
          Ik doe een nieuwe opname en bekijk ... Alles weg ...
          Kreeg direct water aangeboden door een paar man, vrouw en eveneens de vraag of ik dat bij hun fototoestel ook eens wou doen ... en vooral vraag naar info
          Is het risico-loos ? Neen, helemaal niet, dat beweren we ook niet, maar dat is het nooit . Gebruik van vloeistof en spateltjes ... is even risicovol ...
          Oefening baart kunst !

ipv de vinger, heb ik uit een vervallen bankkaartje een strip gesneden die iets smaller is dan de kleefband. Dat is soepel en is vlak. Het past eveneens in het doosje met de tape, want daar moet je wel voor zorgen dat de tape mooi opgeborgen is en op een cm of 10 kleesband moet je niet kijken.
          Last edited by Wim.Vanmaele; 10 mei 2008, 07:30.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Is het risico-loos ? Neen, helemaal niet, dat beweren we ook niet, maar dat is het nooit . Gebruik van vloeistof en spateltjes ... is even risicovol ...
            Oefening baart kunst !
            Oefening baart kunst...?

Fijn! Wanneer mag ik jouw toestel komen halen om wat te oefenen...?

Mvg,
            Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
              Oefening baart kunst...?

Fijn! Wanneer mag ik jouw toestel komen halen om wat te oefenen...?

Mvg,
              Frederic
              tegenslag man, ik heb er geen stof opzitten ... , trouwens mijne wederhelft doet poging tot het behalen van een "masters" en ik durf niet nee te zeggen maar stel je hier op het forum kandidaat om te ontstoffen en ik vrees dat je een vaste job hebt
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb het ook een hele tijd met Tape gedaan, maar het is nogal wat gepruts, en ik zou het nu ook niet direct doen op een terras, wankele tafel ander stof enz, zoiets moet je op je gemak in een propere omgeving kunnen doen.

Ik heb het systeem met scotch tape ook reeds vele malen zien toepassen door prof. onderhoudspersoneel op de ccd latten van dure professionele scanners (25.000 €) dus moet het zijn dat het nog zó slecht niet is.

Voor op reis heb ik nu zo een kit gekocht van visible dust, dat werkt tot noch toe ook heel goed, (als je maar niet eerst langs het scharniervet van je spiegel niet gaat vegen.)
                Maar bovenal het is in een wenk gedaan.

Maar als er hardnekkig vuil opzit dan zeker de scotch methode en is het vetaanslag, dan Isopropanol alcohol, maar dan heb je er wel een tijdje werk aan.

Maar een goede tip, ben je niet handig, of ben je er echt bang van blijf er dan af, of laat het je eerst eens voortonen door iemand met ervaring.

Wat ik nu wel niet weet, is of de scotch methode niet slecht zou zijn op ccd's die beweegbaar zijn (VR reductie in de camera) daar is de ccd toch opgesteld op een gevoelige beweegbare mechaniek

Comment

Ik heb de methode op mijn Sony ook al een paar keer toegepast en werkt perfect.

Wat ik wel doe : ik neem verschillende stukjes die mekaar overlappen zodat de volledige sensor bedekt is en daarna ga ik over de tape met een wattenstaafje zodat ik zeker ben dat de tape overal de sensor raakt(ook in de hoekjes want daar is het moeilijker om eraan te geraken).

Sven
                  Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                  Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                  Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Wat ik nu wel niet weet, is of de scotch methode niet slecht zou zijn op ccd's die beweegbaar zijn (VR reductie in de camera) daar is de ccd toch opgesteld op een gevoelige beweegbare mechaniek
                    Hangt van de fabrikant af. Bij Canon en Nikon bv trilt de filter voor de sensor. Let op het is trillen en niet naar links en rechts bewegen. Het is dus niet echt een beweegbaar onderdeel (alhoewel trillen ook bewegen is natuurlijk).

Bij Sony/Olympus is het de anti-shake sensor die even in alle richtingen beweegt om het stof er af te schudden.

Maar goed de scotch methode zet toch niet echt veel grotere krachten op de filter dan een sensor swap denk ik.

Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
                    Ik heb de methode op mijn Sony ook al een paar keer toegepast en werkt perfect.

Wat ik wel doe : ik neem verschillende stukjes die mekaar overlappen zodat de volledige sensor bedekt is en daarna ga ik over de tape met een wattenstaafje zodat ik zeker ben dat de tape overal de sensor raakt(ook in de hoekjes want daar is het moeilijker om eraan te geraken).

Sven
                    Dacht ik eerst ook zo te doen, want de redenering is dat de top van het wattenstaafje zacht genoeg is, en dus zet je nooit teveel kracht op die filter (je raakt nooit echt de sensor rechtstreeks). Maar zo'n wattenstaafje bevat dan weer stof dat kan achterblijven in de body.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Deze methode ziet er ook interessant en uiterst eenvoudig uit!
                      Twee vraagjes:
                      - Blijven er géén residu's van de kleefstof op de filter boven de sensor?
                      Net gepost geweest op dit forum: lees je even mee?

Mvg,
                      Frederic

Comment

Voor de eerste keer ook eens de scotch geprobeerd. Op de 'manual' ziet het er zeer eenvoudig uit.

Zo zag mijn stoffige sensor er eerst uit.

En zo ziet die er na Mr Scotch uit (de groene). Bijna al het stof is idd weg, maar een echte verbetering durf ik het niet noemen. De donkere lijnen zijn dus lijmresten. Op dit moment begon het zweet al op mijn voorhoofd te verschijnen. Uiteindelijk heb ik na een tiental pogingen toch alle lijm weer weggekregen met Mr scotch. Er zaten wel terug een paar stofjes op maar die laat ik voorlopig liever zitten. Wat ik merk is dat de tape dus lijmsporen nalaat aan de rand van de tape. Als je hem dus exact op de maat van de sensor knipt (wat vrij moeilijk is) kan dit grotendeels vermeden worden. Maar ook wanneer het laatste stukje tape loskomt bij het eraf te trekken blijft er vaak nog lijm achter. Als er nu nog veel ruimte naast de sensor was, kon je een groter stuk tape nemen en zorgen dat de resten buiten je senor blijven plakken, maar dat is dus niet het geval. Iemand tips om dit op te lossen?
                        www.godfroidbrothers.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Met sensor swaps breng je vocht aan op de sensor.
                          Met perslucht blaas je het vuil verder de camera in of breng je druppels van het gebruikte gas aan op de sensor.
                          En met Scotch breng je lijm aan op je sensor...what's the difference?

Bekijk het resultaat hierboven eens.. voor mij hoeft scotch niet, hoe goed sommigen beweren dat het ook is. Risico is TE groot imo.

Comment

Ziet er pijnlijk uit..
                            Last edited by Lennert; 25 augustus 2013, 20:57.

Comment

Ik heb ook een vermoeden dat dit sterk verschilt van camera tot camera. Een vriend heeft een D70s, en die heeft er geen enkel probleem mee (ik een D80). Als ik het goed begrijp plak je de tape op een glazen plaatje (AAfilter?) dat net over je sensor zit. Misschien is de glassamenstelling hier soms iets anders van waardoor het meer of minder plakt. Kan iemand mij vertellen of er op dit glas nog een coating zit? Zo ja, is er dan geen risico om die los te trekken? (zoals bij UV filters?)
                              www.godfroidbrothers.be

Comment

spanjaart, je kon onmiddellijk na je post ook de eerste 10 replys posten jaren later blijven ze dezelfde
                                foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                                X